Esemény

Zer0demo

Lokál

Az eseményhez akkor maradnék hű, ha csupa 0-val tölteném ki ezt a helyet; esetleg egy-két közbeszúrt per- vagy szorzásjellel színesíthetném a képet. Szerencsére ilyen szemtelenséghez nem kell folyamodnom: az olvasó el is képzelheti a pillanatot, amikor egy közvetlen értelemszinttel nem rendelkező recenzióval találkozik - a megvalósítás sokat már nem tenne hozzá.

A konceptuális művészeti performanszként és művészetpolitikai demonstrációként egyként értelmezhető zer0demo esetében is fontosabbnak éreztem az ötletet, mint a megvalósítást. Pedig a Képzőművészeti Egyetem hallgatói csupán lemásolták Tót Endrének az elmúlt harminc évben több helyszínen is előadott művészeti akcióját: arra invitálták a budapestieket, hogy nullákkal kódolt táblákkal vonuljanak a Hősök terétől a Vigadóig. Az újrajátszást az értelem fokozott kiszorulása a közbeszédből és a művészet szabadságát ért támadások is igazolták, utóbbi kontextusban ráadásul a demonstráció kezdő- és végpontját is szimbolikusnak tekinthettük. A zer0demo azonban számos kortárs képzőművész - köztük Tót Endre - részvétele ellenére is lehetőségei alatt maradt.

A fiatal szervezőknek derogálhatott szélesebb körben hirdetni az eseményt, a Facebookon közzétett leírás és a demo egész levezetése nagyfokú művészeti elitizmusról árulkodott. Pedig egy ilyen, a járókelők aktivitására is számító esemény eszköz lehetett volna a kortárs művészet elvont formáinak népszerűsítésére, művészet és politika, művészet és nem művészet közötti határok újragondolására. Ehelyett mindössze annyi történt, hogy a körülbelül százfős tömeg meglehetős lagymatagsággal és értetlen tekintetektől övezve sétált egy órát. A délután legizgalmasabb kérdése az volt, vajon ránk szakad-e az ég, és szarrá áznak-e Tót Endre eredeti, a debreceni Modemből Pestre hozatott zérótáblái. Nem áztak, mint ahogy valószínűleg a zer0demo sem hagyott maradandó nyomot a hazai közélet felületén.

Budapest, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.