Eljött már a Kánaán? – Beszélgetés a kerékpáros közlekedésről

Lokál

Történt-e biciklis forradalom? Betölti-e bármi a Critical Mass megszűnésével keletkezett űrt? Mi a helyzet a kerékpáros-fejlesztésekkel, na és mikor indul már a Bubi? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a válaszokat bicikliügyben érintett szakemberek.

Egy év telt el a bringás fejlődést kirobbantó mozgalom, a Critical Mass (CM) utolsó eseménye óta, amely bizonyosan szerepet játszott abban, hogy évről évre és korábban nem látott mértékben nőtt a biciklivel közlekedők száma a fővárosban. A CM szervezői tavaly már úgy gondolták, elérték céljukat, innentől kezdve a Magyar Kerékpárosklubnak kell szakmai munkája során tömegszervezetté válnia, és az ügy képviseletében a lehetőségek szerint a legjobban eljárnia. A mozgalom által életre hívott igényeket, úgy tűnik, ezúttal a politika is észrevette, és – még ha sokszor lassúnak tűnő, de igyekvő – lépéseket is tesz. Számos fejlesztés, felújítás kezdődött, valamint kiépítették és az ígéretek szerint lassan el is indul a több fronton kritizált, de nagyon várt Mol Bubi közbiciklirendszer is (utóbbiról lásd véleménycikkünket: Mi mindenre nem lesz jó a Bubi? – a szerk.).

Győzött-e a biciklis forradalom? címmel tartottak szakmai kerekasztal-beszélgetést tegnap az Eleven design hétvége keretén belül a Bartók Béla úti B32-ben, amely során az egy évvel ezelőtt hasonló felkiáltással megrendezett utolsó budapesti Critical Mass óta eltelt idő tapasztalatait, valamint a biciklis kultúra magyarországi helyzetét vitatták meg.

A meghívottak között szerepelt Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ügyvezető helyettese, Takács Viktor, a XI. kerület főépítésze, László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, Kürti Gábor (Kükü), a Critical Mass főszervezője, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja. Halász Áron, a Cyclechic.hu főszerkesztője, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja moderált.

Halász, Somodi, Kürti, László, Takács

Halász, Somodi, Kürti, László, Takács

Fotó: Narancs

A közel másfél órás beszélgetés az „Eljött-e a biciklis Kánaán?” kérdéssel indult, amelyre a CM főszervezője azt mondta, hogy megérte lefújni a mozgalmat, mert a kezdeményezés mindent elért, amit lehetett, és bár sok mindenkinek hiányzik, gondolkodnak azon, hogy más formában, eltérő keretek között csinálnak valamit, ami minden évben egyszer ünnep lesz a két keréken járók számára. Viszont a demonstrációnak Kürti egyelőre nem látja értelmét, majd ha szükségét érzik, nem lesznek restek kiállni, és a beszélgetés során ki is derült, hogy míg a nagykörúti bringaútért nem, addig a Lánchíd közlekedésének kedvező átalakításáért már simán tüntetne a CM atyja is. László János szerint folyamatos csiki-csuki megy a szakma és a politika képviselői között, de kétség kívül elindult valami – alapvetően minden útfelújításnál szempont a bringás közlekedés is –, aminek a legnagyobb és leglátványosabb eredménye a Bubi kiépítése, illetve a BKK kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos tervei.

A Bubi éltetése mellett az egyik legégetőbb kérdésnek az bizonyult – amely a kerekasztal valamennyi tagját rendkívüli érdeklődéssel töltötte el –, hogy vajon mikor indul már el ténylegesen, mikor fejeződik be az ún. teszt üzemmód. Úgy tűnt, Somodi László lenne a legboldogabb, ha erre a kérdésre kielégítő, konkrét választ tudna adni, ehhez képest azzal nyugtatta az izgatott várakozókat, hogy a lehető leghamarabb elengedik a Bubikat, nagyon bánkódna, ha június 15-ig nem sikerülne útjára indítani a zöld bicikliket. A BKK ügyvezető helyettesének elmondása szerint némi szoftverfejlesztési ez-az még várat magára, és szükség van még egy körülbelül két hetes, önkéntesek által tesztelt üzemmódra, amely során a gyerekbetegségek kiütközhetnek. De utána már tényleg mindenki kedvére kerekezhet a Bubikkal.

Bár a résztvevők szerint elég sok új bicikliút épült, Takács Viktor, a XI. kerület főépítésze szerint még azt az alapvető finomhangolást kell elérni a fejekben – például a mérnökökében –, hogy evidens része legyen a bringás-lét a közgondolkodásnak. Ezt a nézetet osztotta a Magyar Kerékpárosklub elnöke is. László János szerint fontos például, hogy ne akarjanak kerékpáros létesítményeket létrehozni, sokkal inkább a bicikli társadalmi helyét és szerepét kellene keresni a közlekedésben. Véleménye szerint ritkán értik jól a politikusok, mi az, hogy integrált közlekedésfejlesztés, de hogy ne csak Budapestről legyen szó, mondott egy üdvözítő vidéki példát is, a biciklibaráttá váló Kaposvárt. Az építész szerint azért problémás a helyzet, mert a döntések a tulajdonlás és a határkörök kusza hálózata folytán szétaprózódnak, így mindenhez rengeteg idő kell, a felesleges körökről már nem is beszélve.

Míg közmegegyezés tárgyát képezte, hogy egyfajta általános generációs változás figyelhető meg a közlekedők attitűdjében: a fiatalok körében már nem számít státuszszimbólumnak az autó, nem gáz tömegközlekedni sem, biciklizni meg egyenesen menő. De abban is egyetértettek a beszélgetők, hogy a BKK a városháza belharcai ellenére is egészen jól működik, viszont kommunikációra sokkal többet kellene költeniük, de minimum foglalkozni a problémával. A jelenlévők Koppenhágával példálóztak, az ott tapasztalt korrekt méréseket szívesen átvennék, hogy egy sokkal pontosabb és objektívebb kép rajzolódhasson ki itthon is a kerékpáros közlekedésről. De szó volt arról is, hogy a döntéshozó motiváltságát az a fajta sakkozás is befolyásolja, amikor azt találgatják, mit akarhat a választó. De felmerült az a kérdés is, vajon a bringaút a senki földje-e, kinek a kezelésében állnak, melyik útfelügyelethez tartoznak, kinek és hol kell levágnia a sövényt vagy kijavítania az úthibákat.

És mikor gondolják majd azt a Bubiról, hogy sikeres? „Akkor, ha több kell belőle” – mondta a BKK-s Somodi László, majd Kürti Gábor hozzátette: „Vagy bővítésre van ítélve, vagy bukásra. Vagy olyan lesz a budapesti közlekedésben, mint a kapudrog, vagy semmilyen.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.