Kiállítás - Nejlonvilág - Stanecli­-zacskó­-szatyor. A lóbálható XX. század

  • - kovácsy -
  • 2010. február 18.

Lokál

"Igyekezz, könyvem, találj jó kiadóra, különben a konyhában végzik lapjaid: sózott hal takarója leszel, netán cucullus tömjénnek, borsnak." Martialis római költő sorait csak közvetve idézem arcpirító fordításomban, eredetileg a zacskó-, tasak- és szatyorgyűjtés német világnagysága, Heinz Schmidt-Bachem hivatkozik e sorokra csomagolástörténeti alapvetésében, rámutatva, hogy a latin kifejezés, amely kámzsát, csuklyát jelent amúgy, az adott összefüggésben csak a papír(usz)lapból csavart zacskóra utalhat. Ez volna tehát az egyik első írásos nyoma a zacskó - esetünkben inkább a stanicli - létezésének. A papírtölcsér ma már a sültgesztenye-árusításból is kikopni látszik, és hovatovább a műanyag reklámszatyor is utóvédharcát vívja a környezetvédelemmel és a szépérzékkel szemben, miután színes, ötletes, olykor kifejezetten szemrevaló példányait háttérbe szorították az egyszerű, csíkozott, instant szakadó változatok.

"Igyekezz, könyvem, találj jó kiadóra, különben a konyhában végzik lapjaid: sózott hal takarója leszel, netán cucullus tömjénnek, borsnak." Martialis római költő sorait csak közvetve idézem arcpirító fordításomban, eredetileg a zacskó-, tasak- és szatyorgyűjtés német világnagysága, Heinz Schmidt-Bachem hivatkozik e sorokra csomagolástörténeti alapvetésében, rámutatva, hogy a latin kifejezés, amely kámzsát, csuklyát jelent amúgy, az adott összefüggésben csak a papír(usz)lapból csavart zacskóra utalhat. Ez volna tehát az egyik első írásos nyoma a zacskó - esetünkben inkább a stanicli - létezésének. A papírtölcsér ma már a sültgesztenye-árusításból is kikopni látszik, és hovatovább a műanyag reklámszatyor is utóvédharcát vívja a környezetvédelemmel és a szépérzékkel szemben, miután színes, ötletes, olykor kifejezetten szemrevaló példányait háttérbe szorították az egyszerű, csíkozott, instant szakadó változatok.

Remélni lehet azonban, hogy lesz gyűjtő, aki ezeknek a szín- és árnyalatváltozatait is rendszerezve őrzi meg majdani generációk épülésére. Az ember ugyanis mindent gyűjt, mert biztonságra vágyik, ami alapszinten a "jó lesz még valamire" gondolatában jelenik meg. Szélsőséges formájára azok a minden településen megtalálható udvarok utalnak, ahol egymás hegyén-hátán zsúfolódik régi traktor, ablakkeret, marmonkanna és autóülés, egyre megbonthatatlanabb külön világgá érve, amely mindinkább kiszorítja önmagából megteremtőjét. Kifinomultabb, mondhatni, megfontoltabb - de adott esetben nem kevésbé aggasztó - megnyilvánulása pedig a specializált gyűjtemény, amelynek megteremtése, gondozása, rendezése és gyarapítása cseppben a tenger módon építi fel a világot, ráadásul nem magasodik fenyegetően alkotója fölé, inkább erődítménynek tekinthető, sáncai mögött szenvedelmes birtokosával.

Ma már a göngyöleg- és csomagolóanyag-gyűjtés olyannyira specializálódott, hogy a francia nyelv a lapunkban nemrégiben bemutatott cukroszacskógyűjtő (Jöjj, édes álom!, Magyar Narancs, 2010. február 4.) megjelölésére más kifejezést használna (périglycophile), amennyiben gyűjteményének darabjai üresek volnának. Számos szakirányú külföldi webmúzeum tematikus válogatásban mutatja be a hírességekkel, erotikus vagy városképekkel stb. díszített példányokat, amelyek átmeneti népszerűségét egy időben még a hamar befuccsolt szatyorboltok is meglovagolták. A zacskó- és tasakgyűjtés figyelemre méltó külön kasztját alkotják például a repülőgépeken elhelyezett hányózacskók gyűjtői, akik nagy becsben tartják a teljes mértékben jelöletlen, tehát sem emlékhez, sem légitársasághoz, kizárólag a megszerzésük konkrét körülményeihez köthető, emiatt viszont annál személyesebb darabokat.

Mindezekhez képest az OSA Centrális Galériájában kiállított szatyrok kifejezetten mérték- és távolságtartó beállítódást tükröznek, jól érzékeltetve a szocializmus előtti kereskedés színes világát, szembeállítva mintegy a későbbi, zordabb időkkel. Érdekes, hogy a magyar piacon a reklámtáska-fogyasztás hajnalán csak a bevágott fül jelent meg, legalábbis a ragasztott vagy a kényelmesebb zsinóros nem szerepel a kiállított objektumok között, pedig ennek előnyeit Németországban már évtizedekkel korábban sajtóhirdetés ecsetelte látványosan. A két gyűjtő (az egyik nejlon-, a másik papírzacskókra szakosodott) anyagából összeállított kiállítás persze inkább csak egyfajta hangulatfestésre törekszik, amikor a hatvanas évekig uralkodó egyendarabok, majd az ideiglenesen egyeduralkodó, vastag és sprőd műanyagból készült példányok után egyvelegként tárja a látogató elé a későbbi színes világot, amelyben a szabadság körei egészen a vidéki ÁFÉSZ-áruházak nevesített szatyrainak a megjelenéséig tágultak, nem beszélve az egyenruhás testületeket népszerűsítő ínyencségekről. Dizájn- és természetesen árutörténeti benyomásokat is szerezhetünk, különös tekintettel a kísérőszövegben is említett BNV-nagydíjas szafaládéra és a "víkendre, campingbe" ajánlott ömlesztett sajtokra.

Centrális Galéria (OSA), Bp. V., Arany J. u. 32., nyitva február 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.