„Ha egyet lefestenek, kettő új jön” – megszólaltattuk a híressé vált Orbán-graffitik alkotóját

  • Gera Márton
  • 2018. július 7.

Lokál

Basky újabb akciókat ígér: tovább pöfög a házfalakon a süsüvasutas.

Június végén egy meglepő graffiti tűnt fel a Dob utca és a Rumbach Sebestyén utca sarkán: Orbán Viktort ábrázolta, amint éppen Thomason, a gőzmozdonyon ül. Először joggal gondolta mindenki, hogy az alkotás Banksy műve, mivel a szignója is ott volt a kép mellett, ám hamar kiderült, hogy ez egy imposztor munkája, semmi köze hozzá a híres street art művésznek. A Kétfarkú Kutya Párt magára vállalta a graffitit, még a mintát is elérhetővé tette az interneten, arra biztatva mindenkit, hogy színesítse a várost Orbán-festményekkel.

Bár a kutyáktól sok segítséget kap, a graffitit valójában egyetlen ember alkotta meg. A magát Baskynak nevező művésszel e-mailben kérdeztük a közéletre reflektáló Banksy-imposztort.

magyarnarancs.hu: Mit lehet rólad tudni, kicsoda Basky?

Basky: Banksy és Basquiat törvénytelen gyermeke vagyok. Egy imposztor. Olyan olcsó Banksy-hamisítvány, aki a magyar közéletre reflektál és nemsokára drága lesz.

magyarnarancs.hu: A Kétfarkú Kutya Párttal milyen a kapcsolatod?

Basky: Haverok vagyunk, bár amióta híres lettem, kicsit úgy érzem, ellopják a show-t. Gergőt nem régről ismerem személyesen, de követtem a munkásságát. Voltak jó cuccai.

false

 

Fotó: Instagram/TheRealBasky

magyarnarancs.hu: Mikor jutott eszedbe, hogy kellene Budapestre egy jó Orbán-graffiti?

Basky: Amikor megláttam, hogy Massive Attack-koncert lesz Budapesten.

magyarnarancs.hu: Mennyire volt adekvát, hogy Orbánt gőzmozdonyon ülve ábrázold?

Basky: Most, hogy sínen van az ország, itt volt az ideje egy kis örömnek – a mosoly a legrövidebb út.

magyarnarancs.hu: Miért pont a Dob utca és a Rumbach Sebestyén utca sarka lett az első alkotási helyszín?

Basky: A kutyapártosok adták az ötletet, nekem csak az volt fontos, hogy a bulinegyedben legyen. Szürke felületet kerestünk.

magyarnarancs.hu: Az első helyszínen miért festetted fel a graffiti mellé Banksy nevét? Ez nem lopás?

Basky: Rengeteg ál-Banksy van, nem én vagyok az egyetlen. Egy kollégám 2009-ben kamuinterjút adott a Guardiannak, amiért az újság utólag bocsánatot kért. Ez egy külön műfaj. Banksy maga is kiadott egy Paris Hilton-lemezt, meg becsempészte a művét a Louvre-ba. Banksynek tetszik Basky műve, amit az is bizonyít, hogy legutóbb becsempészett egy Basky-képet a saját kiállítására, Torontóban.

false

 

Fotó: Instagram/TheRealBasky

magyarnarancs.hu: Banksytől jött valamilyen reakció, azon túl, hogy jelezte, a falfestmény nem az ő munkája?

Basky: Állítólag a kutyapártnak próbált pénzt küldeni, de külfölditől nem fogadhatják el. Most próbáljuk neki intézni az állampolgárságot.

magyarnarancs.hu: Hányan dolgoztatok az eddigi két graffitin?

Basky: A kutyapárttól szoktam kapni passzivistákat, ennyiben hasznosak, fújni akkor szoktam, amikor elfog az inspiráció.

magyarnarancs.hu: A második helyszín miért pont a Szent János Kórház lett?

Basky: Több rokonomat is megkínozták már ott.

magyarnarancs.hu: A kórháznak nem volt elég informatív a graffiti, ezért mázolták le a falat. Mit rontottál el, mitől lehetett volna még informatívabb?

Basky: Ha még több Orbánt fújok fel.

Ami végül nem valósult meg

Ami végül nem valósult meg

Fotó: Instagram/TheRealBasky

magyarnarancs.hu: Az elmúlt két évben kétszer is verset írtak Orbán Viktor háza elé, ebben pedig sokan a rendszerrel szembeni alternatív ellenállást látták. Te is így tekintesz ezekre a falfestményekre?

Basky: Mi streetartosok az ilyeneket toyoknak hívjuk, szerintem az a nagy szám, ha olyat csinálsz, ami látványos és nem kapnak el, nem úgy, mint Gulyás Marci, akit elkaptak és nem is tudott nyomot hagyni.

magyarnarancs.hu: Jön még Orbán-graffiti a közeljövőben?

Basky: Ha egyet lefestenek, mindig kettő új jön. Készülök új akciókra is. A kutyapárt már árulja a matricát, legalábbis remélem. Szeretnék inkább galambokat festeni, de nem lehet.

 

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.