rés a présen

Az út elején

Filep Ákos klubvezető

  • rés a présen
  • 2012. december 29.

Lokál

rés a présen: Újra nyit a Gödör. Mikor született az elhatározás, hogy folytatjátok?

Filep Ákos (a kép bal oldalán): Az elhatározás azzal egy időben valósult meg, hogy megtudtuk, hogy el kell hagynunk az Erzsébet teret. Sok helyszínt megnéztünk, de ezek döntő többsége a külvárosban volt. Amit mi csináltunk - és folytatni szeretnénk -, az a belvárosba való. Landwehr Klára, a KultUnió Klaszter megálmodója hívta föl a figyelmünket a Central Passage-ra. Amikor megnézte a csapat a passzázst, a lehangoló látvány ellenére mindenki nagyon lelkes lett. Jó az elhelyezkedése, a megszokott "otthonunktól" csak 3 percre van, a Király utca 8-10. szám alatt. Aztán elkezdődött a tervezés, kivitelezés, programszervezés. Hosszú és rögös út elején járunk. De legalább újra van Gödör!


rap: Együtt maradt a csapat?

FÁ: 80 ember került az utcára január végén két hét alatt. Voltak, akik valahogy kiböjtölték az átmeneti időszakot, és az elmúlt kilenc hónap különböző Gödör-rendezvényein, valamint a nyitás előkészületein dolgoztak, páran elmentek, és sokan vannak olyanok is, akiknek muszáj volt átmenetileg más megélhetés után nézniük, és most örömmel jönnek vissza.

rap: A nyáron is szerveztetek programokat, sőt fesztivált. Mik voltak a tapasztalatok?

FÁ: Miután levonultunk az Erzsébet térről, átmenetileg egy Pál utcai lakásban tartottunk irodalmi esteket, valamint a költészet napját. Ezek családias hangulatú események voltak, 30-60 fő részvételével. Az irodalmi esteknek Bárdos Deák Ági a Gödör Bújócska címet adta, elég találóan. Régi tervünk volt egy nyári, vízparti fesztivál beindítása. Agárdon találtunk egy nagyon jó helyet, a Park strand kempinget, és megszerveztük az első Gödör kempinget. Jó nagy fába vágtuk a fejszénket, mert első évben hatnapos fesztivált szervezni nem könnyű feladat, és természetesen sok gyermekbetegsége volt, de a hangulat felejthetetlen, és ez nem egy átlagos fesztivál volt, hanem egy kultúrnyaralás. Természetesen szeretnénk jövőre is megrendezni.

rap: Mi az új hely koncepciója, mik a közeli és távoli tervek?

FÁ:A koncepció nem változott: sok élő zene különböző műfajokban, táncház, kortárs tánc, kiállítások, színházi előadások, civil programok. A programstruktúra továbbra is különböző korosztályokat, társadalmi rétegeket céloz meg, és így esélyt ad találkozásokra, párbeszédekre. Mindezt továbbra is belső keresztfinanszírozással csináljuk: az üzleti rendezvények bevételeit a kulturális működésre fordítjuk. A passzázsban szeretnénk létrehozni egy városi nappalit, újraértelmezett plázával (egyedi dizájnboltok, környezettudatos és társadalmilag érzékeny üzletek) és haszonnövénykerttel.

rap: Mikor lesz és mi lesz a megnyitó programja?

FÁ: November 30-án először Müller Péter Sziámi és barátai adnak koncertet. Tíz éve a Gödör Klubot is Müller avatta fel, gondoltuk, legyen ez ígymost is. Aznap este lesz még Zagar-koncert is. December 1-jén a Gödör Klub egyik házi zenekara, a Korai Öröm koncertezik, és jön egy nagyon jó szlovák csapat, a Dirty Disco Rockers. Természetesen a nyitónapokon is lesznek kortárstánc-performanszok a Willany Leó csapat és a Spicc Táncstúdiónk jóvoltából.

rap: Ha mostantól te lennél a főváros kulturális atyaúristene, hogyan alakítanád a következő négy évet?

FÁ: Először is úgy, hogy ne legyek atyaúristen - és fölöttem se legyen olyan atyaúristen, aki helyettem dönt kultúrpolitikai kérdésekről, vagy ellehetetleníti a működésemet (pl. azzal, hogy a költségvetésem tervezhetetlen). Továbbá függetleníteném a pártpolitikát a kultúrától, a pénzek elosztásánál figyelnék arra, hogy autonómiát adjak a kultúrát "csinálóknak", és azon lennék, hogy az ő érdekeiket képviseljem. Nincs bal- vagy jobboldali zene, tánc, színház vagy építészet; magyar kultúra van és magyar kulturális élet, ami nagy bajban van.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.