helyrajzi szám

Lágymányosi dohánygyár

Lokál

Budafoki út–Karinthy Frigyes út

„Ma délután harmadfél óra tájban kigyulladt a ferencvárosi dohánygyárnak az a szárnya, amely a Kinizsy-utcára nyilik s rézsut szemben van az Iparművészeti Múzeummal” – írta 1904. augusztus 6-án a Pesti Napló. A tudósításból az is kiderül, hogy a tűzoltóságnak néhány óra alatt sikerült megfékeznie a tüzet, így Budapest legnagyobb dohánygyára megmenekült a pusztulástól, de azt is megtudhatjuk, hogy a vállalat vezetése nem számolt ilyen jellegű katasztrófával. „A gyárnak nincs tűzőrsége, sőt egyetlen hozzáértő embere sem. (…) Így aztán, amikor a tüzet észrevették, nem tudtak bánni a tűzcsappal. Sőt egyáltalán meg sem tudták találni. Az utóbb érkezett tűzoltóknak kellett megkeresni” – olvashatjuk a helyszíni riportban, ám 118 évvel az esemény után inkább arra lennénk kíváncsiak, hogy ekkorra eldőlt-e már, hogy a legnagyobb budapesti dohánygyár napjai a Belső-Ferencvárosban meg vannak számlálva. Pontosabban, megszületett-e a döntés, hogy a vállalatnak költöznie kell.

Akárhogy is volt, négy évvel később az akkor még szinte mocsaras Lágymányoson – a Budafoki út Verpeléti (ma Karinthy Frigyes) úttól délre eső részén megkezdődtek az új dohánygyár építési munkálatai. Az 1911-ben átadott új dohánygyárban már kizárólag villamos energiát használtak, így a gépeket sem szállították át a Kinizsi utcából, inkább újakat vásároltak. „Ez most a legmodernebb gyár a monarchiában” – lelkendezett Az Ujság című lap, úgyhogy az sem okozhatott meglepetést, hogy az itt készült termékek a minőséget testesítették meg: havannaszivarok, és „általában a finomabb szivarok” készültek a nyitás idején, de a termékek között pipa- és cigarettadohány, sőt burnót is szerepelt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.