A megkérdezett szülők negyedének kellett új számítástechnikai eszközt vásárolnia a koronavírus-járvány idején a kapcsolattartáshoz, erre átlagosan 125 ezer forintot költöttek, míg közel kétharmaduk vásárolt valamilyen kiegészítőt, átlagosan 32 ezer forintért – ez derült ki a Budapest Bank legfrissebb, 500 fős reprezentatív kutatásából.
A gyermekek fele laptopot, negyede asztali számítógépet, 14 százalék mobilt, közel 10 százaléka pedig tabletet használt elsődlegesen a tanuláshoz. A másodlagos eszköz egyértelműen a mobiltelefon volt, 64 százalék válaszolta ezt.
A kutatás szerint a tanárok és diákok elsősorban a Facebook Messenger (54 százalék), a Kréta (54 százalék), e-mail (54 százalék), valamint Facebook csoportokon keresztül tartották a kapcsolatot.
Az MTI-nek küldött hétfői közleményben az is szerepel, hogy a koronavírus-járvány miatt a magyar közoktatás rekord sebességgel állt át a digitális oktatásra.
A lenti cikkünkben arról írtunk részletesen, hogyan érinti az ország legkiszolgáltatottabb rétegét a járvány. Sok szegény településen élő családnak nincs laptopja, vagy tabletje, legfeljebb okostelefonja, de sokaknak internetelérés nélkül. Ráadásul, ha több gyerek van a családban, nehéz megosztozni az eszközökön, sok esetben pedig a család sem ért az eszközökhöz, így a digitális oktatás nem tud jól működni.
„Jobban félünk az éhségtől, mint a járványtól, mert az hamarabb ide fog érni!"
A koronavírus minden társadalmi rétegnél másképp érezteti a hatását: a legszegényebbek például elveszítették az alkalmi munkájukat, a romatelepeken a kisboltokban felment a termékek ára. Az éhezés egyelőre nagyobb fenyegetettséget jelent számukra, mint a járvány. „Nálunk nincs jele a járványnak, inkább a félelem, a stressz és a szorongás látszik az embereken.
A Klebelsberg Központ számításai szerint csaknem negyvenezer diák marad ki a digitális oktatásból, miután otthon nincsenek meg a megfelelő eszközeik – számítógép vagy tablet – az interneten tartott órákon való részvételhez, de sokaknál még internet sincs bekötve. Elsőre kevésnek tűnhet, hogy a számok alapján a tanulók öt százaléka szembesül ilyen nehézségekkel, de ez még mindig 37,5 ezer gyerek a 750 000 tanulóból.