helyrajzi szám

Napfény utcai ABC-áruház

Lokál

A kommunista propagandában a külső-ferencvárosi Mária Valéria-telep testesítette meg a Horthy-rendszer szociális érzéketlenségét, embertelenségét.

A telep az ötvenes évek sajtójában múlt időben szerepelt, bár az évtized közepéig alig változott, a viskók lebontását pedig ritkán követték lakáskiutalások. A telep hivatalosan (bár nem teljes mértékben) 1958-ban tűnt el a föld színéről, hogy megkezdődhessen Budapest történetének addigi legnagyobb lakótelep-építése.

A hatalom az 1960-ban József Attiláról elnevezett lakóteleppel próbálta demonstrálni az emberarcú és modern szocialista külvárost. A komfortos lakások mellett a különféle szolgáltatásokból is a legjobbat akarták nyújtani, az itteni bölcsőde, óvoda, általános iskola, művelődési ház mindegyike a legkorszerűbbeknek számított, de itt létesült meg az ország legnagyobb játszótere is. Az igazi szenzációt azonban egy közért jelentette, amely a köznévvé vált rövidítés eredeti jelentésével – Községi Élelmiszerkereskedelmi Rt. – szemben nem is csupán az volt. Elsősorban azért, mert itt nemcsak élelmiszert (továbbá alkoholt és cigarettát) lehetett vásárolni, hanem a 100-as szögtől a rádióig mindenféle egyéb háztartási terméket. Az illetékesek ABC-nek nevezték el a hatvanas évek elején meghonosodott üzlettípust – az ABC az „alapvető beszerzési cikkek” rövidítése volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.