Egymilliárdos pluszkiadást jelentene és az üzembiztonságra is kihatna Vitézy éjszakai metrózós javaslata

Lokál

Erre a következtetésre jutott az a lapunk birtokába került szakmai anyag, ami első körben számolta és véleményezte, mivel járhat az LMP támogatta főpolgármester-jelölt kezdeményezése arról, hogy hétvégén éjjel is járjanak a metrók Budapesten. Kiderül: az ötlet megvalósítása nélkülözi a reális vasútszakmai és pénzügyi feltételeket.

Vitézy Dávid fővárosi képviselő, az LMP Fidesz által is támogatott főpolgármester-jelöltje bevezetné a hétvégi éjszakai metróközlekedést, erről nyújtott be határozati javaslatot a Fővárosi Közgyűlés október végi ülésére. Mint megírtuk, azzal érvelt, hogy a négy metróvonalon hagyományosan 23:40 körül van üzemzárás, ezzel a budapesti metró az egyik legkorábban záró Európában, holott a belváros nem ürül ki fél tizenkettőkor. Vitézy felidézte, 2017-ben meghosszabbította ugyan a BKK a metrók üzemidejét, de a Covid miatti korlátozások feloldása után végül a hosszabb üzemidő visszaállítása elmaradt. A javaslat szerint pénteken-szombat éjszakánként éjfél után is járnának a metrók. Vitézy azt kezdeményezi, hogy a BKK több változatban dolgozzon ki javaslatot „a metróüzem kiterjesztésére péntek-szombat esténként, illetve az ünnepnapokat megelőző éjszakákon akár az üzemidő hosszabbításával, akár a metróüzem 24 órássá tételével, és ezeket az opciókat 2025. február 28-ig mutassa be a Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága előtt annak érdekében, hogy 2025 tavaszától az intézkedések bevezethetők legyenek”.

Egy lapunk által megszerzett szakmai összeállítás szerint a kifogások egyik csoportját az a nagy mennyiségű ellenőrző és karbantartó munka alkotja, amit nem tudnának elvégezni, holott minden éjjel szükséges abszolválni az üzemszünet alatt. Az anyag emlékeztet arra, a MÁV hálózatán történt balesetek megmutatták, mivel jár a precíz ellenőrzések elmaradása.

  • A vonalak áramtalanítását követő üzemszüneti órák alatt a pályaőrök több kilométert gyalogolva szemrevételezéssel ellenőrzik az összes sínt, próbaállításokkal a váltók állapotát. Csak a hajnal 4 órai üzemkezdet előtt érnek végig a szakaszaikon.
  • Szintén éjjel ellenőrzik az állomásokon a modernizált tűzjelző rendszereket, vízködoltókat a hatósági előírások szerint. Ezekre szintén több órát fordítanak.
  • Éjjel tudják elvégezni a szükséges javításokat, síncseréket, a burkolat, a csővezetékek, gépészeti berendezések és biztosító berendezések hibáit megszüntetni.
  • Az állomások éjszakai takarítását szintén nem lehetne elvégezni, pedig a vállalkozó jelenleg sem tudja kifogástalanul végrehajtani, a koszos állomások miatt viszont a BKK rendszerint büntetést szab a BKV-ra.
  • A szemétszállítás szüneteltetése szintén negatív hatást keltene. Az állomásokon keletkező nagy mennyiségű hulladékot ugyanis nem lehet a felszínre vinni mozgólépcsővel, liftekkel. De nem is lenne kapacitása a BKV-nak állomásonként a felszínen összekukázni.

A Vitézy-javaslat szakmai bírálatának másik csoportját az üzemszünet elmaradásának költségnövekedési tényezői alkotják. Az éjszakai metrózás fenntartása évente legalább 1 milliárd forintos plusz kiadást okozna a BKV-nak – állapította meg az összeállítás.

  • A megnövekedő üzemidő miatt hamarabb kopnak el a járművek, a mozgólépcsők, liftek alkatrészei. A futásteljesítmény emelése miatt az amortizáció gyorsulni fog, a javítási ciklusrend időtartamai csökkennek, a költségek növekednek a sűrűbb alkatrészcserék miatt.
  • A szerelvények, mozgólépcsők, liftek, állomási világítások több áramot fognak fogyasztani, ennek is lesznek költségvetési következményei.
  • Az éjszakai üzemmódhoz többlet személyzet kell a járművekre – a metróvezetőknél tilos a túlóráztatás, tehát új dolgozókra lesz szükség. A karbantartások elvégzéséhez – pályafenntartáshoz, gépészethez, alagútfenntartáshoz – is több szakember kell. Ugyanazt a mennyiségű éjszakai karbantartási munkát a pénteki üzemidő hosszabbítás és a hétvégi éjszakai közlekedés miatt heti 7 éjszaka helyett 4 éjszaka lehetne elvégezni. Ezt csak úgy lehet megoldani, ha 20 százalékkal többen, körülbelül plusz ötven fő dolgozna éjszaka. Számítása szerint a többlet munkaerő bérköltsége egy évre vetítve 500 millió forint is lehet, az amortizáció többletforrásigényét szintén legalább félmilliárd forintra becsülte.
  • Az állomásokon felgyülemlett szemét mennyisége akkora, hogy dieselmozdony vontatta pőrekocsikon elhelyezett konténerekbe öntik össze az állomási kukákból. Vonalanként kétszer van szemétszállítás egy héten az M2-n és M3-on hétfő-csütörtök és kedd-pénteki napokon. A péntek így viszont kiesne, mivel a rövidebb üzemszünetben nem tudja bejárni a mozdony a vonalat, viszont akkora mennyiségű szemét keletkezik az állomásokon a hétvége alatt, aminek a tárolása nem megoldott, másrészt közegészségügyileg veszélyes. Megoldás lehet még egy mozdony igénybevétele, ami ugyancsak pluszköltséget okozna.

Így is maradnak jócskán olyan munkák, olvasható a dokumentumban, amiket rövidebb üzemszünet alatt többletlétszámmal és többletköltséggel sem lehet elvégezni. Hétvégeken a rendkívüli meghibásodások elhárításához nem tudnak majd lejutni a munkacsapatok. Ha olyan a hiba jellege, hogy a biztonságra is veszélyes, akkor le kell állítani a forgalmat. Ugyanez vonatkozik az állomási járófelületek, lépcsők, botlásveszélyes hibái éjszakai elhárításának elmaradására, hiszen utasok között nem lehet flexelni, vésni, burkolni, helyreállítani.

Az anyag arra a nem lényegtelen fizikai adottságra is felhívta figyelmet, hogy a betonnak, ragasztónak akkor sem lehet parancsba adni, hogy hamarabb kössön, ha az éjszakai metrózás miatt ez lesz az elvárás vele szemben.

Információink szerint a BKV-nál is már dolgoznak a javaslat véleményezésén.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.