Esemény

A szerető álma

Lokál

Valljuk meg őszintén, jól eltáncolt Tóth Krisztina-szöveggel majdnem olyan ritkán nyílik alkalmunk találkozni, mint makraméra kifogástalanul áttett Nádas Péter-regénnyel, így azután némi bizalmatlansággal elegy kíváncsiság motiválta megjelenésünket a Rózsavölgyi Szalon legújabb bemutatóján, ahol az alcím ezt ígérte: Tóth Krisztina írásai zenével és tánccal. A bizalmatlanság mindazonáltal hamar eloszlott, ugyanis nem csupán az vált rövid úton érzékletessé, hogy az ifjú Widder Kristóf személyében egy tehetséges férfi táncos igenis képesnek bizonyult megragadni e nyomatékosan női szövegek (egyik) lényegét, az űzött és félénk kapcsolatvágyat, de egyúttal az is, hogy Hargitai Ivánnak ezúttal szerencséje volt egy jószerével lefulladás nélküli irodalmi estet összerendezni. Ehhez mindenekelőtt a pompás Takács Katalinra volt szükség, aki legszebb előadóművészi erényét kamatoztatva egyszerre volt képes a szubjektív azonosulás és az ironikus távolságtartás regisztereit megszólaltatni. Így azután, ha olykor fölismerni véltük is a némiképp közhelyes tétel igazságát, miszerint Tóth Krisztina versben valamelyest erősebb vagy legalábbis virtuózabb, mint prózában, mégis az összeállítás egésze vált átérezhető és - kicsit félünk e nagy szótól - igaz élménnyé. Ebben, valamint az összeállítás drámai és gunyoros felhangjainak megteremtésében komoly érdemeket szereztek a kiváló zenészek, Ágoston Béla és Mizsei Zoltán is, akik a háttérből, egy-egy hangszeres frázis elővezetése révén egészen parádés tehetséggel keltettek életre tánczenei hangulatot éppúgy, mint gyászt, szégyent vagy éppen kapcsolattemetővé átalakuló szentestét. Az összeállításhoz Magyarósi Éva háttérképei kínáltak "aláfestést", olykor a szerző vonásait is bejátszva Takács Katalin legfeljebb talán ha egy-egy röpke pillanatra lelassuló monológjai mögé.

Rózsavölgyi Szalon, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.