Est

Keresztury Tibor és Víg Mihály: Víg végnapok

  • - legát -
  • 2013. június 9.

Lokál

Mindketten a Kárhozat Titanik-bárjából indultak, de teljesen máshogy énekelnek ugyanarról: Keresztury a vidéki világvégéből farag legendát, Víg az univerzálisból, az előbbi színes és harsány, a másik fekete-fehér és magába forduló. De mire mennek ketten? Kiegészítik-e egymást, vagy elsétálnak egymás mellett? A diósgyőri és a torinói ló.

Keresztury tavaly decemberi, a Készlet erejéig című kötetének bemutatóján Víg Mihály afféle special guest volt: akkor még úgy tűnt, hogy a jól sikerült est egyszeri, megismételhetetlen, sajnálhatja, aki nem lehetett ott. Vagyis cseppet sem volt nyilvánvaló a folytatás, egészen pontosan a program előadássá emelkedése, amit voltaképp bárhol be lehet mutatni. Keresztury szövegeit és Víg dalait Novák Eszter rendezte sorokba, a kettőshöz Szilágyi Csenge e. h. csatlakozott, már csak az volt a kérdés, hogy így, fegyelmezettebb formában is működik-e a decemberi világvége.

Voltaképpen működik, ám gyorsan tegyük hozzá, hogy a Víg végnapok elsősorban Keresztury felolvasóestje, a kortárs (pláne ötven körül járó) írótól szokatlan intenzitással, lelkesedéssel, színészi képességgel. Keresztury olykor szinte stand-uposként nyilvánul meg, így a végeredményben tragikus történetek ellenére is röhögés a vége, mert mi mást is tehetünk az olyan sztorikkal, melyek helyszíne elsősorban a kocsma, hősei pedig általában tökrészegek, vagy ha nem azok, hamarosan azok lesznek.

E harsányságot kellene Víg Mihálynak ellensúlyoznia, vagy inkább kiegészítenie. A sziporkázó szóáradatot követően azonban a közismert Balaton-számok és a kevéssé ismert cigánydalok inkább közjátékként működnek, nem tudnak az előadás "teljes jogú" részévé válni. Keresztury és Víg ajánlata, mely szerint a Víg végnapok "sírva vigadós" est, megvalósul, ám másik ígéretükkel - "világvége három hangra" - adósaink maradnak.

Marczibányi téri művelődési ház, április 29.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.