Esemény

A szerető álma

Lokál

Valljuk meg őszintén, jól eltáncolt Tóth Krisztina-szöveggel majdnem olyan ritkán nyílik alkalmunk találkozni, mint makraméra kifogástalanul áttett Nádas Péter-regénnyel, így azután némi bizalmatlansággal elegy kíváncsiság motiválta megjelenésünket a Rózsavölgyi Szalon legújabb bemutatóján, ahol az alcím ezt ígérte: Tóth Krisztina írásai zenével és tánccal. A bizalmatlanság mindazonáltal hamar eloszlott, ugyanis nem csupán az vált rövid úton érzékletessé, hogy az ifjú Widder Kristóf személyében egy tehetséges férfi táncos igenis képesnek bizonyult megragadni e nyomatékosan női szövegek (egyik) lényegét, az űzött és félénk kapcsolatvágyat, de egyúttal az is, hogy Hargitai Ivánnak ezúttal szerencséje volt egy jószerével lefulladás nélküli irodalmi estet összerendezni. Ehhez mindenekelőtt a pompás Takács Katalinra volt szükség, aki legszebb előadóművészi erényét kamatoztatva egyszerre volt képes a szubjektív azonosulás és az ironikus távolságtartás regisztereit megszólaltatni. Így azután, ha olykor fölismerni véltük is a némiképp közhelyes tétel igazságát, miszerint Tóth Krisztina versben valamelyest erősebb vagy legalábbis virtuózabb, mint prózában, mégis az összeállítás egésze vált átérezhető és - kicsit félünk e nagy szótól - igaz élménnyé. Ebben, valamint az összeállítás drámai és gunyoros felhangjainak megteremtésében komoly érdemeket szereztek a kiváló zenészek, Ágoston Béla és Mizsei Zoltán is, akik a háttérből, egy-egy hangszeres frázis elővezetése révén egészen parádés tehetséggel keltettek életre tánczenei hangulatot éppúgy, mint gyászt, szégyent vagy éppen kapcsolattemetővé átalakuló szentestét. Az összeállításhoz Magyarósi Éva háttérképei kínáltak "aláfestést", olykor a szerző vonásait is bejátszva Takács Katalin legfeljebb talán ha egy-egy röpke pillanatra lelassuló monológjai mögé.

Rózsavölgyi Szalon, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."