Az idei nyár volt eddig a legmelegebb Európában

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 7.

Lokál

Augusztus 11-én Szicíliában majdnem 49 fokot mértek.

Az idei volt Európa legmelegebb nyara a feljegyzések kezdete óta az Európai Unió Copernicus Légkörmegfigyelő Szolgálatának (C3S) adatai szerint.

A három nyári hónapban, június-július-augusztusban a levegő földfelszíni átlaghőmérséklete mintegy egy Celsius-fokkal volt magasabb az 1991-2020-as átlagnál. A korábbi legmelegebb nyarakat 2010-ben és 2018-ban jegyezték fel, abban a két évben a nyár 0,1 Celsius-fokkal hűvösebb volt az ideinél. A 2021-es nyár hőmérsékletei újabb mérföldkövet jelentenek a hosszútávú globális felmelegedés folyamtában.

A szolgálat 1950 óta jegyzi a légköri adatokat, amelyeket összeegyeztet a 19. század közepéig visszanyúló korábbi adathalmazokkal. A szolgálat szerint globálisan 2021 augusztusa együtt 2017 augusztusával a harmadik legmelegebb hónap volt, több mint 0,3 Celsius-fokkal volt melegebb, mint az 1991-2020 közötti átlag.

Európában 2021 augusztusában az átlaghőmérséklet megközelítette az 1991-2020 közötti időszak átlagát, de a kontinens térségeiben ellentétes folyamatokat figyeltek meg. A Földközi-tenger országaiban rekordokat döntöttek a hőmérsékleti maximumok, miközben északon az átlag alattiak voltak a hőmérsékletek, keleten pedig az átlagnál magasabbak.

A dél-európai kánikula idején augusztus 11-én 48,8 Celsius-fokot mértek Szicíliában. Ez a hőmérséklet, ha a Meteorológiai Világszervezet is megerősíti, a legmagasabb, amelyet eddig Európában feljegyzetek.

A hőség, amely Spanyolországot, különösen Görögországot és Törökországot sújtotta, kedvező feltételeket teremtett a térségbeli pusztító erő-és bozóttüzek kialakulásához.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.