Városnézés

Eldugult emlékezet

Bupap-túra: Szellemek a Svábhegyen

  • - kovácsy -
  • 2011. december 19.

Lokál

A dugóhúzás-hangutánzás félrevezető: a bupap hangsor a Budapesti Aszfalt Projekt elnevezést rövidíti. A szellemek pedig nem palackból szabadulnak, hanem ott rejtőznek, mindmáig háborítatlanul és alig láthatóan a Svábhegy fái, házai között.

"Elmeséljük a múltat, rávetítjük a jelent" - hirdeti magát az egyszemélyesnek tűnő projekt, vagyis Lénárd Anna az interneten, és szombat délelőtt vagy tucatnyian várjuk a fogaskerekű - új nevén a 60-as villamos - megállójában a vetítés kezdetét. Közben körülnézhetünk a közeli cukrászdában, és miközben megtudhatjuk, hogyan lett a szentendrei árva gyerekből, Szlavits Mladenból Szamos Mátyás és a kisinas szorgalmából marcipánkészítő nagyüzem, elnézegethetjük a Vörösváry Ákos-féle Első Magyar Látványtár gyűjteményéből kiaggatott, az idő múlásától finom patinát nyert, a giccsstátusból már-már kilopakodó műdarabokat, köztük az Oklahomai Nagytermészeti Színház vonzó hirdetményét.

 

Svábhegy-ügyben megkerülhetetlen először is Jókai, aki a visszavonultságot, a nyugalmat kereste az akkor még az erdőn kívül szőlők borította, távolinak tetsző vidéken. De feljegyzi egy névtelen szemtanú, hogy 1874-ben, a fogaskerekű indulásakor. "Az első váltónál egyszer csak elibénk szegül Jókai, aki svábhegyi kert- és háztulajdonos létére jogot váltott, úgy mondá, a vonat megállítására. 'Egy tapodtat se nélkülem, míg föl nem vettetek arra a teaforraló masinátokra.' Hollán Ernő államtitkár, s az ünnepi hadsereg fővezére, nevetve állítá meg a vonatot. Jókai árkon-bokron keresztül, kökénytüskétől megszaggatott attilával, nyári parókáját lengetve, gyöngyöző homlokkal kapaszkodott fel hozzánk..." Méhesét, teheneit odahagyva - tehetnénk hozzá, hiszen az író úri passzióból komoly gazdaságot vitt a hegyen.

 

De megkerülhetetlen még korábbról Eötvös József és Trefort Ágoston, a két jó barát is, akik ikervillában éltek egy ideig a Svábhegyen, immár sógorokként, hiszen Eötvöst követve ő is Rosty lányt vett el, a frissen nősült barátjánál töltött vendégeskedések egyenes következményeként. Kár, hogy a villa a fáktól még így, ősszel sem igazán látható, csak az előtte álló kerti lak, amely később a döcögve gazdálkodó fogaskerekű csábajánlatának részeként a menettérti jegyért kiegészítésként felszolgált ebéd helyszínéül szolgált.

 

Magának a fogaskerekűnek a története számos további, felettébb szórakoztató részlettel szolgál, amelyeket azonban meghagyunk túravezetőnk későbbi sétálni vágyókkal megosztandó titkaként. Ehelyett a további - jóval kevésbé vidámító - sétaútvonal zökkenetlen taglalása érdekében elfogadásra javasoljuk a Svábhegy fogalmának a meghatározását, ki másra, mint Jókaira támaszkodva. "A Svábhegy elnevezést a budai hegységnek az a középcsoportja, melyet az Isten-hegy, Vezérhalom, Széchenyi-, Orbán- és Márton-hegy alkot, s amelyekhez még a János-hegyet és Zugligetet számíthatjuk, még Budavárának a törököktől visszafoglalása idejében nyerte. Itt táboroztak ugyanis a hatezer főből állott sváb segédcsapatok, melyek mind a vár ostrománál, mind a fölmentést erőszakoló nagyvezér hadainak visszaverésénél vitézül harcoltak." Minden Svábhegy tehát közel s távol, és a budapesti polgárság ennek megfelelően tele is rajzotta a környéket a harmincas évekre (ekkor szőlők már sehol), ki villát építve, ki pedig apartmanba költözve, vagy éppen csak egy röpke légyottra a csábító nevű szállodákba, panziókba, a Majesticbe, a Lomnitzba, a Gyopárba, de lehet még sorolni: Mirabelle, Melinda, Rege.

 

Az épületek a meredek hegyoldalra épültek, szikáran elegáns Bauhaus-stílusban - némelyiket már felújították, de van olyan is (például a Széchenyi-hegy felé haladva), amelyik (talán a tisztázatlan tulajdonviszonyok miatt) még mindig üresen, kopáran málladozva áll. Akkor még nem takarta a fullpanorámát a vegetáció, csak a hétköznapokat árnyékolták egyre sötétebbre a zsidótörvények, majd a háború, aztán pedig elérkezett 1944 márciusa, a német megszállás. A szállodákat egyik napról a másikra kiürítették, Eichmann és nagyszámú munkatársa, a Gestapo, az SS foglalta el a szobákat - hallgatjuk a kevéssé ismert részleteket a szürke ég alatt, fekete, kopasz fák között dideregve. Az épületek alatt, között alagutakat, bunkereket ástak. A vidámabb napokat látott szobákban verték ki a fel-, majd elhurcolt zsidókból (már aki túlélte) a vagyonukat, amit háromnegyed évvel később a kettő közül az egyik aranyvonat vitt ki az országból. Az épületek mögötti, még ma is álló romos kamrák egyike-másika a foglyok őrzésére szolgált, a kivégzések helyszínét kicsit odébb, a Széchenyi kilátó alatt sejtik. Elképesztő, de sehol egy jel, egy emléktábla, amely felidézné az itt történteket.

 

Az egykori Úttörővasúthoz érkezünk - egy újabb sötét korszakhoz tehát, amikor a szállodákban, az elhagyott, elkobzott villákban már a Rákosi-rendszer káderei laktak, élükön magával a névadóval. Egy pillanatra egymásra torlódnak a korszakok, amikor a fogaskerekű svájci építőjének egykori birtoka mellett haladunk el, ahová előbb apácák, a rendszer fordultával pedig az ÁVO tisztképzője költözött (ma itt van a Rendőrtiszti Főiskola, amelynek a honlapján látható is az utca felől takarásban lévő épület). Aztán Rajk László neve kerül elő. 1948. július 31-én még a többiekkel együtt a rohammunkában felépült vasutat avatta, pár hónappal később már egy közeli ÁVO-villában verték ki belőle a vallomását. Vádlott-társa, Szász Béla is itt raboskodott, és fontos könyve, a Minden kényszer nélkül szerint a vonatfüttyről ismerte föl, hogy az Úttörővasút közelében vallatják. Az épület lakatlan, nádfonattal borított kerítés takarja, rejti el az emlékezés elől.

November 19. Kapcsolat: www.bupap.hu

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.