Kiállítás

Füstbe megyünk

Skanzenclub - közösségi dohányzó- és kiállítóhely

  • - kovácsy -
  • 2012. április 29.

Lokál

A vendéglátóhelyeken a dohányzást betiltó, napokon belül a legteljesebb zord szigorával alkalmazásra kerülő új törvény érthető módon szálka mindazok szemében, akik továbbra sem óhajtanak megszabadulni káros szenvedélyüktől, ráadásul a kocsmai társas élet elengedhetetlen kellékének tekintik a tetszőleges mennyiségben előállítható, tüdőre szívható, majd kiengedve körülöttük keringő füstöt.

A dohányzás korlátozása tekintetében előttünk járó uniós országokban az új lehetőségek felkutatása is előrébb tart, és ígéretes eredmények szegélyezik a dacos erőfeszítéseket. Bajorországban a hagyományos sörkultúra védelmére felesküdött egyletek bérelik ki estéről estére az ily módon zártkörű rendezvényeknek helyet adó sörözőket, vendéglőket - csak Münchenben száz ilyen helyet sorol fel a megfelelő honlap. Másutt a dohányzóklub elnevezés dívik inkább, adott esetben tagsági kártyával. A szellemesebb megoldások közé tartozik annak a szintén bajor, konkrétan memmingeni kocsmárosnak az ötlete, aki - állítólag - a vonatkozó törvénynek azt a kitételét használja ki, miszerint színielőadás keretében megengedett a dohányzás. Ennek megfelelően a kocsmáját estéről estére színházzá nyilvánítja, ahol az összegyűlt amatőr szereplők egy olyan darabot mutatnak be, amely a dohányzási törvényt megelőző idők füstös hétköznapjait ábrázolja.

Az eddigi budapesti kísérleteket a közösségi dohányzóhely fogalmával jelölik, amely elnevezés annyiban mindenképpen árnyalásra szorul, hogy a működési elv szerint a vendég kifejezetten magánlakásba, mintegy házibuliba lép be. Miután pedig italt elfelejtett magával hozni, a nagyvonalú, mindenféle sörökről jó előre gondoskodó házigazda anyagi erőfeszítéseit ellentételezi mintegy önkéntesen, kivéve arányos részét az italok árából. Italforgalmazás ugyanis nem zajlik a helyiségben, sőt a sörcsapok is kifelé néznek.

Nem véletlenül beszélünk kiemelten a sörökről. A hely, melynek elnevezése legfeljebb a finánc nem látta kapadohányon keresztül rajzol ívet a skanzen szóra asszociálható romlatlan falusi élet és a beltéri füstfelhő közé, több kézműves sörfőzde különleges, olykor kissé meghökkentő ízű termékeinek élvezetét kínálja a rebellis öntudattal végzett csikkszaporítás mellé - és ez már önmagában is eléggé meggyőző élmény.

Csakhogy még mindig csak kerülgetjük a lényeget, azt a gyűjteményt, amely a Skanzenclubot kiemeli a csoportos, italozással egybekötött dohányzás reményeink szerint egyre szaporodó helyszínei közül. A Dohánymúzeumról beszélünk, amely anyagát tekintve teljes mértékben valóságos, megtekinteni viszont mindeddig csak a honlapján (www.dohanymuzeum.hu) lehetett. Itt viszont a gyűjtemény egy kisebb része szabad szemmel látható, igaz, csak üveges vitrinben, ami az anyag értékét, ugyanakkor romlékonyságát tekintve természetesen érthető. (Egyébként aki rágyújtott már mondjuk tízéves cigarettára, az tudja, hogy a gyűjteményt létrehozó, fenntartó és fejlesztő Hornyák Balázs nem a letaglózó élményt sajnálja a közösségileg dohányzóktól.) Persze a honlap tanulmányozása nélkül a kiállított fém-, fa- és papírdobozok, dohány- és cigarettahüvely-csomagok nem mindig tárják fel kultúrtörténeti jelentőségüket. Például innen tudhatjuk meg, hogy a bejárat melletti vitrinben díszelgő horogkeresztes cigarettásdoboz egy német hadiszállítmány része, amely 1942-ben akadt el valahogy magyar területen, netán "leesett a teherautóról", hogy aztán valami zsibárushoz kerüljön, épségben vészelve át az évtizedeket.

A helyiség falait kitapétázó árjegyzékmásolatokból megtudhatjuk például, hogy hányféle (például nád-, papír-, csont-, meggyfa) szipkát forgalmaztak már az 1867-ben önállósult Magyar Királyi Dohányjövedék fennállásának első éveiben, egy olyan időszakban, amikor a dohánybevétel fokozásában érdekelt hatóságok még kifejezetten rossz szemmel nézték a dohányzás káros hatásait taglalni merészelő, így aztán gyalázkodónak minősülő írásokat. Kiderül továbbá, hogy a szivarkapapíros dobozok mit rejtenek: "100 könyvecske tartalommal" - olvasható a rajzok alatt, és alighanem tévedünk, ha valami ajándék kiadványra gondolunk - ráadásul tartalommal -, mert a könyvecskék alighanem magát a százasával árult cigarettapapírt rejtik. A jó magyar cigarettapapírt, amelyről egy ponton kiderül, hogy "jobb, mint a francia", ezért hát "támogassuk a magyar munkát", és "ne hizlaljuk a pénzünkkel ellenségünket", amelynek visszataszító külsejű emberpéldányai is ott vicsorognak silány cigarettapapírjuk okozta rettentő kínjukban.

A többségükben igen jó minőségű, szellemes és lendületes, cigarettaféléket reklámozó plakátok különösen abszurdnak tetszenek a dohányzás elleni mai hadjáratok felől nézve. Még ha a honlapról megtudjuk is, hogy már a két világháború között megjelentek az olyan cigaretták, amelyeknek igyekeztek csökkenteni a nikotin-, illetve kátránytartalmát, és ezek a Nikotex előnevet viselték, meghökkentőek azok a hirdetmények, amelyeken hegytetőn pózoló tiroli nadrágos turista vagy délceg sportoló eregeti öntudatosan a füstöt. Nem is szólva a rövidnadrágos ifjúról, aki imigyen fordul, leventemód tisztelegve atyja felé: "Jelentem alássan apukám, megkezdtem a Nikotex-Leventét!"

A későbbi plakátok is szívesen utaltak a politikai aktualitásokra: "Modiano a választás győztese!", vagy - a háború után helyreállított Lánchíd képével - "Építse újjá egészségét. Nikotex!" De nem révedünk örökre a távoli múltba. A Skanzenclub mint dohánytörténeti kiállítóhely a tervek szerint időről időre megújul, és a gyűjtemény más és más egységeit lehet közvetlenül szemlélni, a múltból a ma felé haladva. Esztétikai szempontból aligha lépünk magasabb osztályba, sőt komor mélységek várnak ránk, miközben cigarettával a kezünkben mi magunk is mindinkább múzeumi tárgyakká válunk.

Bp. IX., Köztelek utca 4/A

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."