Esemény

A szerető álma

Lokál

Valljuk meg őszintén, jól eltáncolt Tóth Krisztina-szöveggel majdnem olyan ritkán nyílik alkalmunk találkozni, mint makraméra kifogástalanul áttett Nádas Péter-regénnyel, így azután némi bizalmatlansággal elegy kíváncsiság motiválta megjelenésünket a Rózsavölgyi Szalon legújabb bemutatóján, ahol az alcím ezt ígérte: Tóth Krisztina írásai zenével és tánccal. A bizalmatlanság mindazonáltal hamar eloszlott, ugyanis nem csupán az vált rövid úton érzékletessé, hogy az ifjú Widder Kristóf személyében egy tehetséges férfi táncos igenis képesnek bizonyult megragadni e nyomatékosan női szövegek (egyik) lényegét, az űzött és félénk kapcsolatvágyat, de egyúttal az is, hogy Hargitai Ivánnak ezúttal szerencséje volt egy jószerével lefulladás nélküli irodalmi estet összerendezni. Ehhez mindenekelőtt a pompás Takács Katalinra volt szükség, aki legszebb előadóművészi erényét kamatoztatva egyszerre volt képes a szubjektív azonosulás és az ironikus távolságtartás regisztereit megszólaltatni. Így azután, ha olykor fölismerni véltük is a némiképp közhelyes tétel igazságát, miszerint Tóth Krisztina versben valamelyest erősebb vagy legalábbis virtuózabb, mint prózában, mégis az összeállítás egésze vált átérezhető és - kicsit félünk e nagy szótól - igaz élménnyé. Ebben, valamint az összeállítás drámai és gunyoros felhangjainak megteremtésében komoly érdemeket szereztek a kiváló zenészek, Ágoston Béla és Mizsei Zoltán is, akik a háttérből, egy-egy hangszeres frázis elővezetése révén egészen parádés tehetséggel keltettek életre tánczenei hangulatot éppúgy, mint gyászt, szégyent vagy éppen kapcsolattemetővé átalakuló szentestét. Az összeállításhoz Magyarósi Éva háttérképei kínáltak "aláfestést", olykor a szerző vonásait is bejátszva Takács Katalin legfeljebb talán ha egy-egy röpke pillanatra lelassuló monológjai mögé.

Rózsavölgyi Szalon, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.