Esemény

Zer0demo

Lokál

Az eseményhez akkor maradnék hű, ha csupa 0-val tölteném ki ezt a helyet; esetleg egy-két közbeszúrt per- vagy szorzásjellel színesíthetném a képet. Szerencsére ilyen szemtelenséghez nem kell folyamodnom: az olvasó el is képzelheti a pillanatot, amikor egy közvetlen értelemszinttel nem rendelkező recenzióval találkozik - a megvalósítás sokat már nem tenne hozzá.

A konceptuális művészeti performanszként és művészetpolitikai demonstrációként egyként értelmezhető zer0demo esetében is fontosabbnak éreztem az ötletet, mint a megvalósítást. Pedig a Képzőművészeti Egyetem hallgatói csupán lemásolták Tót Endrének az elmúlt harminc évben több helyszínen is előadott művészeti akcióját: arra invitálták a budapestieket, hogy nullákkal kódolt táblákkal vonuljanak a Hősök terétől a Vigadóig. Az újrajátszást az értelem fokozott kiszorulása a közbeszédből és a művészet szabadságát ért támadások is igazolták, utóbbi kontextusban ráadásul a demonstráció kezdő- és végpontját is szimbolikusnak tekinthettük. A zer0demo azonban számos kortárs képzőművész - köztük Tót Endre - részvétele ellenére is lehetőségei alatt maradt.

A fiatal szervezőknek derogálhatott szélesebb körben hirdetni az eseményt, a Facebookon közzétett leírás és a demo egész levezetése nagyfokú művészeti elitizmusról árulkodott. Pedig egy ilyen, a járókelők aktivitására is számító esemény eszköz lehetett volna a kortárs művészet elvont formáinak népszerűsítésére, művészet és politika, művészet és nem művészet közötti határok újragondolására. Ehelyett mindössze annyi történt, hogy a körülbelül százfős tömeg meglehetős lagymatagsággal és értetlen tekintetektől övezve sétált egy órát. A délután legizgalmasabb kérdése az volt, vajon ránk szakad-e az ég, és szarrá áznak-e Tót Endre eredeti, a debreceni Modemből Pestre hozatott zérótáblái. Nem áztak, mint ahogy valószínűleg a zer0demo sem hagyott maradandó nyomot a hazai közélet felületén.

Budapest, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.