Eljött már a Kánaán? – Beszélgetés a kerékpáros közlekedésről

Lokál

Történt-e biciklis forradalom? Betölti-e bármi a Critical Mass megszűnésével keletkezett űrt? Mi a helyzet a kerékpáros-fejlesztésekkel, na és mikor indul már a Bubi? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a válaszokat bicikliügyben érintett szakemberek.

Egy év telt el a bringás fejlődést kirobbantó mozgalom, a Critical Mass (CM) utolsó eseménye óta, amely bizonyosan szerepet játszott abban, hogy évről évre és korábban nem látott mértékben nőtt a biciklivel közlekedők száma a fővárosban. A CM szervezői tavaly már úgy gondolták, elérték céljukat, innentől kezdve a Magyar Kerékpárosklubnak kell szakmai munkája során tömegszervezetté válnia, és az ügy képviseletében a lehetőségek szerint a legjobban eljárnia. A mozgalom által életre hívott igényeket, úgy tűnik, ezúttal a politika is észrevette, és – még ha sokszor lassúnak tűnő, de igyekvő – lépéseket is tesz. Számos fejlesztés, felújítás kezdődött, valamint kiépítették és az ígéretek szerint lassan el is indul a több fronton kritizált, de nagyon várt Mol Bubi közbiciklirendszer is (utóbbiról lásd véleménycikkünket: Mi mindenre nem lesz jó a Bubi? – a szerk.).

Győzött-e a biciklis forradalom? címmel tartottak szakmai kerekasztal-beszélgetést tegnap az Eleven design hétvége keretén belül a Bartók Béla úti B32-ben, amely során az egy évvel ezelőtt hasonló felkiáltással megrendezett utolsó budapesti Critical Mass óta eltelt idő tapasztalatait, valamint a biciklis kultúra magyarországi helyzetét vitatták meg.

A meghívottak között szerepelt Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ügyvezető helyettese, Takács Viktor, a XI. kerület főépítésze, László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, Kürti Gábor (Kükü), a Critical Mass főszervezője, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja. Halász Áron, a Cyclechic.hu főszerkesztője, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja moderált.

Halász, Somodi, Kürti, László, Takács

Halász, Somodi, Kürti, László, Takács

Fotó: Narancs

A közel másfél órás beszélgetés az „Eljött-e a biciklis Kánaán?” kérdéssel indult, amelyre a CM főszervezője azt mondta, hogy megérte lefújni a mozgalmat, mert a kezdeményezés mindent elért, amit lehetett, és bár sok mindenkinek hiányzik, gondolkodnak azon, hogy más formában, eltérő keretek között csinálnak valamit, ami minden évben egyszer ünnep lesz a két keréken járók számára. Viszont a demonstrációnak Kürti egyelőre nem látja értelmét, majd ha szükségét érzik, nem lesznek restek kiállni, és a beszélgetés során ki is derült, hogy míg a nagykörúti bringaútért nem, addig a Lánchíd közlekedésének kedvező átalakításáért már simán tüntetne a CM atyja is. László János szerint folyamatos csiki-csuki megy a szakma és a politika képviselői között, de kétség kívül elindult valami – alapvetően minden útfelújításnál szempont a bringás közlekedés is –, aminek a legnagyobb és leglátványosabb eredménye a Bubi kiépítése, illetve a BKK kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos tervei.

A Bubi éltetése mellett az egyik legégetőbb kérdésnek az bizonyult – amely a kerekasztal valamennyi tagját rendkívüli érdeklődéssel töltötte el –, hogy vajon mikor indul már el ténylegesen, mikor fejeződik be az ún. teszt üzemmód. Úgy tűnt, Somodi László lenne a legboldogabb, ha erre a kérdésre kielégítő, konkrét választ tudna adni, ehhez képest azzal nyugtatta az izgatott várakozókat, hogy a lehető leghamarabb elengedik a Bubikat, nagyon bánkódna, ha június 15-ig nem sikerülne útjára indítani a zöld bicikliket. A BKK ügyvezető helyettesének elmondása szerint némi szoftverfejlesztési ez-az még várat magára, és szükség van még egy körülbelül két hetes, önkéntesek által tesztelt üzemmódra, amely során a gyerekbetegségek kiütközhetnek. De utána már tényleg mindenki kedvére kerekezhet a Bubikkal.

Bár a résztvevők szerint elég sok új bicikliút épült, Takács Viktor, a XI. kerület főépítésze szerint még azt az alapvető finomhangolást kell elérni a fejekben – például a mérnökökében –, hogy evidens része legyen a bringás-lét a közgondolkodásnak. Ezt a nézetet osztotta a Magyar Kerékpárosklub elnöke is. László János szerint fontos például, hogy ne akarjanak kerékpáros létesítményeket létrehozni, sokkal inkább a bicikli társadalmi helyét és szerepét kellene keresni a közlekedésben. Véleménye szerint ritkán értik jól a politikusok, mi az, hogy integrált közlekedésfejlesztés, de hogy ne csak Budapestről legyen szó, mondott egy üdvözítő vidéki példát is, a biciklibaráttá váló Kaposvárt. Az építész szerint azért problémás a helyzet, mert a döntések a tulajdonlás és a határkörök kusza hálózata folytán szétaprózódnak, így mindenhez rengeteg idő kell, a felesleges körökről már nem is beszélve.

Míg közmegegyezés tárgyát képezte, hogy egyfajta általános generációs változás figyelhető meg a közlekedők attitűdjében: a fiatalok körében már nem számít státuszszimbólumnak az autó, nem gáz tömegközlekedni sem, biciklizni meg egyenesen menő. De abban is egyetértettek a beszélgetők, hogy a BKK a városháza belharcai ellenére is egészen jól működik, viszont kommunikációra sokkal többet kellene költeniük, de minimum foglalkozni a problémával. A jelenlévők Koppenhágával példálóztak, az ott tapasztalt korrekt méréseket szívesen átvennék, hogy egy sokkal pontosabb és objektívebb kép rajzolódhasson ki itthon is a kerékpáros közlekedésről. De szó volt arról is, hogy a döntéshozó motiváltságát az a fajta sakkozás is befolyásolja, amikor azt találgatják, mit akarhat a választó. De felmerült az a kérdés is, vajon a bringaút a senki földje-e, kinek a kezelésében állnak, melyik útfelügyelethez tartoznak, kinek és hol kell levágnia a sövényt vagy kijavítania az úthibákat.

És mikor gondolják majd azt a Bubiról, hogy sikeres? „Akkor, ha több kell belőle” – mondta a BKK-s Somodi László, majd Kürti Gábor hozzátette: „Vagy bővítésre van ítélve, vagy bukásra. Vagy olyan lesz a budapesti közlekedésben, mint a kapudrog, vagy semmilyen.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."