helyrajzi szám

Astoria aluljáró

Lokál

A budapesti metrót 1950-ben kezdték építeni és az eredeti tervek szerint 1954-ben adták volna át, ám ekkor még az alagutaknak a harmada sem készült el.

Nagy Imre előbb csökkentette az építkezés költségeit, majd teljesen leállíttatta. Az 1960-as évek elejéig csak állagmegóvás volt az alagutakban, bár az építkezés folytatásáról már az 1959-es pártkongresszuson döntöttek. A tényleges munka 1963 elején indult a belvárosban.

Az Astoria környékén ostromállapotot idézett az építkezés. A kereszteződés közepén bombatölcsérszerű mélyedés volt, a Kossuth Lajos utcát és a Rákóczi utat lezárták, a kiskörúti forgalom biztosításához pedig a Zagyva folyó egyik hídját szállították a fővárosba. De a budapestieknek muszáj volt alkalmazkodniuk a káoszhoz, hiszen az átadást csak 1964. augusztus 20-ra időzítették. Persze csak az aluljáróét, nem a metróét. De a korabeli sajtóbeszámolók szerint az ott dolgozók ezt másképp látták. „A munka végzése közben kiderült, hogy valóban lényegesen csökkenteni lehet az építkezés időtartamát. Az augusztus 20-i határidővel szemben a dolgozók 1964. április 4-re kötöttek szerződést, majd rájöttek arra, hogy a tempó fokozásával még ebben az esztendőben elkészülhet az aluljáró” – írta 1963. szeptember 12-én a Magyar Nemzet, hozzátéve, hogy „a dolgozók úgy vélik, hogy még ezt a terminust is rövidíthetik, és amennyiben az időjárás kedvező marad, november 7-én adnák át a forgalomnak a létesítményt”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.