„Nem fogunk elmenni” – Felolvasás a Városliget fáiért

  • Gera Márton
  • 2016. március 20.

Lokál

Remek hangulatban telt a vasárnap délután a Városligetben: írók olvastak fel, hogy támogatásukat fejezzék ki a fakivágások ellen tiltakozó civilekkel.

Nincs egy percnyi csönd sem az egykori, Kertem nevű romkocsma–szórakozóhely területén vasárnap délután: nagyjából ötven ember van jelen, hogy ezzel is tiltakozzon a városligeti fák kivágása ellen. Szól a zene, néhányan rajzolgatnak, minden percben befut valaki. Negyed háromkor például Karácsony Gergely, Zugló polgármestere érkezik biciklivel, aki a tiltakozás kezdete óta mindennap kint volt, ám most ő is kifejezetten az írók miatt jött.

false

Nyáry Krisztián kezdeményezésére körülbelül 24 óra alatt szerveződött a Hely, hol felolvashatol című esemény, melynek keretében magyar írók olvastak fel a Ligetben, hogy ezzel fejezzék ki: ők sem értenek egyet azzal, ami most történik, illetve történni fog. Nem is tiltakozás volt ez, inkább egy remek hangulatú délután, ahol azért megjelentek kemény mondatok is – egy idősebb úr már a felolvasások elején jelezte, senki ne finomkodjon –, ám mégiscsak az volt a legjobb az egészben, hogy az irodalom összehozta az embereket.

false

Ráadásul mindenki különböző műfajú szöveggel érkezett. Németh Gábor József Attila-díjas író például a vidéken tartózkodó Nyáry Krisztián történetét olvasta fel. A szöveg magán viselte az irodalomtörténész jellegzetes stílusát, vagyis rövidke, közérthető pályakép volt ez az egykori politikusról, Podmaniczky Frigyesről, akinek „ha bárki azt javasolta volna, hogy a szívének annyira kedves Liget fáit vágassa ki, és a helyükre építse meg az operaházat, azt rézgombos sétapálcájával kergette volna végig a Duna-korzón”.

false

Pataki Éva a Baán Lászlónak címzett nyílt levelét olvasta fel, amelyben aggodalmának adott hangot a Városliget és az idelátogató emberek sorsa miatt. A legnagyobb tapsot Tompa Andrea kapta, aki készülő regényéből hozta el azt a részletet, amely arról (is) szólt, hogy milyen felemelő a kitartás az igazság mellett.

Közben egyre többen lettek; volt, aki csak néhány percre érkezett, ám valamilyen módon így is kifejezte szolidaritását: aláírta a petíciót, vagy esetleg ivott valamit a Kertem egykori pultjánál, ahol most leginkább aprósüteményt és teát kínáltak. „Nagyon bízom valamiben. Nem az igazságszolgáltatásban, mert abban nagyot csalódtam, hanem hogy a nép akarata érvényesülni fog. Több száz kilométerről kerültem fel Budapestre, de én itt, Zuglóban nevelkedtem, emlékeim fűződnek a fákhoz. Jó volna megvédeni a természetet, mert minden fának van mondanivalója. Bízom az emberekben, bízom a józan észben” – mondja Kovács György László a magyarnarancs.hu-nak.

false

Závada Pál is megérkezett, ő biciklivel jött; a délután meglepetése volt, mivel nem szerepelt a neve a felolvasók között. Szolidaritását jött kifejezni, ám Németh Gábor kezébe nyomott egy kötetet, így aztán Petri Györgytől olvasott fel.

Karácsony Gergely egyébként optimista: „Egyrészt már sikerült megakadályozni a fakivágásokat, és azóta kialakult egy spontán szerveződés. Amíg ezek az emberek itt vannak, fakivágás nincs, és amíg a rendőr nem viszi el őket, addig itt vannak. Ez elbizonytalanítja azokat a döntéshozókat, akik eddig is bizonytalanok voltak a Városliget sorsát illetően. Azt gondolom, hogy nagyon fantasztikus az a szerveződés, ami itt kialakult” – mondta lapunknak Zugló polgármestere. Szerinte a polgári engedetlenség eszközével fognak élni, ha a rendőrök el akarják vinni őket. „Nem leszünk erőszakosak, de nem fogunk elmenni. Ami most történik, ennek a 40 fának a kivágása, csak az előjáték, ennek a többszörösét kellene kivágni, hogy a Magyar Zene Háza megépüljön” – folytatta Karácsony, aki megjegyezte, folyamatosan próbálnak programokat szervezni, a hétre már több ígéretük van zenészektől, művészektől.

false


Zajlanak a felolvasások, közben a Kertem másik végében elkezdődik egy stratégiai tanácskozás is arról, mi lesz, ha jönnek a rendőrök. A ligetvédők nem szeretnének hátrálni, készek mindenre, sokan ajánlják fel a segítségüket. Befut Illés Zoltán is, jönnek-mennek az emberek. Úgy tűnik, mindig lesznek, akik maradnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.