helyrajzi szám

Jókai udvar

Lokál

Itt élte utolsó éveit Jókai Mór.

A Dob utca sarkán álló körúti ház (Erzsébet körút 44–46.) alig különbözik a többitől, legfeljebb saroktornyával kelt feltűnést. Ám ha kellő távolságból megfigyeljük, homlokzatán látható a „Jókai udvar” felirat is. Persze ebből még nem lenne magától értetődő, hogy itt élte utolsó éveit Jókai Mór, de az épület Dob utcai frontján lévő vörös márvány emléktábla az író bronzprofiljával árulkodó: „E házban lakott 1899. november 1-től 1904. május 5-ig, és e napon halt meg Jókai Mór, hazánk koszorús költője.”

Jókai azután költözött ide, hogy feleségül vette Grosz Bellát, a 20 éves színésznőt. „1899 őszén, szeptember 16-án kipattan minden. A lapok a leghitelesebb formában meghozzák a hírt, hogy a 74 éves aggastyán megházasodott. Elvett egy fiatal színésznőt, Grosz Bella kisasszonyt. Az egész országon végig száguldott a villám gyorsaságával a pikáns hír. És feltárultak egész meztelenségükben a kínos családi jelenetek, melyek azt megelőzték, a baráti közbelépések és minden egyéb, ami azzal összefüggött, végig hurcolva a dicsőségtől körülragyogott emberi főt a parázna beszédek, gúnyos tréfák kloákáján” – írta Mikszáth Kálmán Jókai Mór élete és kora című művében, utalva arra, hogy az író házasságát családtagjai minden eszközzel igyekeztek meghiúsítani. Jókait beszámíthatatlannak akarták nyilváníttatni, de azt egyetlen hazai elmeorvos sem merte szignálni. Jókai viszont gondoskodott arról, hogy borsot törjön a rokonság orra alá: új végrendeletet írt, amelyben minden vagyonát ifjú feleségére hagyta. Akivel az esküvő után költözött az Erzsébet körúti házba, és öt évig éltek ott. Az író haláláig, melyről a Vasárnapi Ujság gyakorlatilag a ház gangjáról tudósított 1904. május 5-én: az egyik képen Fröhlich hírlapíró a ház gangján állva veszi át Jókai orvosától, dr. Stickertől az író állapotáról szóló híreket, a másikon az újságírók a szomszédos ügyvédi irodában írják a nekrológokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.