Cukorzacskógyűjtők - Jöjj, édes álom!

  • Czifrik Balázs
  • 2010. február 4.

Lokál

Kovács István 125 kiló cukrot tart otthonában, 5 grammos kiszerelésben. Ráadásul ő a balatonakarattyai székhelyű Hunniai Cukorzacskó-gyűjtők Társaságának, a HUNCUT-nak az alapító elnöke. A dolog hátterében természetesen megszállott gyűjtőszenvedély áll.
Kovács István 125 kiló cukrot tart otthonában, 5 grammos kiszerelésben. Ráadásul ő a balatonakarattyai székhelyű Hunniai Cukorzacskó-gyűjtők Társaságának, a HUNCUT-nak az alapító elnöke. A dolog hátterében természetesen megszállott gyűjtőszenvedély áll.

Egy szegény festő az ezredforduló környékén Portugália egyik városában a kávéház teraszán üldögélt. Vászonra és festékre nem volt pénze, így jobb híján kávéval, egy szalvétára dobta föl az előtte tornyosuló vár és az utca látképének kontúrjait. Belemerült a munkába, nem vette észre, hogy figyelik. A TOFA cukorgyár marketingese állt mögötte, aki egyszer csak megkérdezte, nem csinálná-e meg ugyanezt kávéhoz való cukroszacskókra is. Azóta a festő Mané do Café néven vált ismertté.

Ez a történet Magyarországon még véletlenül sem alakulhatna így, azonban Európában és a világon sokfelé a kávécukorzacskókat nagyon fontos marketingeszköznek tekintik. Minden város, de még a legkisebb település is figyel arra, hogy nevezetességei, tájegységei, szállodái, múzeumai megjelenjenek a vendéglátóhelyeiken kapható cukorzacskókon. Persze mi, magyarok nem voltunk mindig ilyen maradiak. Az 1970-es években készült el Szerencsen a Zemplén-sor, Kaposváron a Zselic-sor, Petőházán a kastélyok-sor, és ilyen közismert sorozat volt a Golden Pack "régi autók"-ja. Aztán a rendszerváltással a magyar cukorgyárak eltűntek, és velük együtt a hazai nevezetességeket bemutató kávécukorzacskók is.

Kovács István szerint - aki különben építészmérnök - ezek az információk, illetve maguk a relikviák is mind elvesztek volna, ha a HUNCUT tagjai nem kezdik el szisztematikusan felgöngyölíteni Magyarország kávécukorzacskó múltját. "A szisztéma azonban elég erős kifejezés - mondja Kovács. - Még akkor is, ha Szerencsen Cukor Múzeum működik, ahol 8-900-féle, a világ különböző országaiban gyártott kávécukorzacskó található. Amikor például a Petőházi Cukorgyár még állt, és elmentem hozzájuk, hogy szeretném átböngészni a kávécukorzacskó-katalógusaikat, azt hitték, szórakozom. Magyarországon ugyanis kevés cukorgyár volt tisztában azzal, hogy sorozatai művészi értékkel bírnak, illetve kordokumentumként is szolgálnak. Így mi a saját cukorzacskóinkról csak sejtjük, hogy mikor készülhettek, és jobb híján ábécésorrendben katalogizáljuk őket."

Kovács István gyűjteményének két szem becsomagolt kockacukor a legrégebbi darabja, de hogy pontosan mikor készültek, maga a gyűjtő sem tudja. Csak annyi bizonyos, hogy tulajdonosuk az első világháború után vehette a készletet, és a pincébe rejtette el aranytartaléknak a nehéz időkre. A nehéz idők pedig újra eljöttek, és a II. világháború után ez a két szem cukor maradt meg, amelyek végül szakavatott emberhez kerültek.

Kovács István gyűjtői képességeit először ő is, mint a legtöbb ember, bélyeggyűjtésen trenírozta, de hamar belátta, hogy a bélyeggyűjtés csúcsai kellő tőke és idő hiányában elérhetetlenek. Tizenöt évvel ezelőtt egy spanyolországi családi kirándulás azonban kivezette a kétségek erdejéből.

Nyolcvanöt különböző cukorzacskóval

érkezett haza. A gyűjtemény ezután rohamosan gyarapodott, és akkor már gondolhatott arra is, hogy körbenéz az interneten, hátha akad még ember a cukorzacskó-gyűjtők kies vidékén. Meglepetten látta, hogy a világ nyugati felén komoly gyűjtőklubok működnek, sőt egy holland klub listáján egy debreceni hölgy, Juhászné Tóth Zsuzsa nevét fedezte fel. Rögtön kapcsolatba lépett vele, majd hamarosan befutott a HUNCUT harmadik pillére is, a miskolci Pálfi Józsefné. Kovács István szerint a gyűjtők itthon 50-60-an lehetnek, de a világon sincsenek többen tízezernél. A HUNCUT tagjai azonban nagy ívű terveket dédelgetnek. 2011-ben, a II. European Sugar Meetingen, amelynek Balatonkenese ad otthont, meg szeretnék rendezni a világ első kávécukorzacskó-szépségversenyét.

Mint minden gyűjtőszenvedélynek, a cukorzacskógyűjtésnek is a cserebere és az új dolgok beszerzése a lelke. A HUNCUT-tagok kéthavonta valamelyik gyűjtőnél találkoznak, és a nagy "deal"-ek ott, a kisebb, egy-két darabos cserék pedig postai úton köttetnek. Kovács Istvánhoz legutóbb egyenesen Izraelből érkezett egy teljes sorozat, de például a Petőházi Cukorgyár kastélysorozatának "Gödöllői kastély" darabját, amelyből egyet sem lehetett már fellelni az országban, egy kanadai gyűjtő küldte meg. "Gondoljunk bele, ez azt jelenti, hogy a kanadai úriembernek a gödöllői kastélyosból több is volt! - mondja az elnök. - Mert nagy pénzekről valójában nem beszélhetünk, a hangsúly valóban a csereberén van, de a HUNCUT-nak hála, egyre inkább előtérbe kerül az esztétikum is" - teszi hozzá.

A cukorzacskógyűjtéshez tehát elsősorban nem pénz, hanem szemfülesség - hogy a kávéházakban észre- és elvegyék a zacsikat - és nagyon erős bőröndök kellenek. "Egy-egy nemzetközi kiállításról - meséli Kovács István - fejenként körülbelül 25 kilónyi cukorzacskó-gyűjteménnyel érkezünk haza." A HUNCUT tagjai teljes gyűjtemények, sorozatok hiányában - mert ezek jelentik a valódi cserealapot - sokáig csak portyázó magyarként jártak külföldön, és mindenféle és -fajta cukorzacskót örömmel elfogadtak. "Ma már, és ez vállalt feladata a HUNCUT-nak - mondja az elnök -, két új sorozatunkról is beszélhetek. Az egyik a 'Halasi csipke', a másik a most készülő 'Balatonkenese'. Mert annak ellenére, hogy az utolsó pillanatban vagyunk, úgy véljük, az alkalmazott grafikának ez a szegmense újraéleszthető lenne itthon. Mi nagyon szívesen közvetítünk turisztikai irodák és más megrendelők, illetve a gyártók között. Ha újraindulna a cukorzacskók díszítése, akkor a marketinges előnyökön túl azt is elérnénk, hogy legalább a nemzetközi találkozókon nem azt kiabálnák nekünk, hogy 'palinka, palinka', mert eddig jobb híján csak pálinkát adtunk a cukorzacskókért cserébe."

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.