helyrajzi szám

Moszkva téri mozaik

Lokál

Budapesten az utcák átnevezése (majd visszanevezése) olyan jelképesnek vélt, ám végeredményben kisszerű politikai gyakorlatnak tekinthető, amely végigkísérte a főváros történetét.

Sokat elárul, hogy a rendszerváltás után, 1989 és 1997 között mintegy 950 új budapesti utcanév született, és ebből körülbelül 400 a régiek visszaállítása volt. Ekkor úgy tűnt, hogy egy ideig csak indokolt esetekben kerülhet sor további változtatásokra, de 2011-ben újabb átkeresztelési hullám vette kezdetét, s világossá vált, hogy „indokolt eset” bármi lehet. „A közterületeket történelmi időszakokban szokták átnevezni, a jelenlegi időszakról pedig sokan úgy gondolják, hogy most fejeződik be a rendszerváltás” – nyilatkozta az akkori főpolgármester-helyettes, György István, amikor megkérdezték, hogy miért éppen a Köztársaság tér nevét kellett II. János Pál pápa térre változtatni.

A Köztársaság tér mellett a Moszkva tér elveszejtése váltotta ki tizennégy évvel ezelőtt a legzajosabb reakciókat, a Policy Solutions közvélemény-kutatása alapján a budapestiek 62 százaléka elutasította Tarlós István főpolgármester javaslatát a Széll Kálmán tér elnevezés visszahozatala kapcsán. 2011. május 22-én, a Societas – Baloldali Ifjúsági Mozgalom demonstrációján a térre koporsót vittek „Moszkva tér, élt 60 évet” felirattal, de ez sem hatotta meg a döntéshozókat.

A kritikusok szerint a régi elnevezés visszaállítása Széll Kálmán viszonylagos ismeretlensége, illetve hazafias cselekedeteinek hiánya miatt sem lett volna indokolt, de fő érvük az volt, hogy a tér csak 22 évig (1929 és 1951 között) viselte az egykori miniszterelnök nevét, szemben a 60 évnyi Moszkva térrel. Arról viszont megfeledkeztek, hogy az 1951-es évjáratú elnevezés legfeljebb a Szabad Nép szerint lett a dolgozók akaratából, s valójában ugyanabból a politikai akaratból fogant, mint pár évvel korábban a Sztálin út, a Vorosilov út, a Tolbuhin körút, nem beszélve a megannyi Vörös Hadsereg útjáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.