Séta

Kalandozás Budapest gyomrában

  • - urfi -
  • 2015. április 9.

Lokál

Városi séta és szerepjáték – olvasta felvont szemöldökkel a szervezett interaktivitástól idegenkedő recenzens az alcímet, és az aggodalom újult erővel tolult fel benne, amikor a Közvágóhíd udvarán a két bátor önként jelentkező előre kijelölt, ellentétes álláspontja védelmében nekiállt vitatkozni arról, szükséges-e központosítani a hentesmunkát Pesten. De a félelem feleslegesnek bizonyult, hiszen a résztvevők ugyanúgy szellemesen, okosan és lazán érveltek, ahogy a második páros az új malom megépítésének rentábilis voltáról. Most vagy az van, hogy városi sétákra csak okos és kedves emberek járnak, vagy – és mégiscsak ez látszik valószínűbbnek – ez a műfaj valamiért a legjobbat hozza ki mindenkiből.

false

A kiscsoportos foglalkozás terepe ezúttal a 19. században virágzó ferencvárosi élelmiszeripar. A Közvágóhíd, a Hungária Malom és a Zwack gyár egymás mellett sorakozik, de régi funkcióját csak „az Unicum szíve” őrzi. Ennek látogatóközpontját is megtekintjük, ami nem túl fantáziadús ötlet, hiszen egy ismert múzeumról van szó, de a séta kontextusában többletjelentése lesz ennek is. A részletgazdag vezetés ugyanis nem csupán a különféle mesterségek üzleti és technikai körülményeit teszi átélhetővé, hanem azt a világot is, amelynek helyén most a Soroksári út élhetetlen sztrádája és irodaházai sorakoznak. Régen minden jobb volt, azóta már a híres hentescsalád, Brauchék csillaga is leáldozott – a séta vége mégsem szomorú, mert a Mester utcai hentesüzlet feltámadt, és a kolbász benne él és uralkodik mindörökké.

Szervezi a Bupap, sétavezető: Somogyi-Rohonczy Zsófia, március 21.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.