rés a présen

„Készül már a tananyag is”

Kovács Éva szociológus, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont tudományos tanácsadója

  • rés a présen
  • 2018. augusztus 12.

Lokál

rés a présen: A FUGA Budapesti Építészeti Központban július 15-ig látható Kockázati tényezők. A kulturális ellenállás archívumai című kiállítás hátterében egy kutatás áll. Mi volt a témája, a célja e kutatásnak?

Kovács Éva: A hároméves nemzetközi kutatás rövid neve COURAGE – Gyűjtemények hálózata, és az az egykori szocialista országok ellenzéki örökségét, a kulturális ellenállás és ellenkultúra gyűjteményeit rendezi egy online regiszterbe az Európai Unió kutatási keretprogramjának támogatásával (hu.cultural-opposition.eu). Mint a nevéből is látszik, a civil kurázsi egykori megnyilvánulási formáit szeretné visszahozni az európai köztudatba, mert úgy látjuk, ezek nem csupán Nyugat-Európában, de a volt szocialista országokban is egyre inkább feledésbe merülnek.

rap: Hogyan szerveződött a munka?

KÉ: Mint minden uniós kutatási projekten, ezen is több tucat ember dolgozik. A megvalósításban 12 európai tudományos kutatóintézet, illetve egyetem vesz részt Írországtól Litvániáig, ebből három magyar: a Bölcsészettudományi Kutatóközpont, a SZTAKI és mi, szociológusok a Társadalomtudományi Központból. A kifundálástól a megvalósításig csapatmunka, s két szempontból is egyedülálló: a szokásostól eltérően szinte minden munkafázisban minden kutatóintézet részt vesz, és a végére már közel 600 gyűjteményt felvonultató, 16 nyelvű online regiszter tartalmi elemeit is folyamatosan átbeszéljük.

rap: Az eredeti tervben is szerepelt a kiállítás?

KÉ: A kutatás számos építőkockából áll össze – így is terveztük. A regiszter mindennek a fundamentuma, abból táplálkozik a kiállítás, a filmfesztivál, a tananyag, a kézikönyv és néhány játék is. A Kockázati tényezők című kiállításunk is a regiszterre épül (cultural-opposition.eu/courage/
exhibition?lang=hu
)
. Olyan emlékeket idéz fel az államszocializmus időszakából, amelyek segítenek ma szabadságról, szolidaritásról, valamint az ellenállás egyéni és közösségi lehetőségeiről gondolkodni. S noha nagy tisztelettel fordul a demokratikus ellenzéki múlt felé, nem áll meg annál, hanem lehetőséget kínál a kulturális ellenállás hétköznapibb formáinak a megismerésére is, amikor bemutatja a rendszer kicselezésének, a dacos, önfejű ellenállásnak a kutatás során feltárt eseteit. Reményeink szerint ezzel beindítja az emberek fantáziáját arra nézvést is, hogy hogyan álljanak ellen az elnyomó politikai rendszereknek ma.

rap: Hogyan valósult meg a tárlat?

KÉ: A kiállítás Erőss Nikolett kurátor és alkotótársai keze munkáját dicséri. Több száz kollekcióból állították ki a most látható három nagy csoportba – Ütközések; Rejtekutak; Kijáratok és párhuzamos világok – rendezett 55 témát. Az installáció fejet hajt az archívumok és a magángyűjtők előtt, akik sokszor komoly kockázatot vállalva dokumentálták és rejtegették az anyagaikat. E tevékenységet a titkos­szolgálat is dokumentálta – a kiállítás vizuálisan is különbséget tesz e két dokumentálási szándék között. A FUGA pedig ideális hely mindehhez. S mivel ilyen kiállítás még nem volt, mind az elbeszéléssel, mind a látványelemekkel a nyitva hagyottságot, a kritika, kiegészítés és átrendezés lehetőségét akartuk hangsúlyozni.

rap: Lesz folytatás?

KÉ: Először is július 15-én, vasárnap este 7-kor, a Parasztok Atmoszférában című nagyszabású bulival zárjuk a kiállítást, majd szépen összecsomagoljuk és beutazzuk vele Kelet-Európát. Még a nyáron Varsóban, ősszel Prágában és Pozsonyban, végül, mint egykor állítólag az a bizonyos bálna, Bukarestben lesz látható. Időközben elkészült az online változata is, amely minden, de tényleg minden feldolgozott gyűjteményt beilleszt és megörökít a virtuális örökkévalóságnak. Készül már a tananyag is, amely a közép- és felsőfokú oktatást segítheti. A regiszterből pedig még évekig csemegézhetnek múzeumok, civil kezdeményezések, közösségfejlesztők és politikai döntéshozók, történészek és magánemberek egyaránt.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.