Emléktúra a váci Forte-gyárban

A történet vége

  • - kovácsy -
  • 2007. február 22.

Lokál

Megint bezárt egy nagy múltú üzem, ismét megszűnt Magyarországon egy ipari ágazat - megszokott dolog ez ma már.

Hiába is keresnénk a vérmérsékletüknek megfelelően könnyeikkel küszködő, távoli hatalmasságokat szidalmazó vagy összeszorított szájjal, merev tekintettel hallgatásba burkolózó dolgozókat, már a legvégén tart az elbocsátások adminisztratív folyamata. Érzelmeket tehát nem tudunk tetten érni, de nem is azért érkeztünk Vácra, hogy drámai események tanúi legyünk, netán csúnya visszásságoknak bukkanjunk a nyomára. A Forte Fotokémiai Rt. immár nem létezik, és nincs is senki a közelben, akit a megszűnés részleteiről, hátteréről faggathatnánk. A gyárlátogatást egy vizuális egyesület, a totalPLAN szervezte, nem annyira ipar- mint inkább fényképezés-történeti esemény résztvevői vagyunk, viszont a fotósok magukkal húzták az egész médiát, diákcsoportok is jöttek, így aztán egyre nagyobb a tolongás a gyárudvaron, a februári napsütésben.

Az öregedő fák mögött hosszú fabarakk, ahol a fejlesztőrészleg dolgozott egykoron. A víztoronnyal és a kazánház szintén a húszas évek hangulatát őrző épületével együtt műemléki védelem alá helyezték állítólag - nincs, aki megerősíthetné az információt. Másutt is felfedezhetők a valamikori ipari építészet nyomai, de elfedik őket a horrorisztikus toldások: egy régi, földszintes, ívelt ablakos téglaépületre egész emeletet húztak betonelemekből. Az igazgatósági irodaház egykori homlokzatát a hatvanas években felhúzott otromba bejárati tömb fedi el - immár végképp értelmetlenül, hiszen itt sem dolgoznak már. Az ablakok mögött puszta falak, egy-egy monitor, régi fénymásoló gép. Mögötte az út mellett felirat: "Általános veszély", enyhe vegyszerszag, egy újabbnak tűnő épületből rejtélyes sistergés - de vezetőink előzőleg szóban is eltanácsoltak minket a telepnek ebből a szögletéből.

Az üzem története 1912-ben kezdődött, amikor is az angol Kodak Ltd. gyárépítési szándékkal jelentkezett Magyarországon. A kormány megbízásából Ranzenberger János egykori huszárszázados vezényelte le a tárgyalásokat. Egy évvel később hozzá is fogtak az építkezéshez, de a világháború befagyasztotta az ígéretes kapcsolatot. A termelés csak 1922-ben indult el, aztán a harmincas évek végén kezdődő felfutást már a világháború sem akasztotta meg: hadiüzemmé nyilvánították és fejlesztették a váci gyárat. Az igazi fellendülés azonban az államosítás után következett, a hatvanas években új üzemépületek egész sorát építették fel, 1500-as létszám, ötmillió négyzetméternyi fotópapír, hétszázezer négyzetméternyi film volt az éves csúcstermelés, 74 országban vásárolták a Forte termékeket. És ez így ment a rendszerváltásig. Aztán a világméretű termeléskoncentráció körülményei között a gyár kiesett a fejlesztési versenyből, a fekete-fehér termékek piacán azonban egy ideig még sikerült megkapaszkodnia. De a digitális technológia megjelenése egyre szűkítette a keresletet, ráadásul a nemrégiben tönkrement versenytársak a redőny lehúzása előtt még telenyomták a piacot a termékeikkel.

Látható emberi munka már csak egyetlen épületben folyik, ide vezeti az alaposan felduzzadt első turnust a gyár egy volt középvezetője. Az öntőüzemet nézzük meg, ahol a fotópapírt ellátták a fényérzékeny bevonattal. A hatalmas hengersor már hetek óta áll, de azért el tudjuk képzelni, hogyan tekergőztek az 1400-2600 méteres, jó méternyi széles papírtekercsek a tisztítóból föl, az öntőfejhez, onnan pedig a szárítózónába, ahol egyre csökkenő hőmérsékletű levegőt fújtak a hengersor zárt szekrényébe, hogy aztán a feltekercselést követően a raktárba kerüljenek.

Az öntőfej fémlapjai közül egyenletesen szivárgó emulzió ellenőrzése volt a munkafolyamat egyik kulcsmozzanata, hiszen ha bármilyen szösz vagy buborék került az anyagba, az tönkretette a bevonatot. Itt, a sarokban egy támláját vesztett régi, fa irodaszék viszonylag friss zöld festése ad hírt a korábbi emberi jelenlétről, meg a faliújság valami helyi érdekű karikatúrával és az "Öntős Murphy" című listával, amely a napi munka bosszantó nehézségeit sorolja fel rezignált derűvel. "Amikor beírtad az adagolást mindenhova, abban a pillanatban szólnak, hogy változni fog", és más hasonló panaszok között az áramszünetek áldatlan következményei is felsejlenek - sejteni sem lehet, hogy a múlt mennyire távoli szakaszából.

A kiszerelőüzemben új vezetőt kapunk, aki társánál energikusabban, de épp annyira eredménytelenül próbálja önfegyelemre bírni a helyiségeket elárasztó társaságot. Itt még dolgoznak, néhány hengernyi kiöntött papír szeletelésre vár. A vágógépek értelemszerűen szinte teljes - egészen pontosan: sötétkamrai - sötétségben működnek, itt csomagolják, dobozolják a méretre vágott papírt. A raktár folyosóján keskeny sínpár, ezen gurulnak az egy papírhengerre méretezett, súlyos és masszív, de karcsú, már-már formás kézikocsik. Hová kerülnek vajon? Ki lesz a szemfüles, aki majd beolvasztás céljából értékesíti őket is meg az egyedi gépeket is? Netán maguk a tulajdonosok, akik Forteinvest néven vették kézbe a gyárat, magát a céget tovább üzemeltetik, nyilván az ingatlan hasznosítására? Az a tény, hogy a váci önkormányzat a városnak ezt a területét nemrég lakóövezetté nyilvánította, előrevetíti a jövőt. Lakópark lesz itt, akárki meglássa!

Az étkezde előterében még vásárolhatnak a készlet maradékából a Forte papír elkötelezettjei, kapnak egy utolsó napi bélyegzőt is a dobozra. Aztán egy rövid beszélgetésben a szakma jelesei dicsérik a váci papír barátságos tulajdonságait, végül még egy Forte-tortán is megosztozunk, aztán kiürül a parkoló, és ráül a halott gyártelepre a szürkület.

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.