Kiállítás

Mesterek, korhelyek

Csárdás, polka, zepperli. Vendéglátás és zenemű-kereskedelem a 19. században

  • - kovácsy -
  • 2012. június 17.

Lokál

Nem járt rosszul a múzeum a kényszerköltözködéssel: az ódon - belül persze erősen felújított - óbudai épülettel (benne Krúdy Gyula utolsó, szűkös lakásával) a múlt század eleji belvárosi, nagypolgárias miliőből egy valamivel régebbi világba hátrált a gyűjtemény, amelynek egyes elemei talán kiszorulnak így elegáns összefüggéseikből, mások viszont meghittebb otthonra találhatnak a kisebb, alacsonyabb szobákban-termekben.

A zene és a vendéglátás korai kapcsolatait tárgyaló kiállítás az előbbire (annak is fizikai feltételeire) összpontosít a hangszergyártástól a dalidókig, vagyis zenés-énekes-táncos lakomákig, amelyek első helyszíne a Komlókert vendéglő volt a mai Városház (egykor Gránátos) utcában, "az üldözőbe vett magyar nyelv, nemzetiség, irodalom, művészet egyik fő men- és gyülhelye" - idézi egy tabló Vahot Imrét.

Schunda, Sternberg, Stowasser - a komoly magyar hangszergyártó cégek alapítói jobbára külföldről érkeztek az országba, vagy legalábbis külföldi mesterektől tanulták szakmájuk fortélyait, amikor a XIX. század közepétől lassan nálunk is szélesebb körben gyökeret vert a házi muzsikálás szokása. Hamarosan önálló fejlesztésekkel is jelentkeztek a piacon: Beregszászy Lajos billenőszerkezetét, amely zengőbbé változtatta a zongora hangját, a bécsi Bösendorfer cég vette meg. Stowasser Ignác találta fel 1848-ban a helikont, azt a basszustubát, amelyet a katonazenészek átvethettek a vállukon, ami megkönnyítette a menet közbeni játékot (fejlettebb változata a John Philip Sousa amerikai zeneszerző által szabadalmaztatott, viszont majd fél évszázaddal későbbi szouszafon). A "magyar" zene szempontjából azonban kétségkívül a Schunda Vencel József által kidolgozott, lábakon álló cimbalom a legfontosabb - ázsiai származású elődjét ölbe véve vagy asztalra helyezve használták. A hangszer másik sajátossága, hogy hangtompító pedálok segítségével meg lehet szakítani a húrok zengését, ami kiszélesítette alkalmazási lehetőségeit, lehetővé téve a részvételét komolyzenei művek megszólaltatásában is. A Schunda-cimbalom zenetörténeti fontosságát sugalló csoportképen a Jókai által "magyar zongorának" nevezett újdonság két oldalára ültetett Liszt és Erkel ihletett tekintettel hitelesíti mintegy az előbbi szerint "ezredéves pongyolaságból" kiragadott hangszert.

Mindez nagyon szép és tiszteletre méltó, sokkal izgalmasabbnak tűnnek viszont a kiállított régi zenegépek, különösen az üvegajtós Flora Orchestrion, amelyben jól láthatók a zongorakalapácsokkal megütött húrok, egy xilofon, de még egy kisebb cintányér meg valami dobszerűség is, ráadásul a szerkezet meglepően gazdag és sokszólamú játékát is meghallgathatjuk a fejhallgató műsorából. A gépezet kisebb méretű rokonainak a hangjára (és finom, elegáns kidolgozására) sem lehet panasz - nem kis munka lehetett a hangolásuk, a forgóhengerek tüskéinek precíz beállítása.

Persze akármilyen árucsoportot jelenítenek is meg a múzeum kiállításai, mindig a hozzávalók, a reklámok, számlák, számolócédulák rajzai, fejlécei és egyéb papírok (a jelen esetben kották) a legizgalmasabbak, persze ezeken belül is az apró részletek - meggyőződhet erről most is bárki. Kár, hogy a hangszergyártás korabeli szerszámai, tervrajzai, mindenféle kellékei nem láthatók (talán nem is maradtak fenn), a kereskedésre utaló üveges szekrény és elöl ugyancsak üveges pult ezzel szemben magukat a hangszereket - jó, Schunda-tárogató van, de hol a basszushelikon? - mutatja be.

Ez volt a bevezetés, következzen hát a valódi téma, a zene a vendéglátásban. Egy kissé az a látogató érzése, hogy a kiállítás ötlete, gondolati-történelmi tartalma messze nagyobb léptékű, mint amilyen bőséggel rendelkezésre állnak a bemutatható tárgyak, amelyekre emiatt nem is igazán lehet ráépíteni a látvány logikáját. A viszony megfordul, a gondolatmenet a kétségkívül érdekes és szórakoztató szövegekben halad előre, nem tud a tárgyak köré szerveződni, amelyek illusztrációs szerepkörbe szorulnak vissza. Meglehet, a rendelkezésre álló kiállítótér sem elegendő, nem lehetett rekonstruálni sem komplett kávéházat biliárdasztallal és újságokkal (a New York kávéház - olvassuk - 1900-ban 400 lapot járatott), sem bukolikus budai kertvendéglőt. De még a Medve utcai Fácán vendéglőben vagy az Egyetem téri Fillinger kávéházban székelő dalárdát sem, mely utóbbi "asztalkör tagjai szerették meglepni a telt kávéház közönségét egy-egy

váratlanul rákezdett quartettel,

vagy egy valódi művészettel előadott fütty-duóval" egy 1874-es híradás szerint.

A kávéházakban a dominó, a kocka és a kártya mellett népszerű volt a sakk is. Fényes bizonyítéka ennek, hogy a Dorottya utcai Wurm kávéházban jött létre az első magyar sakkegyesület, amely egy 1843-ban elkezdett és két éven át tartó levelező mérkőzésen legyőzte a párizsi Café de la Régence csapatát. A cigányzene ekkor már rég a kávéházak szórakoztató kínálatának része volt, ráadásul a túlfinomultság olyan fokán, hogy Sárközi Ferenc prímás az 1860-as években már "wagneri jövő-zenével is traktálja a régi jó nóták után sóvárgó magyar közönséget" - idéz a megfelelő tabló a berzenkedő Mosonyi Mihálytól.

A bálozás hangulatára egy felnagyított fotóra épülő életkép utal elég szellemesen, továbbá csinos, szemlátomást eleve majdani emléktárgynak készült táncrendek, aztán legyező, kesztyű, horgolt retikül, cilinder és bajuszsütővas. Magukról a táncfajtákról képernyőn tájékozódhatunk, de talán plasztikusabban fogalmaz a Vasárnapi Ujság által idézett "falusi ember": "Hát ez volna az a hires zepperli!? Hisz ezt nálunk is minden ősszel tánczolják, csak hogy mi ugy hijuk hogy:Káposztatiprás."

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Bp. III., Korona tér 1. Nyitva június 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.