Interjú

„Hagyjuk a növényeket nőni”

Bardóczi Sándor, Budapest főtájépítésze a főváros zöldítéséről

Lokál

A forró nyarak elleni védekezés egyik legjobb módszere a nagyvárosok zöldítése – ám ez Budapest belső kerületeiben számos akadályba ütközik. E kihívásról, valamint a progra­mokat övező félreértésekről is beszélgettünk a főváros főtájépítészével.

Magyar Narancs: A nagyvárosban élőket sokszorosan megviseli a hőhullám. Törvényszerű, hogy egy tetszőleges nyári éjszakán majdnem biztosan Budapest belső kerületeiben, leginkább a Józsefvárosban van a legmelegebb majdhogynem az egész Kárpát-medencében?

Bardóczi Sándor: Ez a probléma a kiegyezés utáni időszakból eredeztethető, amikor például Józsefváros is rohamos fejlődésnek indult. Az ingatlanberuházók abban voltak érdekeltek, hogy minél többet és sűrűbben építhessenek. Akkor alakult ki a mai Budapestre jellemző eklektikus bérházrengeteg, gyakorlatilag a telkek teljes területét beépítették. Adott esetben hagytak egy kis belső udvart, ami lehetett zöld vagy kevésbé zöld, de aztán az évtizedek során az udvarok zöld jellege is visszaszorult. Sűrűn épült be a város, maga az utcahálózat is nagyon szűk. Ehhez a sűrűséghez kezdett társulni nagyjából az 1980-as évek második felétől az is, hogy a klasszikus közművek, a víz, a csatorna, az áram mellett megjelent a távhővezeték, a gázvezeték, mindenféle forgalomirányítási vezeték, a közvilágítás, internetkábelek, és mindez együtt az utcaszint alatti spagettiszerű hálózattá kezdett alakulni. Ez legkésőbb a 2000-es évek elejére gyakorlatilag fizikálisan is lehetetlenné tette, hogy ezekben az utcákban ténylegesen fákat lehessen ültetni.

Ehhez járul az a sajátos jogi helyzet is, hogy a legtöbb lakóutca kerületi tulajdonú, de számos forgalmas utca, jellemzően azok, ahol tömegközlekedés zajlik, a főváros tulajdona. Így a fővárosi önkormányzat a 24. szereplő a 23 kerület mellett. De ha a főváros a kerületekkel együttműködve, velük megállapodva tenni is szeretne valamit a város, az utcák zöldítéséért, azt a közműhelyzet miatt csak súlyos anyagi áldozatok árán lehetne megoldani. Maximum akkor van esély egy új fasor létrehozására ezekben az utcákban, ha átfogó utcarekonstrukció történik, közműcserével. De fizikailag akkor sincs mindig hely erre.

E reménytelen helyzet miatt legalább a belső udvarok zöldítését szerettük volna ösztönözni: először 2020-ban írtuk ki az Égig érő fű udvarzöldítési pályázatot a társasházaknak. A zöldfalak létesítése elé olyan akadály is gördülhet, hogy a 19. század végén, a 20. század elején létesített házak jelentős része műemléki védettség alatt áll, és a homlokzatuk bezöldítésére műemléki engedélyt soha nem fogunk kapni. Az elmúlt években a belső kerületek egyes lakóutcáiban is elindultak fasortelepítések előkészítései ott, ahol a közművek ezt nem gátolták. A Józsefvárosban most startol ez a program, Újlipótváros, a Belváros-Lipótváros és Erzsébetváros már túl van néhány megvalósításon is.

MN: Az utóbbi 50–60 évben két nagy ingatlanfejlesztési hullám futott a fővárosban: az egyik a Kádár-kori lakótelepek építése – ezek mára érdekes módon nagymértékben kizöldültek. A napjainkban zajló ingatlanfejlesztéseknél viszont nagyon szorosan építik a házakat egymás mellé.

BS: Amikor a Kádár-korszakban elindult a paneles lakóépület-építés, az Építési és Városfejlesztési Minisztérium és az Országos Testnevelési és Sport Hivatal közösen kiadtak egy utasítást arról, hogy egy lakótelepen minden lakosnak 7 négyzetméter zöld felületet kell biztosítani. És mivel tíz- vagy négyemeletes panelépületek épültek nagy számban, ezeket úgy kellett megtervezni, hogy mindegyikhez épüljön egy-egy kvázi park. Nagyon furcsa ez a greenwashing szótekerés a nyelvünkben: lakótelepnek hívjuk azon 70-es, 80-as években épült házak összességét, amelyeket parkok öveznek, és a 90-es években az ingatlanügyeskedés beindulása után elkezdtük lakóparkoknak nevezni azokat a háztömböket, ahol semmi zöld felület nincs. Az 1990-es évekbeli és 2000-es évek elejei fejlesztéseknél az történt, mint ami a 19. század végén: az volt a cél, hogy minél több négyzetmétert építsenek be, nem számított a zöld környezet, hiszen akik beköltöznének, azok elsősorban azt nézik, hogyan alakul a négyzetméterár. És nyilván akkor tudja a befektető olcsóbban kínálni, ha nem költ például parkra. Az állami zöldfelületi szabályozás megszűnt. Az állam, de az önkormányzatok sem törekedtek arra, hogy az ingatlanfejlesztőből kicsikarják a köz érdekében a zöld felületek, közparkok létrehozását, mégpedig a fejlesztett terület beépítésével egy időben. Inkább csak közművet, utat, parkolót kértek cserébe. Ez mára egy kicsit megváltozott: manapság, ha bemegy egy ingatlanfejlesztő akármelyik kerületi önkormányzathoz vagy a fővároshoz, hogy adott területen szeretne kicsit nagyobbat, sűrűbbet építeni, akkor lehetőség van arra, hogy az önkormányzat alkut kössön a fejlesztővel úgynevezett településrendezési szerződés keretében. Ilyen történt nemrégiben a Waterfront City fejlesztésnél is, így jött létre tavaly a Folyamőr park.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.