Eljött már a Kánaán? – Beszélgetés a kerékpáros közlekedésről

Lokál

Történt-e biciklis forradalom? Betölti-e bármi a Critical Mass megszűnésével keletkezett űrt? Mi a helyzet a kerékpáros-fejlesztésekkel, na és mikor indul már a Bubi? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a válaszokat bicikliügyben érintett szakemberek.

Egy év telt el a bringás fejlődést kirobbantó mozgalom, a Critical Mass (CM) utolsó eseménye óta, amely bizonyosan szerepet játszott abban, hogy évről évre és korábban nem látott mértékben nőtt a biciklivel közlekedők száma a fővárosban. A CM szervezői tavaly már úgy gondolták, elérték céljukat, innentől kezdve a Magyar Kerékpárosklubnak kell szakmai munkája során tömegszervezetté válnia, és az ügy képviseletében a lehetőségek szerint a legjobban eljárnia. A mozgalom által életre hívott igényeket, úgy tűnik, ezúttal a politika is észrevette, és – még ha sokszor lassúnak tűnő, de igyekvő – lépéseket is tesz. Számos fejlesztés, felújítás kezdődött, valamint kiépítették és az ígéretek szerint lassan el is indul a több fronton kritizált, de nagyon várt Mol Bubi közbiciklirendszer is (utóbbiról lásd véleménycikkünket: Mi mindenre nem lesz jó a Bubi? – a szerk.).

Győzött-e a biciklis forradalom? címmel tartottak szakmai kerekasztal-beszélgetést tegnap az Eleven design hétvége keretén belül a Bartók Béla úti B32-ben, amely során az egy évvel ezelőtt hasonló felkiáltással megrendezett utolsó budapesti Critical Mass óta eltelt idő tapasztalatait, valamint a biciklis kultúra magyarországi helyzetét vitatták meg.

A meghívottak között szerepelt Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ügyvezető helyettese, Takács Viktor, a XI. kerület főépítésze, László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, Kürti Gábor (Kükü), a Critical Mass főszervezője, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja. Halász Áron, a Cyclechic.hu főszerkesztője, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja moderált.

Halász, Somodi, Kürti, László, Takács

Halász, Somodi, Kürti, László, Takács

Fotó: Narancs

A közel másfél órás beszélgetés az „Eljött-e a biciklis Kánaán?” kérdéssel indult, amelyre a CM főszervezője azt mondta, hogy megérte lefújni a mozgalmat, mert a kezdeményezés mindent elért, amit lehetett, és bár sok mindenkinek hiányzik, gondolkodnak azon, hogy más formában, eltérő keretek között csinálnak valamit, ami minden évben egyszer ünnep lesz a két keréken járók számára. Viszont a demonstrációnak Kürti egyelőre nem látja értelmét, majd ha szükségét érzik, nem lesznek restek kiállni, és a beszélgetés során ki is derült, hogy míg a nagykörúti bringaútért nem, addig a Lánchíd közlekedésének kedvező átalakításáért már simán tüntetne a CM atyja is. László János szerint folyamatos csiki-csuki megy a szakma és a politika képviselői között, de kétség kívül elindult valami – alapvetően minden útfelújításnál szempont a bringás közlekedés is –, aminek a legnagyobb és leglátványosabb eredménye a Bubi kiépítése, illetve a BKK kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos tervei.

A Bubi éltetése mellett az egyik legégetőbb kérdésnek az bizonyult – amely a kerekasztal valamennyi tagját rendkívüli érdeklődéssel töltötte el –, hogy vajon mikor indul már el ténylegesen, mikor fejeződik be az ún. teszt üzemmód. Úgy tűnt, Somodi László lenne a legboldogabb, ha erre a kérdésre kielégítő, konkrét választ tudna adni, ehhez képest azzal nyugtatta az izgatott várakozókat, hogy a lehető leghamarabb elengedik a Bubikat, nagyon bánkódna, ha június 15-ig nem sikerülne útjára indítani a zöld bicikliket. A BKK ügyvezető helyettesének elmondása szerint némi szoftverfejlesztési ez-az még várat magára, és szükség van még egy körülbelül két hetes, önkéntesek által tesztelt üzemmódra, amely során a gyerekbetegségek kiütközhetnek. De utána már tényleg mindenki kedvére kerekezhet a Bubikkal.

Bár a résztvevők szerint elég sok új bicikliút épült, Takács Viktor, a XI. kerület főépítésze szerint még azt az alapvető finomhangolást kell elérni a fejekben – például a mérnökökében –, hogy evidens része legyen a bringás-lét a közgondolkodásnak. Ezt a nézetet osztotta a Magyar Kerékpárosklub elnöke is. László János szerint fontos például, hogy ne akarjanak kerékpáros létesítményeket létrehozni, sokkal inkább a bicikli társadalmi helyét és szerepét kellene keresni a közlekedésben. Véleménye szerint ritkán értik jól a politikusok, mi az, hogy integrált közlekedésfejlesztés, de hogy ne csak Budapestről legyen szó, mondott egy üdvözítő vidéki példát is, a biciklibaráttá váló Kaposvárt. Az építész szerint azért problémás a helyzet, mert a döntések a tulajdonlás és a határkörök kusza hálózata folytán szétaprózódnak, így mindenhez rengeteg idő kell, a felesleges körökről már nem is beszélve.

Míg közmegegyezés tárgyát képezte, hogy egyfajta általános generációs változás figyelhető meg a közlekedők attitűdjében: a fiatalok körében már nem számít státuszszimbólumnak az autó, nem gáz tömegközlekedni sem, biciklizni meg egyenesen menő. De abban is egyetértettek a beszélgetők, hogy a BKK a városháza belharcai ellenére is egészen jól működik, viszont kommunikációra sokkal többet kellene költeniük, de minimum foglalkozni a problémával. A jelenlévők Koppenhágával példálóztak, az ott tapasztalt korrekt méréseket szívesen átvennék, hogy egy sokkal pontosabb és objektívebb kép rajzolódhasson ki itthon is a kerékpáros közlekedésről. De szó volt arról is, hogy a döntéshozó motiváltságát az a fajta sakkozás is befolyásolja, amikor azt találgatják, mit akarhat a választó. De felmerült az a kérdés is, vajon a bringaút a senki földje-e, kinek a kezelésében állnak, melyik útfelügyelethez tartoznak, kinek és hol kell levágnia a sövényt vagy kijavítania az úthibákat.

És mikor gondolják majd azt a Bubiról, hogy sikeres? „Akkor, ha több kell belőle” – mondta a BKK-s Somodi László, majd Kürti Gábor hozzátette: „Vagy bővítésre van ítélve, vagy bukásra. Vagy olyan lesz a budapesti közlekedésben, mint a kapudrog, vagy semmilyen.”

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.