helyrajzi szám

Kőmíves Kelemenné-dombormű

Lokál

Új, tizenhat termes általános iskolát adtak át 1962-ben a Budapesti Műszaki Egyetem mellett. A terveket három építész je­gyez­te – Kiss Albert, Mester Árpád és Preisich Gábor –, ám a vörös téglás „kocka” nem vált építészeti szenzációvá. „Építészeti szempontból semmi különöset nem találunk rajta: a tervezőknek a legolcsóbb megoldást kellett választaniuk.

A hely, ahol megépült, városképi szempontból sem támasztott nagyobb igényeket. A Műegyetem árnyékában húzódik meg, esztétikailag feltűnés nélkül, harmonikusan illeszkedik a környezetbe” – írta három évvel az avatást követően Szíj Rezső a Művészet című folyóiratban az iskoláról, amelyet annak ellenére sem neveztek el egyértelműen Egry Józsefről, hogy a homlokzatára Borsos Miklós Egryről készített portré­domborműve került, és eleve az Egry József utca 3–11. szám alatt működött. Mindez azért érdekes, mert az intézmény hivatalos neve akkoriban „Egry József utcai általános iskola” volt. Ma a kívül-belül is átalakított épületben az Újbudai Széchenyi István Gimnázium működik.

A Művészet nem építészeti vonatkozásai miatt foglalkozott az iskolával, hanem kifejezetten a „dekoráció” okán. Az Egry József-portré mellett ugyanis egy sokkal nagyobb, teljes falfelületet lefedő dombormű is felkerült az iskola homlokzatára. A Kőmíves Kelemenné címet viselő alkotás valamiféle bronzból készült képregényként is értelmezhető, a közismert balladát jelenetről jelenetre dolgozza fel, a szöveggel együtt. Alkotójának, Mikus Sándornak a legismertebb műve a városligeti Sztálin-szobor volt, de nem csak azt a művét sodorta el a népharag 1956-ban, felrobbantották a Budapest határában álló Stein­metz kapitány-emlékművet is.

Noha az ötvenes évek végétől a szocreál kezdett kimenni a divatból, Mikus továbbra is sokat foglalkoztatott szobrász maradt: 1958-ban új Steinmetz kapitányra kapott megbízatást, ugyanabban az évben a Nép­stadion sportolószobrai közül a focistákat készíthette el, egy évre rá a veszprémi tanácsköztársasági emlékművet, 1970-ben a pécsi Lenint, közben pedig felszabadulási emlékművek és lakótelepi zsánerszobrok sokaságát. „Bonyodalommentesek, áttekinthetőek ezek a szobrok, nincs bennük semmi zaklatottság, divatos disszonáns. Azért készültek, hogy gyönyörködtessenek. (…) Meghittség, őszinteség árad Mikus Sándor figuráiból, melyek a tőmondatok közvetlenségével szólnak hangulatról, finomságról, gyengédségről” – írta Pogány Ö. Gábor 1968-ban, ugyancsak a Művészet hasábjain, amelyből valamiféle szobrász Szabolcska Mihály képe bontakozik ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.