Vitézy kénytelen volt helyeselni Karácsony fővárosi közlekedési intézkedéseit

  • CD
  • 2020. május 5.

Lokál

Milyen közlekedési trendeket gyorsít fel a városokban a koronavírus-járvány? Hogyan alakul át a közlekedés? Mi lesz az autósokkal? Újabb biciklis forradalom zajlik? Ezekre a válaszokra keresték a választ egy keddi fórumon.

A koronavírus-járvány a közlekedésre gyakorolt jelenlegi hatásairól és jövőbeli következményeiről beszélgetett Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója és Várkonyi Gábor autópiaci szakértő kedden a Brain Bar élő videósorozatában.

Vitának szánt, de érdemi és látványos véleményütköztetés nélkül maradt párbeszédük során a járványhelyzet okozta átmeneti vagy hosszútávú intézkedésekről, közlekedési újításokról, városfejlesztési trendekről, valamint az autóipar jövőjéről is szóltak.

Térérzékelés

Vitézy szerint a pandémia hatására újfajta tudatosság alakul ki, hogyan érzékeljük a teret, éppen ezért új élethelyzetre kell felkészülni. A járványhelyzet több hónapos átmeneti időszakot hozott a budapesti közlekedésben, aminek a legnagyobb vesztese a közösségi közlekedés.

A kijárási korlátozások idején alig vették igénybe az emberek a tömegközlekedést, de azok lazításával vagy feloldásával sem valószínűsíti, hogy kedvet kapnának egy tömeg részévé válni a buszon vagy villamoson. A zsúfoltságtól tartva többen fognak egyéni közlekedési módot, autót vagy kerékpárt választani.

A Budapest Fejlesztési Központ igazgatója úgy látja, ezért is különösen fontos, hogy helyzetbe hozzák a kerékpáros közlekedést. Ki kell használni a mostani, kisforgalmú időszakot, és minél több embert arra kell sarkallni, hogy a kerékpárt, elektromos robogót, rollert válasszák inkább az átmenetileg csökkenő vonzerejű közösségi közlekedés helyett. Mert ezzel párhuzamosan megnő majd az autós forgalom is, és szerinte minden eddiginél nagyobb dugókra lehet számítani, amit tudatosan előre gondolkodva el kell kerülni.

false

Várkonyi kiemelte, Kínában például a járvány első hulláma után több autót adtak el, mint ezelőtt. Még a helyi, érvényes autóvásárlásra vonatkozó korlátozásokat is feloldották. Bár nem valószínű, hogy Magyarországon hasonló jelenségtől kell majd tartani, megnövekedett forgalomra szerinte is mindenképp készülni kell.

Hajrá bringások!

Éppen ezért Vitézy Dávid helyesnek tartja az irányt, amelyet a főváros új vezetése jelölt ki plusz biciklisávokat kialakítva az Üllői úton és a Nagykörút egy részén, hogy biztonságosabb környezetet biztosítson. Sőt, Vitézy kevesli a kijelölt szakaszt. Szerinte számos olyan, a kerékpáros közlekedésre vonatkozó infrastrukturális hiány van, amelyekre különös figyelmet kellene fordítani. Mert a jó minőségű kerékpáros infrastruktúra az autósok érdeke is – állította.

Várkonyi  szerint a járvány hatására a városvezetők szerte a világban olyan intézkedéseket nyomtak át a veszélyhelyzetre hivatkozva, amelyekre egyébként aligha lett volna lehetőség normál esetben ilyen gyorsasággal vagy akár ilyen formában. Úgy látja, nehezebbé teszik az autósok életét, és ez problémát fog okozni.

Szerinte a koronavírus-járvány hatásaként megdőlt az a mítosz, amely szerint a modern autók drasztikusan hozzájárulnak a légszennyezettséghez, mert világviszonylatban nem csökkent jelentősen a légszennyezettség. Várkonyi Stuttgartot említette példaként, ahol szerinte az látszik, hogy nem az autók okozták első sorban a légszennyező tevékenységet, hanem az ipari termelés és a fűtés.

A járványhelyzet miatt Budapesten bevezetett ingyenes parkolást mind Vitézy Dávid, mind Várkonyi Gábor helyesnek tartja. Várkonyi szerint jelenleg atóval közlekedni a legbiztonságosabb. Vitézy szerint a lépés szükséges volt, de közlekedéspolitikailag hosszútávon nem fenntartható.

false

Az autós közlekedésről szólva kiemelték a P+R parkolók szerepét és hiányát. A Budapest Fejlesztési Központ igazgatója elmondta, hogy dolgoznak különböző projekteken, szeretnék elindítani Budapest legnagyobb P+R fejlesztését. A tervek szerint a Mexikói útnál létesítenének egy nagy vagy több kisebb P+R parkolót. Ez a fejlesztés összesen 1500 férőhelyet biztosítana, eképp autómentesítenék többek között a Városligetet. De azt is hangsúlyozta, számos olyan beruházás előkészítésén dolgoznak (ilyen például a vasút- vagy HÉV-fejlesztés), amelynek része lesz P+R parkolók kialakítása is.

Vitézy Karácsony pártján, de...

A főváros közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervének, intézkedéscsomagjának kidolgozásáról, amely része lehet a jövőben a budapesti sebességkorlátozások megváltoztatása is, Várkonyi azt mondta, hogy a jelenlegi szabályok betartásával is normális, biztonságos közlekedést lehetne fenntartani, ezért szerinte nincs szükség sebességcsökkentésre.

Vitézy kiemelte, Budapesten ma háromszor annyian halnak meg közúti balesetben, mint Bécsben. A halottak többsége pedig gyalogos vagy biciklis. Az előző évi statisztikákból idézve elmondta, Bécsben tavaly 18-an vesztették ily módon életüket, míg Budapesten 49-en. Míg a súlyos sérültek száma Budapesten 919 volt előző évben, a balesetek többségét gépjárművel okozták.

Vitézy szerint sok múlik a közterek megtervezésén, a közlekedési hangsúlyokon, hogy például miként váltanak a lámpák, milyen a kerékpáros infrastruktúra. Úgy látja, azzal, hogy most derült égből villámcsapásként bekerült a köztudatba a sebességcsökkentés lehetősége, a városvezetés többet ártott az ügynek, mintha csendes háttérmunka folyt volna, mint az elmúlt évtizedekben. Mert ahogy kiemelte, Budapest utcáinak jelentős részén már bevezetésre került a 30-as sebességhatár, míg a főutak esetében a balesetek függvényében történt sebességcsökkentés, mint például a Ferihegyi gyorsforgalmi út esetében.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.