Egymilliárdos pluszkiadást jelentene és az üzembiztonságra is kihatna Vitézy éjszakai metrózós javaslata

Lokál

Erre a következtetésre jutott az a lapunk birtokába került szakmai anyag, ami első körben számolta és véleményezte, mivel járhat az LMP támogatta főpolgármester-jelölt kezdeményezése arról, hogy hétvégén éjjel is járjanak a metrók Budapesten. Kiderül: az ötlet megvalósítása nélkülözi a reális vasútszakmai és pénzügyi feltételeket.

Vitézy Dávid fővárosi képviselő, az LMP Fidesz által is támogatott főpolgármester-jelöltje bevezetné a hétvégi éjszakai metróközlekedést, erről nyújtott be határozati javaslatot a Fővárosi Közgyűlés október végi ülésére. Mint megírtuk, azzal érvelt, hogy a négy metróvonalon hagyományosan 23:40 körül van üzemzárás, ezzel a budapesti metró az egyik legkorábban záró Európában, holott a belváros nem ürül ki fél tizenkettőkor. Vitézy felidézte, 2017-ben meghosszabbította ugyan a BKK a metrók üzemidejét, de a Covid miatti korlátozások feloldása után végül a hosszabb üzemidő visszaállítása elmaradt. A javaslat szerint pénteken-szombat éjszakánként éjfél után is járnának a metrók. Vitézy azt kezdeményezi, hogy a BKK több változatban dolgozzon ki javaslatot „a metróüzem kiterjesztésére péntek-szombat esténként, illetve az ünnepnapokat megelőző éjszakákon akár az üzemidő hosszabbításával, akár a metróüzem 24 órássá tételével, és ezeket az opciókat 2025. február 28-ig mutassa be a Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága előtt annak érdekében, hogy 2025 tavaszától az intézkedések bevezethetők legyenek”.

Egy lapunk által megszerzett szakmai összeállítás szerint a kifogások egyik csoportját az a nagy mennyiségű ellenőrző és karbantartó munka alkotja, amit nem tudnának elvégezni, holott minden éjjel szükséges abszolválni az üzemszünet alatt. Az anyag emlékeztet arra, a MÁV hálózatán történt balesetek megmutatták, mivel jár a precíz ellenőrzések elmaradása.

  • A vonalak áramtalanítását követő üzemszüneti órák alatt a pályaőrök több kilométert gyalogolva szemrevételezéssel ellenőrzik az összes sínt, próbaállításokkal a váltók állapotát. Csak a hajnal 4 órai üzemkezdet előtt érnek végig a szakaszaikon.
  • Szintén éjjel ellenőrzik az állomásokon a modernizált tűzjelző rendszereket, vízködoltókat a hatósági előírások szerint. Ezekre szintén több órát fordítanak.
  • Éjjel tudják elvégezni a szükséges javításokat, síncseréket, a burkolat, a csővezetékek, gépészeti berendezések és biztosító berendezések hibáit megszüntetni.
  • Az állomások éjszakai takarítását szintén nem lehetne elvégezni, pedig a vállalkozó jelenleg sem tudja kifogástalanul végrehajtani, a koszos állomások miatt viszont a BKK rendszerint büntetést szab a BKV-ra.
  • A szemétszállítás szüneteltetése szintén negatív hatást keltene. Az állomásokon keletkező nagy mennyiségű hulladékot ugyanis nem lehet a felszínre vinni mozgólépcsővel, liftekkel. De nem is lenne kapacitása a BKV-nak állomásonként a felszínen összekukázni.

A Vitézy-javaslat szakmai bírálatának másik csoportját az üzemszünet elmaradásának költségnövekedési tényezői alkotják. Az éjszakai metrózás fenntartása évente legalább 1 milliárd forintos plusz kiadást okozna a BKV-nak – állapította meg az összeállítás.

  • A megnövekedő üzemidő miatt hamarabb kopnak el a járművek, a mozgólépcsők, liftek alkatrészei. A futásteljesítmény emelése miatt az amortizáció gyorsulni fog, a javítási ciklusrend időtartamai csökkennek, a költségek növekednek a sűrűbb alkatrészcserék miatt.
  • A szerelvények, mozgólépcsők, liftek, állomási világítások több áramot fognak fogyasztani, ennek is lesznek költségvetési következményei.
  • Az éjszakai üzemmódhoz többlet személyzet kell a járművekre – a metróvezetőknél tilos a túlóráztatás, tehát új dolgozókra lesz szükség. A karbantartások elvégzéséhez – pályafenntartáshoz, gépészethez, alagútfenntartáshoz – is több szakember kell. Ugyanazt a mennyiségű éjszakai karbantartási munkát a pénteki üzemidő hosszabbítás és a hétvégi éjszakai közlekedés miatt heti 7 éjszaka helyett 4 éjszaka lehetne elvégezni. Ezt csak úgy lehet megoldani, ha 20 százalékkal többen, körülbelül plusz ötven fő dolgozna éjszaka. Számítása szerint a többlet munkaerő bérköltsége egy évre vetítve 500 millió forint is lehet, az amortizáció többletforrásigényét szintén legalább félmilliárd forintra becsülte.
  • Az állomásokon felgyülemlett szemét mennyisége akkora, hogy dieselmozdony vontatta pőrekocsikon elhelyezett konténerekbe öntik össze az állomási kukákból. Vonalanként kétszer van szemétszállítás egy héten az M2-n és M3-on hétfő-csütörtök és kedd-pénteki napokon. A péntek így viszont kiesne, mivel a rövidebb üzemszünetben nem tudja bejárni a mozdony a vonalat, viszont akkora mennyiségű szemét keletkezik az állomásokon a hétvége alatt, aminek a tárolása nem megoldott, másrészt közegészségügyileg veszélyes. Megoldás lehet még egy mozdony igénybevétele, ami ugyancsak pluszköltséget okozna.

Így is maradnak jócskán olyan munkák, olvasható a dokumentumban, amiket rövidebb üzemszünet alatt többletlétszámmal és többletköltséggel sem lehet elvégezni. Hétvégeken a rendkívüli meghibásodások elhárításához nem tudnak majd lejutni a munkacsapatok. Ha olyan a hiba jellege, hogy a biztonságra is veszélyes, akkor le kell állítani a forgalmat. Ugyanez vonatkozik az állomási járófelületek, lépcsők, botlásveszélyes hibái éjszakai elhárításának elmaradására, hiszen utasok között nem lehet flexelni, vésni, burkolni, helyreállítani.

Az anyag arra a nem lényegtelen fizikai adottságra is felhívta figyelmet, hogy a betonnak, ragasztónak akkor sem lehet parancsba adni, hogy hamarabb kössön, ha az éjszakai metrózás miatt ez lesz az elvárás vele szemben.

Információink szerint a BKV-nál is már dolgoznak a javaslat véleményezésén.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.