Giccs és kultusz: Kelet-nyugati retró

  • - legát -
  • 1999. március 18.

Lokál

Giccs és kultusz címmel nyílt a budavári Sándor-palotában az a monstre kiállítás, ami nem kevesebbet vállal, mint hogy bemutassa az ötvenes, hatvanas évek tárgyait meg a hozzájuk kapcsolódó "életérzést". Arra azonban valószínûleg senki nem gondolt, hogy ez a kavalkád micsoda energiákat mozgat meg: a múlt pénteki megnyitón egymást taposták a népek, mindenki idõutas akart lenni egy órácskára. A nosztalgia, mint a vulkán, feltört, pedig a kiállítás sokkal kritikusabban kezeli a korszakot.

Giccs és kultusz

Közel a nap, amikor arra ébredünk, hogy a gumicsizmás téeszelnököket, a hagymaszagú munkásõröket és a nejlonzoknis párttitkárokat leszámítva, minden egyes apróság miatt megtelik szívünk szeretettel, ha a hatvanas évek elnevezésû képzõdmény kerül szóba. Jött a Csinibaba címû film, majd a Slágerrádió, és ezzel az egész közelmúlt valamiféle mézes-mázas ártatlanság korává változott. Szinte minden héten egy újabb, teljesen elfeledett táncdalénekes bújik elõ a kriptából, régiségkereskedõk vesznek össze egy-egy jobb állapotban lévõ korabeli tárgyon, dizájnerek és divattervezõk utaznak idõt, magukat reklámszakembernek nevezõ ifjú senkik nyúlnak a múltba, a pitiáner sznobok pedig kéjesen forgatják szájukban az olyan szavakat, mint dzsörzé, mûbõr, poliészter, de legfõképpen és mindenekelõtt azt, hogy retró.

A most megnyílt, Giccs és kultusz címû kiállítás ennek a folyamatnak az esszenciája, de szerencsére jóval több, mint kritika nélküli rajongás. Közel nyolcszáz négyzetméteren sorakoznak a korszak jellegzetességei, bútorok és jármûvek, háztartási eszközök és házilag barkácsolt ízlésterrorista mütyürök, szinte minden, amit el lehet képzelni, és persze az is, amit nem. A rendezõk boldogan, sõt minden bizonnyal élvezkedve láttak neki, hogy a teljességre törekedve mutassák be - ahogy a kiállítás alcíme mondja - a "tárgykultúrát és az életérzést" az ötvenes és a hatvanas évekbõl, de hogy mindez mekkora érdeklõdést vált ki, talán õk sem gondolták. A megnyitót valósággal megrohamozták a potenciális idõutasok, akik tátott szájjal élvezkedtek, fel-felkacagtak, vagy kérdõn összehúzták szemöldöküket. A legnagyobb közös élményt mégis a nosztalgiába csomagolt sóvárgás és sajnálkozás jelentette, hogy ilyen tárgyakat ma már nem gyártanak, helyettük az van, ami, egyszer használatos, arctalan termékek, agyonreklámozott vackok. Ennél már csak az tûnt fontosabbnak, hogy jókat lehet emlékezni, "ilyenünk nekünk is volt", "jé, ez a nagyi tévéje" és így tovább.

Pedig ez a kiállítás jóval több ennél az emlék-lékelésnél, ugyanis nemcsak a hazai, illetve KGST-termékek, hanem korabeli nyugati cuccok bemutatására is vállalkozik: összevet, és valójában ettõl válik teljesen egyedülállóvá. A Giccs és kultusz az elsõ olyan alkalom, amikor igaziban láthatjuk azokat a dolgokat, amiket annak idején csak francia, olasz vagy nyugatnémet filmekbõl ismerhettük díszletként, jelmezként, esetleg valami hazai képes újságból, fekete-fehérben, raszteresen, gondosan adagolva. Sóvárgásunk nyomán össznépi méretekben indult meg a buherálás, tervszámok szerint, a legfelsõbb szinten éppúgy, mint a barkácsklubokban vagy a fusizó munkások körében. A Giccs és kultusz ezt a sóvárgást nagyszerûen érzékelteti. Kézzelfoghatóvá válik, amit eddig is tudtunk, hogy a szocialista nagyipari dizájnerek miként lopták el pofátlanul a vasfüggönyön túli ötleteket, legyen szó termoszról, kvarclámpáról vagy bádogjátékról, hogy a Csináld magad! mozgalom balekjai lehetõségeikhez mérten miként próbáltak modernek lenni a hiánygazdálkodás ellenére is, miközben a kerti törpe utáni giccskorszak alapvetéseit hozták létre olyan hihetetlen dolgokból, mint a szögvas, a raffia, a söröskupak vagy a konyakosüveg.

Ez a kisstílû, szánalmas erõlködés kellene hogy tudatosuljon mindazokban, akik mostanában elélveznek a hatvanas évektõl. Ám valószínû, hogy a Giccs és kultusz címû kiállítástól még inkább divattá válik ez az egész hazug õrület, és újabb meg újabb önjelöltek felbukkanására számíthatunk, hogy még egy mûbõrt lehúzzanak a korszakról.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.