Minden negyedik szülőnek új számítástechnikai eszközt kellett venni a koronavírus-járvány idején

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 10.

Lokál

Több tízezer diák még így is kimaradt a digitális oktatásból megfelelő eszköz vagy internetkapcsolat hiányában.

A megkérdezett szülők negyedének kellett új számítástechnikai eszközt vásárolnia a koronavírus-járvány idején a kapcsolattartáshoz, erre átlagosan 125 ezer forintot költöttek, míg közel kétharmaduk vásárolt valamilyen kiegészítőt, átlagosan 32 ezer forintért – ez derült ki a Budapest Bank legfrissebb, 500 fős reprezentatív kutatásából.

A gyermekek fele laptopot, negyede asztali számítógépet, 14 százalék mobilt, közel 10 százaléka pedig tabletet használt elsődlegesen a tanuláshoz. A másodlagos eszköz egyértelműen a mobiltelefon volt, 64 százalék válaszolta ezt.

A kutatás szerint a tanárok és diákok elsősorban a Facebook Messenger (54 százalék), a Kréta (54 százalék), e-mail (54 százalék), valamint Facebook csoportokon keresztül tartották a kapcsolatot.

Az MTI-nek küldött hétfői közleményben az is szerepel, hogy a koronavírus-járvány miatt a magyar közoktatás rekord sebességgel állt át a digitális oktatásra.

A lenti cikkünkben arról írtunk részletesen, hogyan érinti az ország legkiszolgáltatottabb rétegét a járvány. Sok szegény településen élő családnak nincs laptopja, vagy tabletje, legfeljebb okostelefonja, de sokaknak internetelérés nélkül. Ráadásul, ha több gyerek van a családban, nehéz megosztozni az eszközökön, sok esetben pedig a család sem ért az eszközökhöz, így a digitális oktatás nem tud jól működni.

„Jobban félünk az éhségtől, mint a járványtól, mert az hamarabb ide fog érni!"

A koronavírus minden társadalmi rétegnél másképp érezteti a hatását: a legszegényebbek például elveszítették az alkalmi munkájukat, a romatelepeken a kisboltokban felment a termékek ára. Az éhezés egyelőre nagyobb fenyegetettséget jelent számukra, mint a járvány. „Nálunk nincs jele a járványnak, inkább a félelem, a stressz és a szorongás látszik az embereken.

A Klebelsberg Központ számításai szerint csaknem negyvenezer diák marad ki a digitális oktatásból, miután otthon nincsenek meg a megfelelő eszközeik – számítógép vagy tablet – az interneten tartott órákon való részvételhez, de sokaknál még internet sincs bekötve. Elsőre kevésnek tűnhet, hogy a számok alapján a tanulók öt százaléka szembesül ilyen nehézségekkel, de ez még mindig 37,5 ezer gyerek a 750 000 tanulóból.

Figyelmébe ajánljuk