Egymilliárdos pluszkiadást jelentene és az üzembiztonságra is kihatna Vitézy éjszakai metrózós javaslata

Lokál

Erre a következtetésre jutott az a lapunk birtokába került szakmai anyag, ami első körben számolta és véleményezte, mivel járhat az LMP támogatta főpolgármester-jelölt kezdeményezése arról, hogy hétvégén éjjel is járjanak a metrók Budapesten. Kiderül: az ötlet megvalósítása nélkülözi a reális vasútszakmai és pénzügyi feltételeket.

Vitézy Dávid fővárosi képviselő, az LMP Fidesz által is támogatott főpolgármester-jelöltje bevezetné a hétvégi éjszakai metróközlekedést, erről nyújtott be határozati javaslatot a Fővárosi Közgyűlés október végi ülésére. Mint megírtuk, azzal érvelt, hogy a négy metróvonalon hagyományosan 23:40 körül van üzemzárás, ezzel a budapesti metró az egyik legkorábban záró Európában, holott a belváros nem ürül ki fél tizenkettőkor. Vitézy felidézte, 2017-ben meghosszabbította ugyan a BKK a metrók üzemidejét, de a Covid miatti korlátozások feloldása után végül a hosszabb üzemidő visszaállítása elmaradt. A javaslat szerint pénteken-szombat éjszakánként éjfél után is járnának a metrók. Vitézy azt kezdeményezi, hogy a BKK több változatban dolgozzon ki javaslatot „a metróüzem kiterjesztésére péntek-szombat esténként, illetve az ünnepnapokat megelőző éjszakákon akár az üzemidő hosszabbításával, akár a metróüzem 24 órássá tételével, és ezeket az opciókat 2025. február 28-ig mutassa be a Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága előtt annak érdekében, hogy 2025 tavaszától az intézkedések bevezethetők legyenek”.

Egy lapunk által megszerzett szakmai összeállítás szerint a kifogások egyik csoportját az a nagy mennyiségű ellenőrző és karbantartó munka alkotja, amit nem tudnának elvégezni, holott minden éjjel szükséges abszolválni az üzemszünet alatt. Az anyag emlékeztet arra, a MÁV hálózatán történt balesetek megmutatták, mivel jár a precíz ellenőrzések elmaradása.

  • A vonalak áramtalanítását követő üzemszüneti órák alatt a pályaőrök több kilométert gyalogolva szemrevételezéssel ellenőrzik az összes sínt, próbaállításokkal a váltók állapotát. Csak a hajnal 4 órai üzemkezdet előtt érnek végig a szakaszaikon.
  • Szintén éjjel ellenőrzik az állomásokon a modernizált tűzjelző rendszereket, vízködoltókat a hatósági előírások szerint. Ezekre szintén több órát fordítanak.
  • Éjjel tudják elvégezni a szükséges javításokat, síncseréket, a burkolat, a csővezetékek, gépészeti berendezések és biztosító berendezések hibáit megszüntetni.
  • Az állomások éjszakai takarítását szintén nem lehetne elvégezni, pedig a vállalkozó jelenleg sem tudja kifogástalanul végrehajtani, a koszos állomások miatt viszont a BKK rendszerint büntetést szab a BKV-ra.
  • A szemétszállítás szüneteltetése szintén negatív hatást keltene. Az állomásokon keletkező nagy mennyiségű hulladékot ugyanis nem lehet a felszínre vinni mozgólépcsővel, liftekkel. De nem is lenne kapacitása a BKV-nak állomásonként a felszínen összekukázni.

A Vitézy-javaslat szakmai bírálatának másik csoportját az üzemszünet elmaradásának költségnövekedési tényezői alkotják. Az éjszakai metrózás fenntartása évente legalább 1 milliárd forintos plusz kiadást okozna a BKV-nak – állapította meg az összeállítás.

  • A megnövekedő üzemidő miatt hamarabb kopnak el a járművek, a mozgólépcsők, liftek alkatrészei. A futásteljesítmény emelése miatt az amortizáció gyorsulni fog, a javítási ciklusrend időtartamai csökkennek, a költségek növekednek a sűrűbb alkatrészcserék miatt.
  • A szerelvények, mozgólépcsők, liftek, állomási világítások több áramot fognak fogyasztani, ennek is lesznek költségvetési következményei.
  • Az éjszakai üzemmódhoz többlet személyzet kell a járművekre – a metróvezetőknél tilos a túlóráztatás, tehát új dolgozókra lesz szükség. A karbantartások elvégzéséhez – pályafenntartáshoz, gépészethez, alagútfenntartáshoz – is több szakember kell. Ugyanazt a mennyiségű éjszakai karbantartási munkát a pénteki üzemidő hosszabbítás és a hétvégi éjszakai közlekedés miatt heti 7 éjszaka helyett 4 éjszaka lehetne elvégezni. Ezt csak úgy lehet megoldani, ha 20 százalékkal többen, körülbelül plusz ötven fő dolgozna éjszaka. Számítása szerint a többlet munkaerő bérköltsége egy évre vetítve 500 millió forint is lehet, az amortizáció többletforrásigényét szintén legalább félmilliárd forintra becsülte.
  • Az állomásokon felgyülemlett szemét mennyisége akkora, hogy dieselmozdony vontatta pőrekocsikon elhelyezett konténerekbe öntik össze az állomási kukákból. Vonalanként kétszer van szemétszállítás egy héten az M2-n és M3-on hétfő-csütörtök és kedd-pénteki napokon. A péntek így viszont kiesne, mivel a rövidebb üzemszünetben nem tudja bejárni a mozdony a vonalat, viszont akkora mennyiségű szemét keletkezik az állomásokon a hétvége alatt, aminek a tárolása nem megoldott, másrészt közegészségügyileg veszélyes. Megoldás lehet még egy mozdony igénybevétele, ami ugyancsak pluszköltséget okozna.

Így is maradnak jócskán olyan munkák, olvasható a dokumentumban, amiket rövidebb üzemszünet alatt többletlétszámmal és többletköltséggel sem lehet elvégezni. Hétvégeken a rendkívüli meghibásodások elhárításához nem tudnak majd lejutni a munkacsapatok. Ha olyan a hiba jellege, hogy a biztonságra is veszélyes, akkor le kell állítani a forgalmat. Ugyanez vonatkozik az állomási járófelületek, lépcsők, botlásveszélyes hibái éjszakai elhárításának elmaradására, hiszen utasok között nem lehet flexelni, vésni, burkolni, helyreállítani.

Az anyag arra a nem lényegtelen fizikai adottságra is felhívta figyelmet, hogy a betonnak, ragasztónak akkor sem lehet parancsba adni, hogy hamarabb kössön, ha az éjszakai metrózás miatt ez lesz az elvárás vele szemben.

Információink szerint a BKV-nál is már dolgoznak a javaslat véleményezésén.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk