"Fejlik idővel" (Kispesti Helytörténeti Gyűjtemény)

  • - kovácsy -
  • 2007. március 15.

Lokál

Jobbra a húszas-harmincas évek földszintes mezővárosi mellékutcái gipszstukkós ablakkeretekkel, későbbi, nehézkes átépítésekkel. Balra a hetvenes évek panelvilága, itt-ott egy-egy meghagyott régi utcasorral. Hangulatossá korosodott városháza a magasházak tövében, megkopott piaci bódésor a jobb sorsra érdemes egykori főtéren. Ez Kispest a kívülről érkezőnek.

Jobbra a húszas-harmincas évek földszintes mezővárosi mellékutcái gipszstukkós ablakkeretekkel, későbbi, nehézkes átépítésekkel. Balra a hetvenes évek panelvilága, itt-ott egy-egy meghagyott régi utcasorral. Hangulatossá korosodott városháza a magasházak tövében, megkopott piaci bódésor a jobb sorsra érdemes egykori főtéren. Ez Kispest a kívülről érkezőnek. Leglátványosabb épülete a rendőrség, de ez már a Wekerle-telep sarkán áll. A Wekerle valóban szép és hangulatos, habár a tízes években korszerűnek szánt munkáslakásai ma már szűkösek - hiába Kispest része, valójában külön világ.

A település 1950 óta tartozik Budapesthez. Az egykori Grassalkovich-, majd Sina-birtokon kialakított parcellák beépítése 1869-ben kezdődött, a kolóniából kis- majd nagyközség lett, aztán járási székhely. Kispest 1922-től rendezett tanácsú város, hamarosan a hetedik legnépesebb az országban, 1225 fős ipartestülettel.

A Nagykőrösi út mentén, enyhe emelkedőn találjuk a régi temetőt. Marquart és Gerstenbrein, Szatgykó, Kadecska, Eördögh, Uherik - ízlelgetjük a betelepült családok változatos neveit. Maszny Zoltán bölcsész és hadapród. Mutschenbacher Antalné, sz. Schlattner Karolina: nos, ő honosította meg Kispesten a vetített mozgóképet - tudjuk a Kispesti Krónikából, amelynek régi fényképekkel illusztrált számait a helytörténeti gyűjtemény nagyobbik termében tanulmányozhatja a látogató. Gyönyörű filmpalotát épített 1912-ben, a Flóra Mozgószínházat. A helyi közélet további jeles alakja volt Seper Kajetán hatgyermekes hírlapíró (valami dologtalan betűszedő - fitymálta a Mikszáth szerkesztette Országos Hírlap újdondásza), aki "Kispesti Gazemberek" című ponyvakiadványával koronázta meg békétlen írásainak sorozatát. Egymásba csúszó rágalmazási pereket, fogházbüntetéseket, kitoloncolásokat vett a nyakába, ugyanakkor sikerült megbuktatnia egy községi bírót és egy jegyzőt is. Ugyanebben az időben - a századfordulón járunk - egy táncvigalom keretében nagy érdeklődés mellett játszották a kispesti színházban Péter József A bérharcz című drámai színművét - vagyis pezsgő közélet, sokirányú kulturálódás jellemezte már ekkor is a települést.

Mármost mit lehet mindebből a tárgyak szintjén megragadni? - töprengtek nyilván a gyűjtemény kezelői, amikor tíz éve megrendezték a kiállítást, amit a tervek szerint előbb-utóbb levált egy korszerűbb változat. Tárgyaknak, fényképeknek nincsenek híján, az anyag egészének kihelyezése szóba sem jöhetett. Végül egyfajta ráutalásos módszer mellett döntöttek, vagyis levegősen, hangulatosan rendezték be a két helyiséget, kiemelve egy-egy érdekes tárgycsoportot. Az iparosmúltat részben borbélytányérra utaló cégér, komplett hordozható fodrászfelszerelés meg egy fodrászműhely berendezése jelzi: hajsütő vasak, melegdauer/-dajjer/tartóshullám-készlet burával, hintőportartó fémedénnyel. Részben meg asztalosszerszámok gyűjteménye, formás gyaluk, a használatban megkopott fakalapács. Alatta tanoncszerződések és mesterlevelek, mintaasztalos-mesterek reklámcédulái, az iparostanulók munkakiállításán kiadott oklevél "Fejlik idővel!" jelmondattal. A "Kispesti műasztalosok bútorcsarnok szövetkezet" tablóján csupa ugyanolyan öntudatos, szinte zordon tekintet, mint amilyennel a Kispesti Jókai Önképzőkör vagy a Kispesti Dalárda tagsága várta a magnéziumlámpa villanását. A sportélet is hamar felvirágzott, 1904-ben alakult az első egyesület, négy évvel később pedig a mai egyesület elődje, a Kispesti Athlétikai Club. Pályája a "sárkánybarlang", szurkolótáborának kemény magja a "sárkány közép" elnevezéssel riogatta állítólag az egyre magasabb osztályú ellenfeleket. De láthatunk igazolványokat, belépőket és egyéb emlékeket, amelyek a Kispesti Jóbarátok Football Clubja vagy a Wekerletelepi Sport Egyesület fennállásának büszke bizonyítékai.

A városfejlesztő virilista vendéglős, Varju Kálmán családjától származik az a tálalószekrény, amely néhány további bútordarabtól és használati tárgytól - lombikkávéfőző, a cukros vízben fullasztás riasztó elvén működő üvegburás légyfogó, mélykék szódásüveg, asztali morzsaseprő - övezve a két világháború közötti módosabb polgári lakások hangulatát idézi elénk.

Akkoriban, 1925-ben nyílt meg a Hattyúsziget Strandfürdő, amely nevében hordozta a múltat, amikor még lápos, mocsaras térség volt a későbbi Kispest helyén. (A strandot pár éve bezárták, nagy erőkkel épül egy lakópark a helyén.)

És akkoriban már állt Wekerle-telep, habár a tervezett közintézmények nem valósultak meg hiánytalanul. Elmaradt például a népfürdő felépítése, ami azért érintette rosszul a lakosság egy részét, mert a kisebb értékű lakásokba nem építettek fürdőszobát. (Bérlakásokról van szó, amelyek többségét rendezett családi körülményeket felmutató ipari munkásoknak utaltak ki, részben munkahelyi közvetítéssel.) Terveztek a telepre egy villamosvonalat is, de ez sem készült el. A munkáskaszinó, a kórház, a vágóhíd mind csak terv maradt, de még így is lenyűgöző, ami megépült, ráadásul több építész sokféle, de egymással nagyjából harmonizáló terve alapján.

A belső terem tárlói jobbára nyomtatott dokumentumokat őriznek, melyek közül figyelmet érdemel például a Magyarországi Szocialista Tánctanítók Szakszervezetének tagsági igazolványa Kispest egyik jeles polgárának, Gaubek Rezsőnek a nevére kiállítva, aki a táncestélyek lebonyolításának megkerülhetetlen résztvevője volt. A kiállítást felügyelő hölgy pontosabban fogalmaz: "Mindenki nála tanult táncolni." Első világháborús élelmiszerjegyek, cserkészfelszerelés, pártjelvények és hivatalos kiadványok - és máris eljutottunk a közelmúltig, amelyet maga a kinti, lakótelepi környezet őriz.

Budapest XIX., Fő u. 38. Nyitva: kedd-péntek 14.00-18.00, szombat 10.00-14.00

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.