helyrajzi szám

Astoria aluljáró

Lokál

A budapesti metrót 1950-ben kezdték építeni és az eredeti tervek szerint 1954-ben adták volna át, ám ekkor még az alagutaknak a harmada sem készült el.

Nagy Imre előbb csökkentette az építkezés költségeit, majd teljesen leállíttatta. Az 1960-as évek elejéig csak állagmegóvás volt az alagutakban, bár az építkezés folytatásáról már az 1959-es pártkongresszuson döntöttek. A tényleges munka 1963 elején indult a belvárosban.

Az Astoria környékén ostromállapotot idézett az építkezés. A kereszteződés közepén bombatölcsérszerű mélyedés volt, a Kossuth Lajos utcát és a Rákóczi utat lezárták, a kiskörúti forgalom biztosításához pedig a Zagyva folyó egyik hídját szállították a fővárosba. De a budapestieknek muszáj volt alkalmazkodniuk a káoszhoz, hiszen az átadást csak 1964. augusztus 20-ra időzítették. Persze csak az aluljáróét, nem a metróét. De a korabeli sajtóbeszámolók szerint az ott dolgozók ezt másképp látták. „A munka végzése közben kiderült, hogy valóban lényegesen csökkenteni lehet az építkezés időtartamát. Az augusztus 20-i határidővel szemben a dolgozók 1964. április 4-re kötöttek szerződést, majd rájöttek arra, hogy a tempó fokozásával még ebben az esztendőben elkészülhet az aluljáró” – írta 1963. szeptember 12-én a Magyar Nemzet, hozzátéve, hogy „a dolgozók úgy vélik, hogy még ezt a terminust is rövidíthetik, és amennyiben az időjárás kedvező marad, november 7-én adnák át a forgalomnak a létesítményt”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.