Lebont a kormány egy ikonikus modern épületet a Várban, historizálót építenének a helyére

  • narancs.hu
  • 2020. május 5.

Lokál

2016-ban egyszer már visszakozott a kormány a lebontástól, most mégis "a környezetbe illeszkedő épületet" akarnak építeni a helyére.

A Magyar Építőművészek Szövetsége mellett az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottság is tiltakozik a Virág Csaba építész által tervezett Budavári Országos Villamos Teherelosztó épületének lebontása ellen.

Az épületet egy 2015-ös Kormányhatározat állami tulajdonba vette, majd egy 2016-os rendelet bontásra ítélte. Az építészek által akkor indított petíció, a Magyar Építőművészek Szövetsége és az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága tiltakozása után azonban az a megállapodás született, hogy az épület mégis megmaradhat, abban a belügyminisztérium irodái kapnak majd helyet.

false

 

Fotó: Bujnovszky Tamás

 

Most ennek ellenére ismét felállványozták az épületet, kiszedték az ablakokat, és a belsőépítészeti munkákat is elbontották. Az Építészfórum április végén megkereste a helyi önkormányzatot és a tulajdonos államot is, a kerületi főépítész azonban azt közölte, hogy nem a kerület az illetékes hivatal az eljárásban, ugyanis a Belügyminisztérium Budai Várba költözésével összefüggő beruházásokat nemzetgazdaságilag kiemeltté nyilvánították, így nem kellett sem tervtanács elé vinni a terveket, sem településképi eljárást lefolytatni, az V. kerületi Kormányhivatal adta ki az építési engedélyt.

"Ennek már két éve, akkor még úgy volt, hogy a Villamos Elosztó épülete is belügyminisztériumi irodák számára lesz belülről átalakítva, homlokzata pedig korhűen felújítva. Azóta nem kaptunk tájékoztatást az ügyről, tehát nem tudjuk, adtak-e ki bontási engedélyt" - közölték.

A Belügyminisztérium kommunikációs osztálya a lappal azonban azt közölte, hogy a kormány 2018-ban valójában döntést hozott az épület lebontásáról, mondván "az épület speciális, 2007-ig ellátott eredeti funkciója okán gazdaságosan más feladatra nem átalakítható", és hogy "a bontást korábbi lakossági kezdeményezés is szorgalmazta". Azt is hozzátették, hogy

"az épület helyére új, a historikus környezetbe illeszkedő épületet kell tervezni".

Az épület elbontása ellen ismételten tiltakozott a Magyar Építőművészek Szövetsége, és az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága is, amely méltatta az épületet, és azt írta: "a Budai Vár világörökségi helyszínének egyik legfőbb értéke, hogy az egymást követő építészeti korszakok mind a saját korukra jellemző rangos építészeti értékekkel gazdagítva tudták fenntartani a helyszín történeti folytonosságát, mindvégig megőrizve a település történetileg egységes megjelenését, hitelességét és integritását".

Mint írták, az épület "finom arányaival, ritmusával, formanyelvével bemutatta, hogy megfelelő érzékenységgel és alázattal saját kifejezési eszközével minden kor tovább tudja fejleszteni, és saját korának élővé tudja tenni a történeti települési környezetet úgy, hogy annak minden építészeti-építészettörténeti értékét megőrzi és tovább élteti".

Az épületről több cikk és méltatás is készült, és szerepel a 2020-as Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában megnyíló „Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása" kiállítás 12 mintaértékű modern épülete között.

false

 

Fotó: Bujnovszky Tamás

 

Az Országos Villamos Teherelosztó Központ tervezése 1972-ben indult a Lakó- és Kommunális Épületeket Tervező Irodában (LAKÓTERV), vezetőtervezője Virág Csaba (1933–2015) volt. A kivitelezését a tervezést követően azonnal folytatták, az épület 1974–1979 között valósult meg. A szakma azonban mindig is emblematikus épületként tartotta nyilván.

2016-ban így írtunk róla:

Kézműves high-tech

A házak építészete nem változtat semmin. Egy ház eltűnése vagy létrejötte nem képes fenekestül felforgatni egy város életét. Mindennapi életünkre, közérzetünkre sokkal komolyabb hatással vannak az utak, terek, a különböző közlekedési és higiéniás infrastruktúrák hirtelen változásai.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.