Esemény

Zer0demo

Lokál

Az eseményhez akkor maradnék hű, ha csupa 0-val tölteném ki ezt a helyet; esetleg egy-két közbeszúrt per- vagy szorzásjellel színesíthetném a képet. Szerencsére ilyen szemtelenséghez nem kell folyamodnom: az olvasó el is képzelheti a pillanatot, amikor egy közvetlen értelemszinttel nem rendelkező recenzióval találkozik - a megvalósítás sokat már nem tenne hozzá.

A konceptuális művészeti performanszként és művészetpolitikai demonstrációként egyként értelmezhető zer0demo esetében is fontosabbnak éreztem az ötletet, mint a megvalósítást. Pedig a Képzőművészeti Egyetem hallgatói csupán lemásolták Tót Endrének az elmúlt harminc évben több helyszínen is előadott művészeti akcióját: arra invitálták a budapestieket, hogy nullákkal kódolt táblákkal vonuljanak a Hősök terétől a Vigadóig. Az újrajátszást az értelem fokozott kiszorulása a közbeszédből és a művészet szabadságát ért támadások is igazolták, utóbbi kontextusban ráadásul a demonstráció kezdő- és végpontját is szimbolikusnak tekinthettük. A zer0demo azonban számos kortárs képzőművész - köztük Tót Endre - részvétele ellenére is lehetőségei alatt maradt.

A fiatal szervezőknek derogálhatott szélesebb körben hirdetni az eseményt, a Facebookon közzétett leírás és a demo egész levezetése nagyfokú művészeti elitizmusról árulkodott. Pedig egy ilyen, a járókelők aktivitására is számító esemény eszköz lehetett volna a kortárs művészet elvont formáinak népszerűsítésére, művészet és politika, művészet és nem művészet közötti határok újragondolására. Ehelyett mindössze annyi történt, hogy a körülbelül százfős tömeg meglehetős lagymatagsággal és értetlen tekintetektől övezve sétált egy órát. A délután legizgalmasabb kérdése az volt, vajon ránk szakad-e az ég, és szarrá áznak-e Tót Endre eredeti, a debreceni Modemből Pestre hozatott zérótáblái. Nem áztak, mint ahogy valószínűleg a zer0demo sem hagyott maradandó nyomot a hazai közélet felületén.

Budapest, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.