Kiállítás - Mi van odafent? - Prágai házjegyek

  • Kerekes-Tornyos János
  • 2011. február 3.

Lokál

Csak kétfajta ember jár az utcán magasba szegzett tekintettel, a szappanoperák segédszínésze és a turista - utóbbinak hozza helybe ez a jó ötven fotó (zömmel Zachár Ottó felvételei) régi kedvenc célpontjuk, Prága egyik specialitását, a házjegyeket. Ám mielőtt a nyilvánvalóan magyarázatra szoruló kifejezés feltárásához fognánk, beszélnünk kell erről a "régi kedvenc célpontról". Hogy van-e az még, ha egyáltalán?

Csak kétfajta ember jár az utcán magasba szegzett tekintettel, a szappanoperák segédszínésze és a turista - utóbbinak hozza helybe ez a jó ötven fotó (zömmel Zachár Ottó felvételei) régi kedvenc célpontjuk, Prága egyik specialitását, a házjegyeket. Ám mielőtt a nyilvánvalóan magyarázatra szoruló kifejezés feltárásához fognánk, beszélnünk kell erről a "régi kedvenc célpontról". Hogy van-e az még, ha egyáltalán?

Prága vitán felüli turisztikai csábereje, noha a művelt közönség szemében épp manapság éli fénykorát, minekünk a komcsi időkre nyúlik vissza. Az akkori rajongásnak számos oka volt, melyek közül ma talán már csak a közelség áll fenn - a várost szerencsére az új világban sem vitték messzebbre, alig több mint ötszáz kilométer; végig sztráda van, ott vagy seperc alatt. Prága ma gyönyörű, minden ragyog, a három turisztikailag (és e kiállításon szereplő) perdöntő negyedének, az "városnak, a Kis Oldalnak és a Várnak a felújítása minden igényt kielégítő, s bár a rendszerváltás óta folyamatosan tart, és most is lankadatlan, mégis befejezettnek tekinthető. A komcsiban oly átélhetőnek tűnő koszlottsággal és elhanyagoltsággal együtt azonban a meseszerű olcsóság is elszállt, Prága rég megszűnt a kispénzű turisták paradicsoma lenni, már a külső kerületekről egy ideig masszívan ápolt legendákat is jobb, ha elfelejtjük. Míg anno gond nélkül meg lehetett szállni a Vencel téri Arany Lúdban, ma már a sörárakat is érdemes megnézni a régi helyeken a belépés előtt. Nincs ezzel baj, mondhatnánk, hogy most került méltó helyére a város, de csak nekünk. A németnek még mindig piszkosul olcsó, így hát nincsen holtszezon, évszakra, napszakra tekintet nélkül hemzsegnek az utcán a turisták, a Károly híd húsz éve beállt, s azóta nem mozdulnak rajta a népek (a városházán komoly formában felmerült a STAU feliratú tábla kihelyezése a Mostecká felől). Ezzel együtt csakis a mi bajunk, ha zavartatva érezzük magunkat a turistalét teljes élvezetében.

S ha így van, most épp kapóra jön ez a kiállítás: egy (valójában három: tucatnyi felvételt Faragó István, egyet pedig Zdenek Thoma készített) elvetemültségig szenvedélyes városfotós kérlelhetetlen képei, amelyek épp attól emelkednek ki a hasonművek végtelen sorából, hogy egy pillanatra sem hagyják magukat zavartatni. Szusszanásnyit, egy apró hátralépésnyit sem tágítanak választott modelljeiktől, a házjegyektől. Ha az emberszem is így bírna fókuszálni, három napba is beletelne lejárni ezeket a házakat.

A házjegy középkori találmány, leginkább logisztikailag volt nélkülözhetetlen, hisz a sötétben (lásd még: középkor) nem találta házát a szeretőjének az emberfia, lévén nem tudott olvasni, és a számokat sem különösebben ismerte. Így aztán - nyilvánvalóan valamiféle utalással a benne lakók vagy épp a korábbi tulajdonosok viselt dolgaira - a házjegyek igazították el a rászorulókat, ideértve az akkor még ugyancsak valamivel fejletlenebb hivatali világot is. Amennyiben reprezentatívnak tekintjük e kiállítás anyagát, akkor a régiek elsősorban az állatvilágban kerestek magukról jellemző információt közvetítő médiumokat, van itt ház a jégmadárhoz, a fehér pávához, a zöld rákhoz, a három oroszlánhoz, az arany tigrishez s a vele azonos színű többiekhez, kígyóhoz, békához, tücsökhöz, bogárhoz. Mint egy rendes ország-város játékban haladva, ezután a növényvilág következik, a kék szőlőfürthöz címzett ház homlokzatán két markos férfi a vállára vetett rúdon cipel egy ember nagyságú fürtöt, majd leszakad a derekuk alatta. A házjelekben megjelenő tárgyi világ pedig szeretettel kötődik az étkezés tükrében megjelenő jóléthez, kedvencem a fehér perechez címzett ház, de az ötkoronásat is nagyon bírom.

Már a ház aligha lehet a kedvencem, hiszen amit megátalkodott alkotói könyörtelenségnek neveztünk az imént, az leginkább abban nyilvánul meg, hogy a fotókon gyakorlatilag semmi szerep nem jut a házjel környezetének. Mind kíméletlenül azonos képkivágás, talán csak egyszer sikerül pár szál gyönyörű vörös muskátlinak fellopakodnia a színpadra. Így aztán a képeken megjelenő szobrocskák, domborművek, festett képek tisztán (a ház nélkül, amire vallanának), a maguk készítményi mivoltában állnak előttünk, hogy például felfrissítsük a Közép-Európára oly jellemző állatábrázolásokról őrzött emlékeinket, melyekben a vadak, medvék, tigrisek és társaik mind nagyok és szőrösek, s kivétel nélkül olyan pofájuk van, mint egy iszonyúan mérges kutyának. A kiállítás e téren is prezentál meglepetést, pontosabban kivételt: a két oroszlánhoz címzett házon az oroszlánok pofája pont úgy néz ki, mint két nagy bajuszú, hosszú hajú férfi arca.

A három említett városrészből összegyűjtött házjelek, illetve a róluk készített fotók a szűk kivágat ellenére messze túlmutatnak önmagukon; figyeljék meg a fantáziára gyakorolt inspiráló hatásukat. A türelmes szemlélők előtt - különösebb történelmi ismeretek, előtanulmányok nélkül is - olyan vad novellák bomlanak ki az arany kútfőről, a három hegedűről vagy éppenséggel a diósékról, hogy menten földbe gyökerezik a lábuk. De a fantáziájukat fontosabb dolgokra tartogatók sem kell, hogy beérjék a fotók puszta bámulásával, a "hogy mik vannak" szokásos, negyedóráig tartó örömével, lévén a kiállítás katalógusaként funkcionáló zsebkönyvben (ára: 1650 Ft) - Holka László eligazító bevezető jegyzete után - minden képhez jár egy történet is. Legtöbbször a ház vagy maga a jel históriája, melyekben Karel Hynek Máchától Yoko Onóig megfordul boldog és boldogtalan, leginkább azért, hogy tudja a néző és olvasó, hogy Prága iránti szerelmével távolról sincs egyedül ebben a világban.

Cseh Centrum, Budapest VI., Szegfű u. 4., megtekinthető március 31-ig, hétfőtől csütörtökig 9-16, pénteken 9-14 óra között

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”