Kiállítás

Füstbe megyünk

Skanzenclub - közösségi dohányzó- és kiállítóhely

  • - kovácsy -
  • 2012. április 29.

Lokál

A vendéglátóhelyeken a dohányzást betiltó, napokon belül a legteljesebb zord szigorával alkalmazásra kerülő új törvény érthető módon szálka mindazok szemében, akik továbbra sem óhajtanak megszabadulni káros szenvedélyüktől, ráadásul a kocsmai társas élet elengedhetetlen kellékének tekintik a tetszőleges mennyiségben előállítható, tüdőre szívható, majd kiengedve körülöttük keringő füstöt.

A dohányzás korlátozása tekintetében előttünk járó uniós országokban az új lehetőségek felkutatása is előrébb tart, és ígéretes eredmények szegélyezik a dacos erőfeszítéseket. Bajorországban a hagyományos sörkultúra védelmére felesküdött egyletek bérelik ki estéről estére az ily módon zártkörű rendezvényeknek helyet adó sörözőket, vendéglőket - csak Münchenben száz ilyen helyet sorol fel a megfelelő honlap. Másutt a dohányzóklub elnevezés dívik inkább, adott esetben tagsági kártyával. A szellemesebb megoldások közé tartozik annak a szintén bajor, konkrétan memmingeni kocsmárosnak az ötlete, aki - állítólag - a vonatkozó törvénynek azt a kitételét használja ki, miszerint színielőadás keretében megengedett a dohányzás. Ennek megfelelően a kocsmáját estéről estére színházzá nyilvánítja, ahol az összegyűlt amatőr szereplők egy olyan darabot mutatnak be, amely a dohányzási törvényt megelőző idők füstös hétköznapjait ábrázolja.

Az eddigi budapesti kísérleteket a közösségi dohányzóhely fogalmával jelölik, amely elnevezés annyiban mindenképpen árnyalásra szorul, hogy a működési elv szerint a vendég kifejezetten magánlakásba, mintegy házibuliba lép be. Miután pedig italt elfelejtett magával hozni, a nagyvonalú, mindenféle sörökről jó előre gondoskodó házigazda anyagi erőfeszítéseit ellentételezi mintegy önkéntesen, kivéve arányos részét az italok árából. Italforgalmazás ugyanis nem zajlik a helyiségben, sőt a sörcsapok is kifelé néznek.

Nem véletlenül beszélünk kiemelten a sörökről. A hely, melynek elnevezése legfeljebb a finánc nem látta kapadohányon keresztül rajzol ívet a skanzen szóra asszociálható romlatlan falusi élet és a beltéri füstfelhő közé, több kézműves sörfőzde különleges, olykor kissé meghökkentő ízű termékeinek élvezetét kínálja a rebellis öntudattal végzett csikkszaporítás mellé - és ez már önmagában is eléggé meggyőző élmény.

Csakhogy még mindig csak kerülgetjük a lényeget, azt a gyűjteményt, amely a Skanzenclubot kiemeli a csoportos, italozással egybekötött dohányzás reményeink szerint egyre szaporodó helyszínei közül. A Dohánymúzeumról beszélünk, amely anyagát tekintve teljes mértékben valóságos, megtekinteni viszont mindeddig csak a honlapján (www.dohanymuzeum.hu) lehetett. Itt viszont a gyűjtemény egy kisebb része szabad szemmel látható, igaz, csak üveges vitrinben, ami az anyag értékét, ugyanakkor romlékonyságát tekintve természetesen érthető. (Egyébként aki rágyújtott már mondjuk tízéves cigarettára, az tudja, hogy a gyűjteményt létrehozó, fenntartó és fejlesztő Hornyák Balázs nem a letaglózó élményt sajnálja a közösségileg dohányzóktól.) Persze a honlap tanulmányozása nélkül a kiállított fém-, fa- és papírdobozok, dohány- és cigarettahüvely-csomagok nem mindig tárják fel kultúrtörténeti jelentőségüket. Például innen tudhatjuk meg, hogy a bejárat melletti vitrinben díszelgő horogkeresztes cigarettásdoboz egy német hadiszállítmány része, amely 1942-ben akadt el valahogy magyar területen, netán "leesett a teherautóról", hogy aztán valami zsibárushoz kerüljön, épségben vészelve át az évtizedeket.

A helyiség falait kitapétázó árjegyzékmásolatokból megtudhatjuk például, hogy hányféle (például nád-, papír-, csont-, meggyfa) szipkát forgalmaztak már az 1867-ben önállósult Magyar Királyi Dohányjövedék fennállásának első éveiben, egy olyan időszakban, amikor a dohánybevétel fokozásában érdekelt hatóságok még kifejezetten rossz szemmel nézték a dohányzás káros hatásait taglalni merészelő, így aztán gyalázkodónak minősülő írásokat. Kiderül továbbá, hogy a szivarkapapíros dobozok mit rejtenek: "100 könyvecske tartalommal" - olvasható a rajzok alatt, és alighanem tévedünk, ha valami ajándék kiadványra gondolunk - ráadásul tartalommal -, mert a könyvecskék alighanem magát a százasával árult cigarettapapírt rejtik. A jó magyar cigarettapapírt, amelyről egy ponton kiderül, hogy "jobb, mint a francia", ezért hát "támogassuk a magyar munkát", és "ne hizlaljuk a pénzünkkel ellenségünket", amelynek visszataszító külsejű emberpéldányai is ott vicsorognak silány cigarettapapírjuk okozta rettentő kínjukban.

A többségükben igen jó minőségű, szellemes és lendületes, cigarettaféléket reklámozó plakátok különösen abszurdnak tetszenek a dohányzás elleni mai hadjáratok felől nézve. Még ha a honlapról megtudjuk is, hogy már a két világháború között megjelentek az olyan cigaretták, amelyeknek igyekeztek csökkenteni a nikotin-, illetve kátránytartalmát, és ezek a Nikotex előnevet viselték, meghökkentőek azok a hirdetmények, amelyeken hegytetőn pózoló tiroli nadrágos turista vagy délceg sportoló eregeti öntudatosan a füstöt. Nem is szólva a rövidnadrágos ifjúról, aki imigyen fordul, leventemód tisztelegve atyja felé: "Jelentem alássan apukám, megkezdtem a Nikotex-Leventét!"

A későbbi plakátok is szívesen utaltak a politikai aktualitásokra: "Modiano a választás győztese!", vagy - a háború után helyreállított Lánchíd képével - "Építse újjá egészségét. Nikotex!" De nem révedünk örökre a távoli múltba. A Skanzenclub mint dohánytörténeti kiállítóhely a tervek szerint időről időre megújul, és a gyűjtemény más és más egységeit lehet közvetlenül szemlélni, a múltból a ma felé haladva. Esztétikai szempontból aligha lépünk magasabb osztályba, sőt komor mélységek várnak ránk, miközben cigarettával a kezünkben mi magunk is mindinkább múzeumi tárgyakká válunk.

Bp. IX., Köztelek utca 4/A

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.