helyrajzi szám

Lágymányosi dohánygyár

Lokál

Budafoki út–Karinthy Frigyes út

„Ma délután harmadfél óra tájban kigyulladt a ferencvárosi dohánygyárnak az a szárnya, amely a Kinizsy-utcára nyilik s rézsut szemben van az Iparművészeti Múzeummal” – írta 1904. augusztus 6-án a Pesti Napló. A tudósításból az is kiderül, hogy a tűzoltóságnak néhány óra alatt sikerült megfékeznie a tüzet, így Budapest legnagyobb dohánygyára megmenekült a pusztulástól, de azt is megtudhatjuk, hogy a vállalat vezetése nem számolt ilyen jellegű katasztrófával. „A gyárnak nincs tűzőrsége, sőt egyetlen hozzáértő embere sem. (…) Így aztán, amikor a tüzet észrevették, nem tudtak bánni a tűzcsappal. Sőt egyáltalán meg sem tudták találni. Az utóbb érkezett tűzoltóknak kellett megkeresni” – olvashatjuk a helyszíni riportban, ám 118 évvel az esemény után inkább arra lennénk kíváncsiak, hogy ekkorra eldőlt-e már, hogy a legnagyobb budapesti dohánygyár napjai a Belső-Ferencvárosban meg vannak számlálva. Pontosabban, megszületett-e a döntés, hogy a vállalatnak költöznie kell.

Akárhogy is volt, négy évvel később az akkor még szinte mocsaras Lágymányoson – a Budafoki út Verpeléti (ma Karinthy Frigyes) úttól délre eső részén megkezdődtek az új dohánygyár építési munkálatai. Az 1911-ben átadott új dohánygyárban már kizárólag villamos energiát használtak, így a gépeket sem szállították át a Kinizsi utcából, inkább újakat vásároltak. „Ez most a legmodernebb gyár a monarchiában” – lelkendezett Az Ujság című lap, úgyhogy az sem okozhatott meglepetést, hogy az itt készült termékek a minőséget testesítették meg: havannaszivarok, és „általában a finomabb szivarok” készültek a nyitás idején, de a termékek között pipa- és cigarettadohány, sőt burnót is szerepelt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.