helyrajzi szám

Kőmíves Kelemenné-dombormű

Lokál

Új, tizenhat termes általános iskolát adtak át 1962-ben a Budapesti Műszaki Egyetem mellett. A terveket három építész je­gyez­te – Kiss Albert, Mester Árpád és Preisich Gábor –, ám a vörös téglás „kocka” nem vált építészeti szenzációvá. „Építészeti szempontból semmi különöset nem találunk rajta: a tervezőknek a legolcsóbb megoldást kellett választaniuk.

A hely, ahol megépült, városképi szempontból sem támasztott nagyobb igényeket. A Műegyetem árnyékában húzódik meg, esztétikailag feltűnés nélkül, harmonikusan illeszkedik a környezetbe” – írta három évvel az avatást követően Szíj Rezső a Művészet című folyóiratban az iskoláról, amelyet annak ellenére sem neveztek el egyértelműen Egry Józsefről, hogy a homlokzatára Borsos Miklós Egryről készített portré­domborműve került, és eleve az Egry József utca 3–11. szám alatt működött. Mindez azért érdekes, mert az intézmény hivatalos neve akkoriban „Egry József utcai általános iskola” volt. Ma a kívül-belül is átalakított épületben az Újbudai Széchenyi István Gimnázium működik.

A Művészet nem építészeti vonatkozásai miatt foglalkozott az iskolával, hanem kifejezetten a „dekoráció” okán. Az Egry József-portré mellett ugyanis egy sokkal nagyobb, teljes falfelületet lefedő dombormű is felkerült az iskola homlokzatára. A Kőmíves Kelemenné címet viselő alkotás valamiféle bronzból készült képregényként is értelmezhető, a közismert balladát jelenetről jelenetre dolgozza fel, a szöveggel együtt. Alkotójának, Mikus Sándornak a legismertebb műve a városligeti Sztálin-szobor volt, de nem csak azt a művét sodorta el a népharag 1956-ban, felrobbantották a Budapest határában álló Stein­metz kapitány-emlékművet is.

Noha az ötvenes évek végétől a szocreál kezdett kimenni a divatból, Mikus továbbra is sokat foglalkoztatott szobrász maradt: 1958-ban új Steinmetz kapitányra kapott megbízatást, ugyanabban az évben a Nép­stadion sportolószobrai közül a focistákat készíthette el, egy évre rá a veszprémi tanácsköztársasági emlékművet, 1970-ben a pécsi Lenint, közben pedig felszabadulási emlékművek és lakótelepi zsánerszobrok sokaságát. „Bonyodalommentesek, áttekinthetőek ezek a szobrok, nincs bennük semmi zaklatottság, divatos disszonáns. Azért készültek, hogy gyönyörködtessenek. (…) Meghittség, őszinteség árad Mikus Sándor figuráiból, melyek a tőmondatok közvetlenségével szólnak hangulatról, finomságról, gyengédségről” – írta Pogány Ö. Gábor 1968-ban, ugyancsak a Művészet hasábjain, amelyből valamiféle szobrász Szabolcska Mihály képe bontakozik ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."