Esemény

A szerető álma

Lokál

Valljuk meg őszintén, jól eltáncolt Tóth Krisztina-szöveggel majdnem olyan ritkán nyílik alkalmunk találkozni, mint makraméra kifogástalanul áttett Nádas Péter-regénnyel, így azután némi bizalmatlansággal elegy kíváncsiság motiválta megjelenésünket a Rózsavölgyi Szalon legújabb bemutatóján, ahol az alcím ezt ígérte: Tóth Krisztina írásai zenével és tánccal. A bizalmatlanság mindazonáltal hamar eloszlott, ugyanis nem csupán az vált rövid úton érzékletessé, hogy az ifjú Widder Kristóf személyében egy tehetséges férfi táncos igenis képesnek bizonyult megragadni e nyomatékosan női szövegek (egyik) lényegét, az űzött és félénk kapcsolatvágyat, de egyúttal az is, hogy Hargitai Ivánnak ezúttal szerencséje volt egy jószerével lefulladás nélküli irodalmi estet összerendezni. Ehhez mindenekelőtt a pompás Takács Katalinra volt szükség, aki legszebb előadóművészi erényét kamatoztatva egyszerre volt képes a szubjektív azonosulás és az ironikus távolságtartás regisztereit megszólaltatni. Így azután, ha olykor fölismerni véltük is a némiképp közhelyes tétel igazságát, miszerint Tóth Krisztina versben valamelyest erősebb vagy legalábbis virtuózabb, mint prózában, mégis az összeállítás egésze vált átérezhető és - kicsit félünk e nagy szótól - igaz élménnyé. Ebben, valamint az összeállítás drámai és gunyoros felhangjainak megteremtésében komoly érdemeket szereztek a kiváló zenészek, Ágoston Béla és Mizsei Zoltán is, akik a háttérből, egy-egy hangszeres frázis elővezetése révén egészen parádés tehetséggel keltettek életre tánczenei hangulatot éppúgy, mint gyászt, szégyent vagy éppen kapcsolattemetővé átalakuló szentestét. Az összeállításhoz Magyarósi Éva háttérképei kínáltak "aláfestést", olykor a szerző vonásait is bejátszva Takács Katalin legfeljebb talán ha egy-egy röpke pillanatra lelassuló monológjai mögé.

Rózsavölgyi Szalon, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.