helyrajzi szám

Lágymányosi dohánygyár

Lokál

Budafoki út–Karinthy Frigyes út

„Ma délután harmadfél óra tájban kigyulladt a ferencvárosi dohánygyárnak az a szárnya, amely a Kinizsy-utcára nyilik s rézsut szemben van az Iparművészeti Múzeummal” – írta 1904. augusztus 6-án a Pesti Napló. A tudósításból az is kiderül, hogy a tűzoltóságnak néhány óra alatt sikerült megfékeznie a tüzet, így Budapest legnagyobb dohánygyára megmenekült a pusztulástól, de azt is megtudhatjuk, hogy a vállalat vezetése nem számolt ilyen jellegű katasztrófával. „A gyárnak nincs tűzőrsége, sőt egyetlen hozzáértő embere sem. (…) Így aztán, amikor a tüzet észrevették, nem tudtak bánni a tűzcsappal. Sőt egyáltalán meg sem tudták találni. Az utóbb érkezett tűzoltóknak kellett megkeresni” – olvashatjuk a helyszíni riportban, ám 118 évvel az esemény után inkább arra lennénk kíváncsiak, hogy ekkorra eldőlt-e már, hogy a legnagyobb budapesti dohánygyár napjai a Belső-Ferencvárosban meg vannak számlálva. Pontosabban, megszületett-e a döntés, hogy a vállalatnak költöznie kell.

Akárhogy is volt, négy évvel később az akkor még szinte mocsaras Lágymányoson – a Budafoki út Verpeléti (ma Karinthy Frigyes) úttól délre eső részén megkezdődtek az új dohánygyár építési munkálatai. Az 1911-ben átadott új dohánygyárban már kizárólag villamos energiát használtak, így a gépeket sem szállították át a Kinizsi utcából, inkább újakat vásároltak. „Ez most a legmodernebb gyár a monarchiában” – lelkendezett Az Ujság című lap, úgyhogy az sem okozhatott meglepetést, hogy az itt készült termékek a minőséget testesítették meg: havannaszivarok, és „általában a finomabb szivarok” készültek a nyitás idején, de a termékek között pipa- és cigarettadohány, sőt burnót is szerepelt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.