Emléktúra a váci Forte-gyárban

A történet vége

  • - kovácsy -
  • 2007. február 22.

Lokál

Megint bezárt egy nagy múltú üzem, ismét megszűnt Magyarországon egy ipari ágazat - megszokott dolog ez ma már.

Hiába is keresnénk a vérmérsékletüknek megfelelően könnyeikkel küszködő, távoli hatalmasságokat szidalmazó vagy összeszorított szájjal, merev tekintettel hallgatásba burkolózó dolgozókat, már a legvégén tart az elbocsátások adminisztratív folyamata. Érzelmeket tehát nem tudunk tetten érni, de nem is azért érkeztünk Vácra, hogy drámai események tanúi legyünk, netán csúnya visszásságoknak bukkanjunk a nyomára. A Forte Fotokémiai Rt. immár nem létezik, és nincs is senki a közelben, akit a megszűnés részleteiről, hátteréről faggathatnánk. A gyárlátogatást egy vizuális egyesület, a totalPLAN szervezte, nem annyira ipar- mint inkább fényképezés-történeti esemény résztvevői vagyunk, viszont a fotósok magukkal húzták az egész médiát, diákcsoportok is jöttek, így aztán egyre nagyobb a tolongás a gyárudvaron, a februári napsütésben.

Az öregedő fák mögött hosszú fabarakk, ahol a fejlesztőrészleg dolgozott egykoron. A víztoronnyal és a kazánház szintén a húszas évek hangulatát őrző épületével együtt műemléki védelem alá helyezték állítólag - nincs, aki megerősíthetné az információt. Másutt is felfedezhetők a valamikori ipari építészet nyomai, de elfedik őket a horrorisztikus toldások: egy régi, földszintes, ívelt ablakos téglaépületre egész emeletet húztak betonelemekből. Az igazgatósági irodaház egykori homlokzatát a hatvanas években felhúzott otromba bejárati tömb fedi el - immár végképp értelmetlenül, hiszen itt sem dolgoznak már. Az ablakok mögött puszta falak, egy-egy monitor, régi fénymásoló gép. Mögötte az út mellett felirat: "Általános veszély", enyhe vegyszerszag, egy újabbnak tűnő épületből rejtélyes sistergés - de vezetőink előzőleg szóban is eltanácsoltak minket a telepnek ebből a szögletéből.

Az üzem története 1912-ben kezdődött, amikor is az angol Kodak Ltd. gyárépítési szándékkal jelentkezett Magyarországon. A kormány megbízásából Ranzenberger János egykori huszárszázados vezényelte le a tárgyalásokat. Egy évvel később hozzá is fogtak az építkezéshez, de a világháború befagyasztotta az ígéretes kapcsolatot. A termelés csak 1922-ben indult el, aztán a harmincas évek végén kezdődő felfutást már a világháború sem akasztotta meg: hadiüzemmé nyilvánították és fejlesztették a váci gyárat. Az igazi fellendülés azonban az államosítás után következett, a hatvanas években új üzemépületek egész sorát építették fel, 1500-as létszám, ötmillió négyzetméternyi fotópapír, hétszázezer négyzetméternyi film volt az éves csúcstermelés, 74 országban vásárolták a Forte termékeket. És ez így ment a rendszerváltásig. Aztán a világméretű termeléskoncentráció körülményei között a gyár kiesett a fejlesztési versenyből, a fekete-fehér termékek piacán azonban egy ideig még sikerült megkapaszkodnia. De a digitális technológia megjelenése egyre szűkítette a keresletet, ráadásul a nemrégiben tönkrement versenytársak a redőny lehúzása előtt még telenyomták a piacot a termékeikkel.

Látható emberi munka már csak egyetlen épületben folyik, ide vezeti az alaposan felduzzadt első turnust a gyár egy volt középvezetője. Az öntőüzemet nézzük meg, ahol a fotópapírt ellátták a fényérzékeny bevonattal. A hatalmas hengersor már hetek óta áll, de azért el tudjuk képzelni, hogyan tekergőztek az 1400-2600 méteres, jó méternyi széles papírtekercsek a tisztítóból föl, az öntőfejhez, onnan pedig a szárítózónába, ahol egyre csökkenő hőmérsékletű levegőt fújtak a hengersor zárt szekrényébe, hogy aztán a feltekercselést követően a raktárba kerüljenek.

Az öntőfej fémlapjai közül egyenletesen szivárgó emulzió ellenőrzése volt a munkafolyamat egyik kulcsmozzanata, hiszen ha bármilyen szösz vagy buborék került az anyagba, az tönkretette a bevonatot. Itt, a sarokban egy támláját vesztett régi, fa irodaszék viszonylag friss zöld festése ad hírt a korábbi emberi jelenlétről, meg a faliújság valami helyi érdekű karikatúrával és az "Öntős Murphy" című listával, amely a napi munka bosszantó nehézségeit sorolja fel rezignált derűvel. "Amikor beírtad az adagolást mindenhova, abban a pillanatban szólnak, hogy változni fog", és más hasonló panaszok között az áramszünetek áldatlan következményei is felsejlenek - sejteni sem lehet, hogy a múlt mennyire távoli szakaszából.

A kiszerelőüzemben új vezetőt kapunk, aki társánál energikusabban, de épp annyira eredménytelenül próbálja önfegyelemre bírni a helyiségeket elárasztó társaságot. Itt még dolgoznak, néhány hengernyi kiöntött papír szeletelésre vár. A vágógépek értelemszerűen szinte teljes - egészen pontosan: sötétkamrai - sötétségben működnek, itt csomagolják, dobozolják a méretre vágott papírt. A raktár folyosóján keskeny sínpár, ezen gurulnak az egy papírhengerre méretezett, súlyos és masszív, de karcsú, már-már formás kézikocsik. Hová kerülnek vajon? Ki lesz a szemfüles, aki majd beolvasztás céljából értékesíti őket is meg az egyedi gépeket is? Netán maguk a tulajdonosok, akik Forteinvest néven vették kézbe a gyárat, magát a céget tovább üzemeltetik, nyilván az ingatlan hasznosítására? Az a tény, hogy a váci önkormányzat a városnak ezt a területét nemrég lakóövezetté nyilvánította, előrevetíti a jövőt. Lakópark lesz itt, akárki meglássa!

Az étkezde előterében még vásárolhatnak a készlet maradékából a Forte papír elkötelezettjei, kapnak egy utolsó napi bélyegzőt is a dobozra. Aztán egy rövid beszélgetésben a szakma jelesei dicsérik a váci papír barátságos tulajdonságait, végül még egy Forte-tortán is megosztozunk, aztán kiürül a parkoló, és ráül a halott gyártelepre a szürkület.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.