10. Budapesti Építészeti Filmnapok

Házban laksz?

  • Götz Eszter
  • 2018. április 22.

Lokál

Tíz éve minden tavasszal néhány napig az építészetről szól minden; ha nem is mindenkinek, de legalább annak a néhány száz fős közönségnek, amelynek a Kortárs Építészeti Központ kezdeményezése átüti az ingerküszöbét, és a Toldi Moziban tölt néhány izgalmas órát, belefeledkezve az Építészeti Filmnapok kínálatába.

Tíz év tekintélyes idő, különösen egy olyan fesztivál életében, amelynek témája nem vonz tömegeket, ráadásul a nagyközönség nem is igazán érzi magáénak, a legtöbben szemérmesen úgy gondolják, nem értenek hozzá, hát minek foglalkozzanak vele. Az Építészeti Filmnapok szervezői viszont egyszerűen fogalmaznak: ha házban laksz, ha városban, falun vagy kistelepülésen élsz, ha van körü­lötted fal, fölötted tető – vagy ha nincs –, igenis közöd van az építészethez.

A kritikus határt 2012-ben léptük át, akkorra érte el a városlakók száma a földlakók összlétszámának a felét. Évente egy New York méretű nagyváros lakosságával nő a népesség. A sokmilliós ázsiai és amerikai metropoliszok mellé rohamtempóban zárkóznak fel egyes afrikai nagyvárosok, míg az európai városi élet egészen új kérdéseket vet föl. Az idei filmnapok tanulsága, akárcsak az előző kilenc fesztiválé, sokfelé ágazik. A legközvetlenebb ezek között az, hogy építészet és film találkozása helyénvaló: egy városi civil mozgalom taktikája, egy építkezés története, egy szocialista lakótelep élete egy-egy igazán jó dokumentumfilmbe foglalva legalább annyira felviszi az adrenalinszintet, mint egy ütős skandináv thriller. Ugyanakkor a görög tragédiákhoz fogható, súlyos etikai dilemmák kísérnek egy sor város­alakító projektet, a kényszerű kiköltöztetéseket, a jól vagy katasztrofálisan végződő befektetéseket, bontásokat és építkezéseket, elhagyott betonromok és nagyratörő tervek elő- vagy utóéletét. De tanulságként vonható le az is, hogy az építészet témájában a dokumentumfilm egyre érzékenyebb utakon jár, már nemcsak az egészen nagyot és az egészen kicsit érzékeli, hanem az átmeneteket is.

A huszonéves Silvan Hagenbrock rövidfilmjében a „Kína új virágaként” bemutatkozó etiópiai város, Addisz-Abeba napjainkban zajló átalakulását például réseken, ablakokon át látjuk, mintha leskelődnénk; mintha a város közepén kinövő, kínai beruházásban épülő gigalakótornyok a városlakók éle­té­be úgy avatkoznának be, mint ragadozó alienek – miközben a kínai ingatlanfejlesztő merev mosollyal darálja a „dinamikus, nyugati stílusú, virágzó” jelzőket. Az amerikai David Borenstein filmje, az Álombirodalom a kínai gazdasági boomot nem felülről, nem is alulról, hanem oldalról mutatja be: főszereplője egy fiatal vidéki lány, aki „fehér majmokat”, azaz idétlen jelmezekbe bújó külföldieket bérel föl, hogy a szellemvárosok lakásait segítsék eladni, mintegy „nemzetközi projektként” hitelesíteni a realitáson messze túlszaladt ingatlanfejlesztéseket. Jana, az ügynöklány sok ezer panorámás luxuslakás eladását reklámozza ezekkel a külföldiekkel, miközben az „otthon” számára egy sarok a számítógépe mellett, és keresetét arra tartogatja, hogy a szülei­nek egy kis házat vehessen.

Csonking, Berlin, Bukarest vagy New York építkezései és bontásai emberek tízezreinek változtatják meg az életét, ahogy tízezrek dolgoznak ugyanezeken az építkezéseken és bontásokon. Az építőiparban dolgozók életének az idei fesztivál önálló szekciót szentelt, ebben mutatták be a francia Fanny Tondre lírai szépségű fekete-fehér filmjét (Amit mi építettünk), illetve a szír származású Ziad Kaltum filmjét a Libanonban munkát vállaló szír építőmunkásokról (A cement íze), akik az épülő toronyházak alatti kuckókban élnek, innen figyelik az otthonuk lebombázásáról szóló híradásokat.

Az idei fesztivál sem maradt sztárépítészek nélkül. A holland Rem Koolhaasról a saját fia, a dán Bjarke Ingelsről pedig – akit 2016-ban a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolt – Kaspar Astrup Schröder forgatott mozit. Különlegességekben, sőt abszurditásokban sem volt hiány; négyzetméterenként 5 dollárból felépülő ecuadori iskolák, egy magára hagyott novgorodi óriás-színház vagy a hatvanas évek urbanisztikai sztárfigurája, a városi civil mozgalmakat elindító Jane Jacobs csatái, valamint az aktivistából Barcelona első női polgármesterévé lett Ada Colau története mind filmre való témáknak bizonyultak. És persze erős példáknak is az itthon folyó lakhatási küzdelmek, a közparkok beépítése vagy az árteret védő civil mozgalmak számára. Az egyetlen kérdés már csak az, hogy a jobbnál jobb példák mellől miért hiányoznak a magyar filmek, a három teljes napot kitöltő programban miért csak a Szabihíd projektje és a Lechner Tudásközpont archívumából előrángatott néhány rövidfilm jelentette a hazai mezőnyt. A téma nem hiányzik, a filmek vajon hol vannak?

Toldi Mozi, március 8–11.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.