Kiállítás

Füstbe megyünk

Skanzenclub - közösségi dohányzó- és kiállítóhely

  • - kovácsy -
  • 2012. április 29.

Lokál

A vendéglátóhelyeken a dohányzást betiltó, napokon belül a legteljesebb zord szigorával alkalmazásra kerülő új törvény érthető módon szálka mindazok szemében, akik továbbra sem óhajtanak megszabadulni káros szenvedélyüktől, ráadásul a kocsmai társas élet elengedhetetlen kellékének tekintik a tetszőleges mennyiségben előállítható, tüdőre szívható, majd kiengedve körülöttük keringő füstöt.

A dohányzás korlátozása tekintetében előttünk járó uniós országokban az új lehetőségek felkutatása is előrébb tart, és ígéretes eredmények szegélyezik a dacos erőfeszítéseket. Bajorországban a hagyományos sörkultúra védelmére felesküdött egyletek bérelik ki estéről estére az ily módon zártkörű rendezvényeknek helyet adó sörözőket, vendéglőket - csak Münchenben száz ilyen helyet sorol fel a megfelelő honlap. Másutt a dohányzóklub elnevezés dívik inkább, adott esetben tagsági kártyával. A szellemesebb megoldások közé tartozik annak a szintén bajor, konkrétan memmingeni kocsmárosnak az ötlete, aki - állítólag - a vonatkozó törvénynek azt a kitételét használja ki, miszerint színielőadás keretében megengedett a dohányzás. Ennek megfelelően a kocsmáját estéről estére színházzá nyilvánítja, ahol az összegyűlt amatőr szereplők egy olyan darabot mutatnak be, amely a dohányzási törvényt megelőző idők füstös hétköznapjait ábrázolja.

Az eddigi budapesti kísérleteket a közösségi dohányzóhely fogalmával jelölik, amely elnevezés annyiban mindenképpen árnyalásra szorul, hogy a működési elv szerint a vendég kifejezetten magánlakásba, mintegy házibuliba lép be. Miután pedig italt elfelejtett magával hozni, a nagyvonalú, mindenféle sörökről jó előre gondoskodó házigazda anyagi erőfeszítéseit ellentételezi mintegy önkéntesen, kivéve arányos részét az italok árából. Italforgalmazás ugyanis nem zajlik a helyiségben, sőt a sörcsapok is kifelé néznek.

Nem véletlenül beszélünk kiemelten a sörökről. A hely, melynek elnevezése legfeljebb a finánc nem látta kapadohányon keresztül rajzol ívet a skanzen szóra asszociálható romlatlan falusi élet és a beltéri füstfelhő közé, több kézműves sörfőzde különleges, olykor kissé meghökkentő ízű termékeinek élvezetét kínálja a rebellis öntudattal végzett csikkszaporítás mellé - és ez már önmagában is eléggé meggyőző élmény.

Csakhogy még mindig csak kerülgetjük a lényeget, azt a gyűjteményt, amely a Skanzenclubot kiemeli a csoportos, italozással egybekötött dohányzás reményeink szerint egyre szaporodó helyszínei közül. A Dohánymúzeumról beszélünk, amely anyagát tekintve teljes mértékben valóságos, megtekinteni viszont mindeddig csak a honlapján (www.dohanymuzeum.hu) lehetett. Itt viszont a gyűjtemény egy kisebb része szabad szemmel látható, igaz, csak üveges vitrinben, ami az anyag értékét, ugyanakkor romlékonyságát tekintve természetesen érthető. (Egyébként aki rágyújtott már mondjuk tízéves cigarettára, az tudja, hogy a gyűjteményt létrehozó, fenntartó és fejlesztő Hornyák Balázs nem a letaglózó élményt sajnálja a közösségileg dohányzóktól.) Persze a honlap tanulmányozása nélkül a kiállított fém-, fa- és papírdobozok, dohány- és cigarettahüvely-csomagok nem mindig tárják fel kultúrtörténeti jelentőségüket. Például innen tudhatjuk meg, hogy a bejárat melletti vitrinben díszelgő horogkeresztes cigarettásdoboz egy német hadiszállítmány része, amely 1942-ben akadt el valahogy magyar területen, netán "leesett a teherautóról", hogy aztán valami zsibárushoz kerüljön, épségben vészelve át az évtizedeket.

A helyiség falait kitapétázó árjegyzékmásolatokból megtudhatjuk például, hogy hányféle (például nád-, papír-, csont-, meggyfa) szipkát forgalmaztak már az 1867-ben önállósult Magyar Királyi Dohányjövedék fennállásának első éveiben, egy olyan időszakban, amikor a dohánybevétel fokozásában érdekelt hatóságok még kifejezetten rossz szemmel nézték a dohányzás káros hatásait taglalni merészelő, így aztán gyalázkodónak minősülő írásokat. Kiderül továbbá, hogy a szivarkapapíros dobozok mit rejtenek: "100 könyvecske tartalommal" - olvasható a rajzok alatt, és alighanem tévedünk, ha valami ajándék kiadványra gondolunk - ráadásul tartalommal -, mert a könyvecskék alighanem magát a százasával árult cigarettapapírt rejtik. A jó magyar cigarettapapírt, amelyről egy ponton kiderül, hogy "jobb, mint a francia", ezért hát "támogassuk a magyar munkát", és "ne hizlaljuk a pénzünkkel ellenségünket", amelynek visszataszító külsejű emberpéldányai is ott vicsorognak silány cigarettapapírjuk okozta rettentő kínjukban.

A többségükben igen jó minőségű, szellemes és lendületes, cigarettaféléket reklámozó plakátok különösen abszurdnak tetszenek a dohányzás elleni mai hadjáratok felől nézve. Még ha a honlapról megtudjuk is, hogy már a két világháború között megjelentek az olyan cigaretták, amelyeknek igyekeztek csökkenteni a nikotin-, illetve kátránytartalmát, és ezek a Nikotex előnevet viselték, meghökkentőek azok a hirdetmények, amelyeken hegytetőn pózoló tiroli nadrágos turista vagy délceg sportoló eregeti öntudatosan a füstöt. Nem is szólva a rövidnadrágos ifjúról, aki imigyen fordul, leventemód tisztelegve atyja felé: "Jelentem alássan apukám, megkezdtem a Nikotex-Leventét!"

A későbbi plakátok is szívesen utaltak a politikai aktualitásokra: "Modiano a választás győztese!", vagy - a háború után helyreállított Lánchíd képével - "Építse újjá egészségét. Nikotex!" De nem révedünk örökre a távoli múltba. A Skanzenclub mint dohánytörténeti kiállítóhely a tervek szerint időről időre megújul, és a gyűjtemény más és más egységeit lehet közvetlenül szemlélni, a múltból a ma felé haladva. Esztétikai szempontból aligha lépünk magasabb osztályba, sőt komor mélységek várnak ránk, miközben cigarettával a kezünkben mi magunk is mindinkább múzeumi tárgyakká válunk.

Bp. IX., Köztelek utca 4/A

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.