Cukorzacskógyűjtők - Jöjj, édes álom!

  • Czifrik Balázs
  • 2010. február 4.

Lokál

Kovács István 125 kiló cukrot tart otthonában, 5 grammos kiszerelésben. Ráadásul ő a balatonakarattyai székhelyű Hunniai Cukorzacskó-gyűjtők Társaságának, a HUNCUT-nak az alapító elnöke. A dolog hátterében természetesen megszállott gyűjtőszenvedély áll.
Kovács István 125 kiló cukrot tart otthonában, 5 grammos kiszerelésben. Ráadásul ő a balatonakarattyai székhelyű Hunniai Cukorzacskó-gyűjtők Társaságának, a HUNCUT-nak az alapító elnöke. A dolog hátterében természetesen megszállott gyűjtőszenvedély áll.

Egy szegény festő az ezredforduló környékén Portugália egyik városában a kávéház teraszán üldögélt. Vászonra és festékre nem volt pénze, így jobb híján kávéval, egy szalvétára dobta föl az előtte tornyosuló vár és az utca látképének kontúrjait. Belemerült a munkába, nem vette észre, hogy figyelik. A TOFA cukorgyár marketingese állt mögötte, aki egyszer csak megkérdezte, nem csinálná-e meg ugyanezt kávéhoz való cukroszacskókra is. Azóta a festő Mané do Café néven vált ismertté.

Ez a történet Magyarországon még véletlenül sem alakulhatna így, azonban Európában és a világon sokfelé a kávécukorzacskókat nagyon fontos marketingeszköznek tekintik. Minden város, de még a legkisebb település is figyel arra, hogy nevezetességei, tájegységei, szállodái, múzeumai megjelenjenek a vendéglátóhelyeiken kapható cukorzacskókon. Persze mi, magyarok nem voltunk mindig ilyen maradiak. Az 1970-es években készült el Szerencsen a Zemplén-sor, Kaposváron a Zselic-sor, Petőházán a kastélyok-sor, és ilyen közismert sorozat volt a Golden Pack "régi autók"-ja. Aztán a rendszerváltással a magyar cukorgyárak eltűntek, és velük együtt a hazai nevezetességeket bemutató kávécukorzacskók is.

Kovács István szerint - aki különben építészmérnök - ezek az információk, illetve maguk a relikviák is mind elvesztek volna, ha a HUNCUT tagjai nem kezdik el szisztematikusan felgöngyölíteni Magyarország kávécukorzacskó múltját. "A szisztéma azonban elég erős kifejezés - mondja Kovács. - Még akkor is, ha Szerencsen Cukor Múzeum működik, ahol 8-900-féle, a világ különböző országaiban gyártott kávécukorzacskó található. Amikor például a Petőházi Cukorgyár még állt, és elmentem hozzájuk, hogy szeretném átböngészni a kávécukorzacskó-katalógusaikat, azt hitték, szórakozom. Magyarországon ugyanis kevés cukorgyár volt tisztában azzal, hogy sorozatai művészi értékkel bírnak, illetve kordokumentumként is szolgálnak. Így mi a saját cukorzacskóinkról csak sejtjük, hogy mikor készülhettek, és jobb híján ábécésorrendben katalogizáljuk őket."

Kovács István gyűjteményének két szem becsomagolt kockacukor a legrégebbi darabja, de hogy pontosan mikor készültek, maga a gyűjtő sem tudja. Csak annyi bizonyos, hogy tulajdonosuk az első világháború után vehette a készletet, és a pincébe rejtette el aranytartaléknak a nehéz időkre. A nehéz idők pedig újra eljöttek, és a II. világháború után ez a két szem cukor maradt meg, amelyek végül szakavatott emberhez kerültek.

Kovács István gyűjtői képességeit először ő is, mint a legtöbb ember, bélyeggyűjtésen trenírozta, de hamar belátta, hogy a bélyeggyűjtés csúcsai kellő tőke és idő hiányában elérhetetlenek. Tizenöt évvel ezelőtt egy spanyolországi családi kirándulás azonban kivezette a kétségek erdejéből.

Nyolcvanöt különböző cukorzacskóval

érkezett haza. A gyűjtemény ezután rohamosan gyarapodott, és akkor már gondolhatott arra is, hogy körbenéz az interneten, hátha akad még ember a cukorzacskó-gyűjtők kies vidékén. Meglepetten látta, hogy a világ nyugati felén komoly gyűjtőklubok működnek, sőt egy holland klub listáján egy debreceni hölgy, Juhászné Tóth Zsuzsa nevét fedezte fel. Rögtön kapcsolatba lépett vele, majd hamarosan befutott a HUNCUT harmadik pillére is, a miskolci Pálfi Józsefné. Kovács István szerint a gyűjtők itthon 50-60-an lehetnek, de a világon sincsenek többen tízezernél. A HUNCUT tagjai azonban nagy ívű terveket dédelgetnek. 2011-ben, a II. European Sugar Meetingen, amelynek Balatonkenese ad otthont, meg szeretnék rendezni a világ első kávécukorzacskó-szépségversenyét.

Mint minden gyűjtőszenvedélynek, a cukorzacskógyűjtésnek is a cserebere és az új dolgok beszerzése a lelke. A HUNCUT-tagok kéthavonta valamelyik gyűjtőnél találkoznak, és a nagy "deal"-ek ott, a kisebb, egy-két darabos cserék pedig postai úton köttetnek. Kovács Istvánhoz legutóbb egyenesen Izraelből érkezett egy teljes sorozat, de például a Petőházi Cukorgyár kastélysorozatának "Gödöllői kastély" darabját, amelyből egyet sem lehetett már fellelni az országban, egy kanadai gyűjtő küldte meg. "Gondoljunk bele, ez azt jelenti, hogy a kanadai úriembernek a gödöllői kastélyosból több is volt! - mondja az elnök. - Mert nagy pénzekről valójában nem beszélhetünk, a hangsúly valóban a csereberén van, de a HUNCUT-nak hála, egyre inkább előtérbe kerül az esztétikum is" - teszi hozzá.

A cukorzacskógyűjtéshez tehát elsősorban nem pénz, hanem szemfülesség - hogy a kávéházakban észre- és elvegyék a zacsikat - és nagyon erős bőröndök kellenek. "Egy-egy nemzetközi kiállításról - meséli Kovács István - fejenként körülbelül 25 kilónyi cukorzacskó-gyűjteménnyel érkezünk haza." A HUNCUT tagjai teljes gyűjtemények, sorozatok hiányában - mert ezek jelentik a valódi cserealapot - sokáig csak portyázó magyarként jártak külföldön, és mindenféle és -fajta cukorzacskót örömmel elfogadtak. "Ma már, és ez vállalt feladata a HUNCUT-nak - mondja az elnök -, két új sorozatunkról is beszélhetek. Az egyik a 'Halasi csipke', a másik a most készülő 'Balatonkenese'. Mert annak ellenére, hogy az utolsó pillanatban vagyunk, úgy véljük, az alkalmazott grafikának ez a szegmense újraéleszthető lenne itthon. Mi nagyon szívesen közvetítünk turisztikai irodák és más megrendelők, illetve a gyártók között. Ha újraindulna a cukorzacskók díszítése, akkor a marketinges előnyökön túl azt is elérnénk, hogy legalább a nemzetközi találkozókon nem azt kiabálnák nekünk, hogy 'palinka, palinka', mert eddig jobb híján csak pálinkát adtunk a cukorzacskókért cserébe."

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.