Gulyás Márton lámpással kereste a Fidesz szellemét, de csak árnyakat talált

Lokál

Tegnap volt 28 éve, hogy megalapították a Fideszt. Sok minden történt Magyarországon azóta, s a Fidesz sem ugyanaz már. Múltidéző Fidesz-fórumot tartott Gulyás Márton.

Gulyás Márton a Slejm – a torkon ragadt politika 20. vlogja alkalmából nemcsak a videóblog adta lehetőségekkel dolgozta fel az egykori Fidesz megalakulását és párttá válását, de összehozott egy Fidesz-fórumot is, amelyre az I. Országos Választmány valamennyi tagját meghívta: Bartók Gyulát, Deutsch Tamást, Fodor Gábort, Győri Molnár Lajost, Hegedűs Istvánt, Kövér Lászlót, Molnár Pétert, Orbán Viktort, Rockenbauer Zoltánt, Szelényi Zsuzsát, Tirts Tamást és Wachsler Tamást.

Csurig meg is telt a Stúdió K terme – nagyon különböző korú érdeklődőkkel.

A kezdő tizenhármasból viszont csak hárman fogadták el a felkérést:

Hegedűs István, Rockenbauer Zoltán és Molnár Péter.

Mindhárman 1988. április 30-án léptek be az egykori Tinódi moziban. Visszaemlékezésük szerint jó fej, lelkes fiatalok társasága volt a kezdeti Fidesz, lényegében protestpártként jött létre, radikalizmus és akcionista magatartás jellemezte, de ahogy Rockenbauer fogalmazott, nem voltak riasztóak, és sosem mentek el a falig úgy, mint például Krassó Györgyék. Míg kezdetben kollektív döntéshozatal folyt, addig később egyre inkább előtérbe került Orbán Viktor hatalmi politikája, ő gondolkodott elsősorban pártpolitikában, és az ő fejében szerepelt kezdetektől fogva az is, hogy be kell kerülni a parlamentbe.

Hegedűs István, Rockenbauer Zoltán, Molnár Péter

Hegedűs István, Rockenbauer Zoltán, Molnár Péter

Fotó: Németh Dániel

Molnár szerint a Fidesz agytröszt párt volt, amelynek volt egyfajta romantikus vonzereje, de a hatalmi játszmák már akkor is minden időt felemésztettek, nem volt idő olyan mélyebb elemzésekre, amelyek feltárták volna, mi zajlik az országban. Ezért alakultak a különböző szakhálózatok, ahol mindenki, akinek véleménye vagy ötlete volt, benyújthatta a javaslatát. Az egykori liberális szervezetben – Molnár javaslatára – felmerült, hogy ha már volt egy másik liberális szervezet is (az SZDSZ), miért ne fognának össze, és lépnének fel együtt, közös erővel az állampárttal szemben – ám erről Orbán hallani sem akart.

Az est résztvevői kicsit outsiderként élték meg Fidesz-tagságukat (nem voltak joghallgatók), Hegedűs István elmondása szerint kicsit mindig küzdeni kellett, hogy észre vegyék őket, de végül is mindenki megtalálta a helyét a párton belül, később meg azon kívül is. Rockenbauer – akit a csoport akcionista jellege vitt a Fideszbe és a budapesti alternatív zenei közegben volt járatos – külpolitikával és tüntetések szervezésével foglalkozott, Molnár kultúraszervezői feladatokat látott el, Hegedűs meg közgazdasági kérdésekkel és szintén külpolitikával foglalkozott.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Lényegében ifjúsági szervezetként kerültek be a parlamentbe 9 százalékkal, és ahogy Rockenbauer fogalmazott,

az 1990 és 1994 közötti parlamenti munka maga volt a rock and roll,

de ez később sokat változott. A jelenlévők közül ő volt legtovább aktív fideszes politikus (és egyáltalán politikus). Most úgy látja, hogy 2002-ig volt értelme tevékenységének, az azt követő 4 év viszont már csak inkább kényelmes volt, politikai haszna talán kevés akadt. Pillanatnyilag nem tudja, tagja-e még a Fidesznek, mert bár évek óta nem fizet tagdíjat, nem szólt neki senki, hogy körön kívüli lenne. Ma művészettörténészként dolgozik, az MMA vezette Műcsarnok kurátora. Rockenbauer úgy vállalta a részvételt, hogy a 2006 utáni időszakról tisztességből nem akart beszélni…

Hegedűs István ’94-ig volt a Fidesz tagja, ugyan a párton belüli vitában Fodor Gábort támogatta Orbán Viktor ellenében, sosem lépett be az SZDSZ-be, nem vállalt többet politikai szerepet, civilként a Magyarországi Európa Társaság elnöke. Egy a Hír Tv-nek adott interjúban nem olyan rég úgy fogalmazott: „valahol a szürke zónában helyezném el a Fideszt a demokrácia és a diktatúra között”.

Molnár Péter 1994-ig volt a Fidesz tagja, utána ’94-től ’98-ig az SZDSZ médiapolitikusa, ma szólásszabadság-aktivista, slammer. Szerinte ez a Fidesz már olyannyira nem az a Fidesz, amely egykor volt, hogy a 25. évfordulón más aktivistákkal

újra alapította a pártot,

mert az egykori „őszintén, komolyan” jelszó már réges-rég nem igaz a Fiatal Demokraták Szövetségének nevezett formációra.

Nagy kijelentésektől és nagy átkozódásoktól mentes volt a politikai múltidézés, s leginkább arra igyekezett fókuszálni, hogy mindaz, amivel ma civilek és aktivisták foglalkoznak, minden tevékenység, eszköz, amellyel megpróbálják élhetőbbé tenni az országot szembemenvén a kormányhatalommal, nos, az egykor maga volt a Fidesz. Rég volt, igaz sem volt.

A Slejm 20. adása április 1-jétől tekinthető meg a vlog Youtube-csatornáján.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.