Kézműves high-tech

Az Országos Villamos Teherelosztó épületének bontásáról

  • Smiló Dávid
  • 2016. augusztus 28.

Lokál

A házak építészete nem változtat semmin. Egy ház eltűnése vagy létrejötte nem képes fenekestül felforgatni egy város életét. Mindennapi életünkre, közérzetünkre sokkal komolyabb hatással vannak az utak, terek, a különböző közlekedési és higiéniás infrastruktúrák hirtelen változásai.

Az viszont biztos, hogy a gondolkodás bizonyos épületekről, illetve a bánásmód ezekkel, valamint a beszélgetéseink minősége az épített környezetről nagyon sokat elárul rólunk, a kultúránkról, és arról, hogy hol helyezkedünk el a világ más részein élő népekhez képest. Ennek a beszélgetésnek a tragikus fordulata lesz, ha végig kell nézni, hogy (most éppen) Virág Csaba budavári épületét, az Országos Villamos Teherelosztót elbontják egy szó nélkül. És ezt távolról sem csupán a modern építészet rajongói bánhatják.

A modern építészeten nincs mit védeni. Nem mintha védhetetlen lenne, hanem mert az építészetet érintő beszédnek nem a védekezésről, szépség és nem szépség kölcsönös elmagyarázásáról kellene szólnia. Nem lennénk közelebb a kortárs és modern építészetről szóló, ideálisnak elképzelt diskurzushoz, ha bárki meggyőzhető lenne arról, hogy egy tetszőleges modern épület igenis lehet szép, lehet arányos, illeszkedhet a város képébe, mert általánosságban véve nem ezek a kérdések a fontosak. Ez még akkor is így van, ha ez az első, zsigeri viszonyunk az épített környezethez.

A kérdés tehát az, hogy megállunk-e itt, és hagyjuk, hogy pusztán az irántuk érzett szeretet vagy gyűlölet jellemezze az épületekhez fűződő viszonyunkat. Mint ahogyan Virág Csaba épületeivel kapcsolatban rendszerint engedjük.

Olyan építészről van szó az ő személyében, akinek az épületei megannyi konfliktust szültek és szülnek folyamatosan a városban – elég csak a Kálvin téri irodaépület-együttesre gondolni, amely hosszú éveken keresztül volt a budapesti építészet fekete báránya. Virág Csaba építészete azonban meghatározó a háború utáni magyar építészetben. A mód, ahogyan a szocialista hiánygazdasággal mit sem törődve kitartóan próbálta megteremteni egyfajta erősen technológiai építészet lehetőségét, heroikus. Két dologgal volt tisztában: hogy Magyarország provinciális, és hogy merre haladnak az építészeti trendek a világban. A kettő találkozásából aztán egyenesen következett a – viccesen mondva – kézműves high-tech építészet, amely formáját tekintve meg tudta teremteni a magas minőségű, komoly ipari háttérrel rendelkező építészet hatását. Létrejötte azonban kisiparosok és Virág Csaba közös kreatív alkotásának köszönhető, amelynek keretében mérnök és munkás együtt találta fel a nyugati építéstechnológiák egyszerűsített mását idehaza.

Ennek egyik míves példája az Országos Villamos Teherelosztó épülete, amelyet – azzal együtt, hogy hordozza a fentebb kifejtett technológiai abszurditást – a kor egyik kiemelkedő, műemléki környezetben megvalósított tervezői teljesítményeként értékeltek. 1979-ben, az épület átadásának időpontjában a műemléki hivatal pont azért az érdeméért dicsérte az épületet, amelynek hiányát ma a nagyközönség számon kéri: az illeszkedéséért. Ami lehetőséget teremt számunkra elmerengeni azon, hogy mi történhetett az elmúlt 37 évben, hogy az akkori műemléki – azaz a mindenkori legszigorúbb! – álláspontnál sokszorosan rosszabb megítélésűnek ismerjük ezt az épületet. Hogyan válhat ocsmánnyá egy épület, amely valaha mintapélda volt?

Ebből pedig következik egy újabb kérdés: képesek vagyunk-e elképzelni, hogy ez az épület ma is értékes lehet? És ha igen, akkor gazdagodhatunk-e általa? Abban az értelemben, ahogyan ma már el tudjuk képzelni, hogy a magyar konyha lehet gazdagabb, mint amire Benke Laci bácsi képes. Pedig ez pár éve még nem volt annyira egyértelmű. Mert azt merem állítani, hogy aki Virág Csaba épületeiről csak annyit tud gondolni, hogy ocsmányak, és éppen ezért bontandók, az azon a szinten gondolkodik az építészetről, mint ahogyan Benke Laci bácsi a gasztronómiáról. Egyáltalán nem mindegy, hogy ez mit reprezentál, vagy hogy kikkel sodor minket egy társaságba, mint ahogyan az sem, hogy mit veszítünk azzal, ha a világ dolgaival kapcsolatban zsigeri a viszonyunk.

A jelenlegi kormányzat építészeti terekkel kapcsolatos ámokfutása – az építkezések, átépítések, fakivágások és szoborállítások – részben azért valósulhat meg ezzel a lendülettel és arroganciával, mert az épített környezet változásaira nagyon szegényes válaszokkal tudunk csak reagálni. Szegényes, zsigeri döntésekre szegényes, zsigeri reakciókat fogalmazunk meg. És ha ezek a zsigeriségek éppen egybevágnak, akkor örülünk, ha nem, akkor pedig szomorúak vagyunk. Örülünk, ha ok nélkül, társadalmi és szakmai egyeztetés nélkül bontják az ocsmány modern épületeket, legyenek azok akár a Várban, akár a Kossuth téren, és szomorúak vagyunk, ha társadalmi és szakmai egyeztetés nélkül kivágják a fákat a Városligetben. Ha nem kényszerítjük rá magunkat arra, hogy az építészet esztétikai kategóriákba pakolgatásán túl másról is tudjunk értekezni egy már 37 éve álló épület kapcsán, akkor nagyon könnyen válunk megvásárolhatóvá az épületek esztétikáján keresztül, másfelől pedig az érveink más építészeti beruházásokkal kapcsolatban könnyen válhatnak semmissé. Akkor olcsók vagyunk, mint a majonézes krumplisaláta előre panírozott, mélyhűtött, bő olajban sült pangasiusszal.

 

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.