Est

Keresztury Tibor és Víg Mihály: Víg végnapok

  • - legát -
  • 2013. június 9.

Lokál

Mindketten a Kárhozat Titanik-bárjából indultak, de teljesen máshogy énekelnek ugyanarról: Keresztury a vidéki világvégéből farag legendát, Víg az univerzálisból, az előbbi színes és harsány, a másik fekete-fehér és magába forduló. De mire mennek ketten? Kiegészítik-e egymást, vagy elsétálnak egymás mellett? A diósgyőri és a torinói ló.

Keresztury tavaly decemberi, a Készlet erejéig című kötetének bemutatóján Víg Mihály afféle special guest volt: akkor még úgy tűnt, hogy a jól sikerült est egyszeri, megismételhetetlen, sajnálhatja, aki nem lehetett ott. Vagyis cseppet sem volt nyilvánvaló a folytatás, egészen pontosan a program előadássá emelkedése, amit voltaképp bárhol be lehet mutatni. Keresztury szövegeit és Víg dalait Novák Eszter rendezte sorokba, a kettőshöz Szilágyi Csenge e. h. csatlakozott, már csak az volt a kérdés, hogy így, fegyelmezettebb formában is működik-e a decemberi világvége.

Voltaképpen működik, ám gyorsan tegyük hozzá, hogy a Víg végnapok elsősorban Keresztury felolvasóestje, a kortárs (pláne ötven körül járó) írótól szokatlan intenzitással, lelkesedéssel, színészi képességgel. Keresztury olykor szinte stand-uposként nyilvánul meg, így a végeredményben tragikus történetek ellenére is röhögés a vége, mert mi mást is tehetünk az olyan sztorikkal, melyek helyszíne elsősorban a kocsma, hősei pedig általában tökrészegek, vagy ha nem azok, hamarosan azok lesznek.

E harsányságot kellene Víg Mihálynak ellensúlyoznia, vagy inkább kiegészítenie. A sziporkázó szóáradatot követően azonban a közismert Balaton-számok és a kevéssé ismert cigánydalok inkább közjátékként működnek, nem tudnak az előadás "teljes jogú" részévé válni. Keresztury és Víg ajánlata, mely szerint a Víg végnapok "sírva vigadós" est, megvalósul, ám másik ígéretükkel - "világvége három hangra" - adósaink maradnak.

Marczibányi téri művelődési ház, április 29.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.