10. Budapesti Építészeti Filmnapok

Házban laksz?

  • Götz Eszter
  • 2018. április 22.

Lokál

Tíz éve minden tavasszal néhány napig az építészetről szól minden; ha nem is mindenkinek, de legalább annak a néhány száz fős közönségnek, amelynek a Kortárs Építészeti Központ kezdeményezése átüti az ingerküszöbét, és a Toldi Moziban tölt néhány izgalmas órát, belefeledkezve az Építészeti Filmnapok kínálatába.

Tíz év tekintélyes idő, különösen egy olyan fesztivál életében, amelynek témája nem vonz tömegeket, ráadásul a nagyközönség nem is igazán érzi magáénak, a legtöbben szemérmesen úgy gondolják, nem értenek hozzá, hát minek foglalkozzanak vele. Az Építészeti Filmnapok szervezői viszont egyszerűen fogalmaznak: ha házban laksz, ha városban, falun vagy kistelepülésen élsz, ha van körü­lötted fal, fölötted tető – vagy ha nincs –, igenis közöd van az építészethez.

A kritikus határt 2012-ben léptük át, akkorra érte el a városlakók száma a földlakók összlétszámának a felét. Évente egy New York méretű nagyváros lakosságával nő a népesség. A sokmilliós ázsiai és amerikai metropoliszok mellé rohamtempóban zárkóznak fel egyes afrikai nagyvárosok, míg az európai városi élet egészen új kérdéseket vet föl. Az idei filmnapok tanulsága, akárcsak az előző kilenc fesztiválé, sokfelé ágazik. A legközvetlenebb ezek között az, hogy építészet és film találkozása helyénvaló: egy városi civil mozgalom taktikája, egy építkezés története, egy szocialista lakótelep élete egy-egy igazán jó dokumentumfilmbe foglalva legalább annyira felviszi az adrenalinszintet, mint egy ütős skandináv thriller. Ugyanakkor a görög tragédiákhoz fogható, súlyos etikai dilemmák kísérnek egy sor város­alakító projektet, a kényszerű kiköltöztetéseket, a jól vagy katasztrofálisan végződő befektetéseket, bontásokat és építkezéseket, elhagyott betonromok és nagyratörő tervek elő- vagy utóéletét. De tanulságként vonható le az is, hogy az építészet témájában a dokumentumfilm egyre érzékenyebb utakon jár, már nemcsak az egészen nagyot és az egészen kicsit érzékeli, hanem az átmeneteket is.

A huszonéves Silvan Hagenbrock rövidfilmjében a „Kína új virágaként” bemutatkozó etiópiai város, Addisz-Abeba napjainkban zajló átalakulását például réseken, ablakokon át látjuk, mintha leskelődnénk; mintha a város közepén kinövő, kínai beruházásban épülő gigalakótornyok a városlakók éle­té­be úgy avatkoznának be, mint ragadozó alienek – miközben a kínai ingatlanfejlesztő merev mosollyal darálja a „dinamikus, nyugati stílusú, virágzó” jelzőket. Az amerikai David Borenstein filmje, az Álombirodalom a kínai gazdasági boomot nem felülről, nem is alulról, hanem oldalról mutatja be: főszereplője egy fiatal vidéki lány, aki „fehér majmokat”, azaz idétlen jelmezekbe bújó külföldieket bérel föl, hogy a szellemvárosok lakásait segítsék eladni, mintegy „nemzetközi projektként” hitelesíteni a realitáson messze túlszaladt ingatlanfejlesztéseket. Jana, az ügynöklány sok ezer panorámás luxuslakás eladását reklámozza ezekkel a külföldiekkel, miközben az „otthon” számára egy sarok a számítógépe mellett, és keresetét arra tartogatja, hogy a szülei­nek egy kis házat vehessen.

Csonking, Berlin, Bukarest vagy New York építkezései és bontásai emberek tízezreinek változtatják meg az életét, ahogy tízezrek dolgoznak ugyanezeken az építkezéseken és bontásokon. Az építőiparban dolgozók életének az idei fesztivál önálló szekciót szentelt, ebben mutatták be a francia Fanny Tondre lírai szépségű fekete-fehér filmjét (Amit mi építettünk), illetve a szír származású Ziad Kaltum filmjét a Libanonban munkát vállaló szír építőmunkásokról (A cement íze), akik az épülő toronyházak alatti kuckókban élnek, innen figyelik az otthonuk lebombázásáról szóló híradásokat.

Az idei fesztivál sem maradt sztárépítészek nélkül. A holland Rem Koolhaasról a saját fia, a dán Bjarke Ingelsről pedig – akit 2016-ban a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolt – Kaspar Astrup Schröder forgatott mozit. Különlegességekben, sőt abszurditásokban sem volt hiány; négyzetméterenként 5 dollárból felépülő ecuadori iskolák, egy magára hagyott novgorodi óriás-színház vagy a hatvanas évek urbanisztikai sztárfigurája, a városi civil mozgalmakat elindító Jane Jacobs csatái, valamint az aktivistából Barcelona első női polgármesterévé lett Ada Colau története mind filmre való témáknak bizonyultak. És persze erős példáknak is az itthon folyó lakhatási küzdelmek, a közparkok beépítése vagy az árteret védő civil mozgalmak számára. Az egyetlen kérdés már csak az, hogy a jobbnál jobb példák mellől miért hiányoznak a magyar filmek, a három teljes napot kitöltő programban miért csak a Szabihíd projektje és a Lechner Tudásközpont archívumából előrángatott néhány rövidfilm jelentette a hazai mezőnyt. A téma nem hiányzik, a filmek vajon hol vannak?

Toldi Mozi, március 8–11.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.