New Skool: E-biznisz, ha magyar

  • Bodoky Tamás
  • 2000. január 27.

Lokál

A legnagyobb amerikai internetszolgáltató, az America Online ügyfelei mintegy 2,5 milliárd dollárt költöttek a karácsonyi bevásárlási láz során az interneten, míg a magyar e-boltok tavalyi teljes forgalma nem haladta meg a néhány tízmillió forintot. Mivel az elektronikus kereskedelem hazai terjedését gátló számos tényező - az internetfelhasználók alacsony száma, a bankkártyás fizetési lehetőség hiánya és a módszer iránti bizalmatlanság - mindegyike eltűnésre van ítélve a következő néhány éven belül, a piac szereplői robbanásszerű fejlődésre számítanak.
A legnagyobb amerikai internetszolgáltató, az America Online ügyfelei mintegy 2,5 milliárd dollárt költöttek a karácsonyi bevásárlási láz során az interneten, míg a magyar e-boltok tavalyi teljes forgalma nem haladta meg a néhány tízmillió forintot. Mivel az elektronikus kereskedelem hazai terjedését gátló számos tényező - az internetfelhasználók alacsony száma, a bankkártyás fizetési lehetőség hiánya és a módszer iránti bizalmatlanság - mindegyike eltűnésre van ítélve a következő néhány éven belül, a piac szereplői robbanásszerű fejlődésre számítanak.

A Carnation Consulting stratégiai internet-tanácsadó cég becslése szerint három év múlva az internetfelhasználók addigra már jóval népesebb táborának legalább negyede vásárol majd rendszeresen a hálózaton keresztül, a Magyar Reklámszövetség pedig a tavalyi, nagyjából 250 millióhoz képest 2000-ben 500 millió, 2001-ben pedig 1 milliárd forintos internetes reklámköltést prognosztizál - ez a fejlett országokra jellemző exponenciális növekedést jelentené, amit az internet- és a bankkártyahasználat gyorsuló ütemű terjedése, valamint a gazdaság élénkülése egyaránt alátámaszt. Jelenleg piacépítés folyik, és az igazán nagy játékosok - néhány kivételtől eltekintve - még nem szánták el magukat a váltásra: a legtöbb magyar online áruházat havi néhány százezer forintos forgalmat bonyolító kiskereskedők működtetik - a nemzetközi trendeknek megfelelően elsőként a számítástechnikai cikkek, a CD-k és a könyvek forgalmazói jelentek meg kínálatukkal a neten. A legelterjedtebb fizetési módszer a postai utánvét, de lehetőség van futárszolgálat igénybevételére és a kereskedő által történő házhoz szállításra is, bankkártyát viszont a virtuális áruházaknak csupán tíz százaléka fogad el.

Vállalkozók között

Az idézett adatok az elektronikus kereskedelem fogyasztói (business to consumer) változatára vonatkoznak, de a vállalkozások közötti (business to business) online tranzakciók növekedése is hasonló trendet mutat: jelenleg mintegy 400 magyar cég üzletel egymással számítógép-hálózaton - bár az általuk használt rendszer egyelőre nem internet alapú - és a Carnation Consulting becslése szerint ez a szám 2002-re legalább 1500-ra növekszik. A vállalkozások közti elektronikus kereskedelem lehetőségeit elsősorban a kereskedelmi és autóipari cégek használják ki, és teljes forgalmuk 1-15 százalékát teszi ki az internetes értékesítés. Az ilyen típusú tranzakciók összvolumene 1999-ben 81 milliárd forint volt, 2002-re pedig elérheti a 387 milliárd forintot. A Sofres Modus kutatóintézet az Intel által megrendelt, a magyar informatikai vezetők körében végzett, 1999. december végi felmérése szerint a magyar cégek 7 százaléka bonyolítja az interneten keresztül üzletvitelét, és 48 százalékuknak saját weboldala is van - bár ez sokszor csupán néhány alapvető információ közlésére szorítkozik. A megkérdezettek 89 százaléka úgy vélekedett, hogy az internet versenyelőnyhöz juttatja a cégeket, 46 százalékuk szerint pedig veszíteni fog piaci részesedéséből az a vállalat, amely nem használja ki a világháló által kínált lehetőségeket. Az e-businessben aktívan részt vevő cégek még a hasonló fejlettségi fokon álló országokhoz - a Cseh Köztársasághoz és Lengyelországhoz - képest is alacsony arányáért a tanulmány szerint a távközlési piac liberalizációjának késlekedése, valamint az elektronikus aláírással, az elektronikus dokumentumokkal és a titkosítással kapcsolatos jogszabályok hiánya a felelős.

Embrióállapot

Egy másik piackutató, a multinacionális IDC tavaly augusztusban készített felmérést a magyar internetpiacról, amely akkor nagyjából 650 ezer felhasználót számlált (85 százalékuk a kormányzati programok keretében kiépített hálózathoz fér hozzá, és csupán 15 százalékuk kereskedelmi internet-előfizető), prognózisuk szerint ez a szám a következő öt évben átlagosan 27,3 százalékkal növekszik majd. A magyarországi elektronikus kereskedelem végfogyasztói szegmensének 1999-es nagyságára vonatkozó félmillió dolláros becslésük viszont erős túlzásnak tűnik - a Carnation december végén 84 millió forintra becsülte ugyanezt az összeget, hozzátéve, hogy 2002-re akár az 1,7 milliárd forintot is elérheti. A magyar elektronikus kereskedelem egyelőre tehát embrióállapotban leledzik, de hamarosan eljöhet az az idő, amikor a hagyományos kereskedelmi csatornák helyett egymással vívnak majd késhegyre menő csatát a magyar virtuális plazák: az Egyesült Államokban ma már nem versenyképes az olyan online áruház, amely 8 másodpercnél később igazol vissza egy megrendelést.

Bodoky Tamás

Online áruházak Magyarországon

(Válogatás a teljesség igénye nélkül)

Index áruház - http://aruhaz.index.hu

Népszabadság Internet Plaza - http://www.plaza.nepszabadsag.hu

Concorde Direct értékpapír - http://www.cd.hu

Prím Online áruház - http://www.aruhaz.com

Prím Online árverezőház - http://www.arveres.com

aXio internetes akció - http://www.axio.hu

Rózsakert Online - http://www.rozsakert.hu

Passage Online - http://www.passage.hu

Centralnet Webáruház - http://shop.centralnet.hu

Julianus Plaza - http://plaza.julianus.hu

eBolt - http://www.ebolt.hu

Areconet irodaszer-áruház - http://www.areconet.hu

Netcity áruház - http://www.netcity.hu

Bahia online bolt - http://www.bahia.hu/bolt.html

Zenebona internet CD-bolt - http://www.zenebona.hu

Zsolnay easy shopping - http://www.zsolnay-pecs.hu

Netpincér - http://www.netpincer.hu

G´Roby élelmiszer-vegyiáru - http://www.groby.hu

Borvirág borbolt - http://www.borvirag.hu/borbolt/

Westel 900 online mintabolt - http://www.westel900.net/webshop/

Acomp számítástechnika - http://www.acomp.hu/order/

Fókusz Online könyváruház - http://www.fokuszonline.hu

DVD-futár - http://www.dvdfutar.hu

Automex multimédia - http://www.automex.hu

Videopart - http://www.videopart.hu

Software Station - http://www.swsbooks.hu

Compaq Depo - http://www.compaq.hu/depo

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.