Mégis lesz népszavazás a római-parti mobilgátról?

  • narancs.hu
  • 2018. április 16.

Lokál

A Momentum és az LMP is beszáll az aláírásgyűjtésbe.

Újabb népszavazási kérdést hitelesített a Fővárosi Választási Bizottság a római-parti mobilgát ügyében. Legutóbb tavaly ősszel tette meg ezt a Kúria,azonban azt alig egy hét múlva semlegesítette a fővárosi önkormányzat egy rendkívüli ülésen.

A Fővárosi Közgyűlés elmúlt 27 évének legszomorúbb pillanata: így vette semmibe Tarlós a budapestieket

Kizárólag a népszavazást akarta megakadályozni. Nehéz lenne vitatkozni azokkal a véleményekkel, amelyek szerint a római-parti gátról szóló népszavazás szerdai megakadályozása a Fővárosi Közgyűlés elmúlt 27 éves történetének egyik legszomorúbb pillanata, rég nem látott mélypontja volt. Tarlós városvezetése lényegében késlekedés nélkül összehívta a közgyűlés rendkívüli ülését, amint kiderült, hogy a római-parti gátról lehet népszavazást tartani, és kilenc ellenzéki párt megkezdte az ehhez szükséges aláírások összegyűjtését.

A mostani népszavazási kezdeményezés éppen ezért pontosabban fogalmaz. A dr. Czirmes Györgyné magánszemélytől érkezett kérdés pontosan így szól: "Akarja-e, hogy a Duna Budapest római-parti szakaszán a parti sávban mobil árvízvédelmi gát épüljön?

A magánszemély által indított népszavazási kezdeményezés csak akkor lehet sikeres, ha civilszervezetek és pártok is az ügy mellé állnak. A hvg.hu megkereste az ügyben az LMP-t és a Momentumot. Hajnal Miklós szóvívő szerint "a Momentum is támogatja az aláírásgyűjtést és csatlakozunk hozzá, helyi szinten már meg is kezdték a szerveződést a párt óbudai tagjai."

Csárdi Antal, az LMP frissen megválasztott képviselője szerint a budapestiek számára egy nagyon fontos ügyről van szó, ezért egyértelmű, hogy az LMP is támogatja a népszavazást, és beszáll az aláírásgyűjtésbe."

A lap arról is ír, hogy népszavazási ügyekben aláírásgyűjtés nem folytatható az országgyűlési választások után 40 napig, tehát legkorábban ezt május 18-án lehet megkezdeni. Onnantól összesen 30 nap áll rendelkezésre, hogy a szükséges 138 ezer aláírás összegyűljön.

Az előzményekről korábban írtunk itt, itt és itt is, print kiadásunkban pedig részletes foglalkoztunk a mobilgát ügyével:

A gazdagok játszótere – Eldől a Római-part sorsa

A mobilgát-beruházás a végére fölemészthet akár 20 milliárd forintot, tönkretesz egy kivételes ökoszisztémát, viszont megnöveli néhány befolyásos vállalkozó ingatlanjának az értékét. E tényeket Tarlós István arroganciája sem leplezheti már.

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.