Négylakásos társasház épült a mogyoródi bencés apátság romjaira

  • narancs.hu
  • 2021. november 19.

Lokál

A hely védett régészeti lelőhely. A helyiek aggódnak, az önkormányzat tehetetlen.

A mogyoródi bencés apátság a korai magyar történelem kiemelten fontos, Szent László királyhoz köthető helyszíne, a védett régészeti lelőhelyre mégis négylakásos társasházat húztak fel rohamtempóban. Az önkormányzat tiltakozik, de teljesen eszköztelen, a helyiek a pincéiket féltik, a romok valószínűleg súlyosan károsodtak. A történelmi emlékhely tönkretételét már nagyon nehéz lenne jóvátenni, írja a Válasz Online cikkében.

Mint írják, a mogyoródi bencés apátság a kora Árpád-kor egyik legjelentősebb történelmi helyszíne, amire az elmúlt hónapokban nagyon gyorsan felhúztak egy túlméretezett társasházat, ami így nemcsak ellehetítleni egy emlékhely kialakítását, hanem súlyos károkat is okoz a majd ezeréves romokban. A romok ráadásul papíron kiemelten védettek voltak, ez viszont úgy tűnik, nem ért sokat.

Ahogy a lap írja, a Kiss Ernő utca 9/a (273 hrsz.) alatti telek utca felőli részén egy nagy, kétlakásos családi ház áll, vélhetően az 1980-as évek óta. A teleknek van (illetve eddig volt) azonban egy hátsó, beépítetlen része is, az apátsági romok pedig éppen azon a területen állnak. És éppen ezt a területet adták el egy vállalkozásnak, a MAVIL 2001. Kft.-nek, akik szeptember 2-án elkezdték építeni a négylakásos társasházat.

A helyiek megijedtek az építkezés láttán, de nemcsak a régészeti lelőhely miatt, hanem a pincék miatt is. Mogyoródon ugyanis még ma is sok pince van, a Klastrom-dombnál is, ahol a romok vannak és az építkezés folyik. A domb homokköve igen puha, néhol kézzel morzsolható. Így a helyiek attól félnek, hogy a nagy épület a pincék fölött megnyomja majd a talajt, a boltozatok repedezni kezdenek, és azt sem lehet előre tudni, hogyan változtatja meg az új épület az elszivárgó esővíz útját. A helyi hagyomány szerint a Klastrom-domb belseje szinte katakombaszerűen van átfúrva tekintélyes méretű, de mára eltömődött, elfelejtett járatokkal, ami szintén aggodalomra ad okot.

Október közepére az építkezés már igen csak előrehaladt, az önkormányzat pedig semmit sem tudott tenni ellene, mert az építési hatósági jogkör átkerült a Pest Megyei Kormányhivatalhoz. A Mogyoród Turisztikai Kft. önkormányzati cég vezetője szeptember 30-án a kormányhivatal építéshatóságához fordult, hogy sürgősen vizsgálják ki, szabályos-e az építkezés, és mielőbb állítsák le, mielőtt bekövetkezik a romok teljes pusztulása. Ezt követően a munka két hétig állt, azonban utána újraindult, és olyan viharos gyorsasággal, hogy egyik nap több mixerkocsinyi betont öntöttek, másnap pedig fejmagasságig rá is falaztak. Észrevettük azt is, hogy a készülő lakásokat már árulják egy ingatlanos portálon – mondta el a lapnak Zachár Zsolt, a turisztikai cég vezetője, aki egyben a helyi értéktár bizottság elnöke is.

Hogy mégis hogyan történhetett meg ez az építkezés, arra egyelőre nincs válasz. A lap kereste a Kormányhivatal örökségvédelmi főosztályát, ahhoz azonban, hogy ők nyilatkozhassanak, a sajtóosztály engedélye kell, amit eddig a lap nem kapott meg. A Kormányhivatal egyébként a település önkormányzatával sem kommunikál. Mogyoród polgármestere Kásler Miklóshoz fordult, de választ egyelőre ő sem kapott.

(Címlapképünk forrása: Mogyoród Nagyközség Önkormányzatának Facebook-oldala)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.