Old skool: A lustaság dicsérete

  • Para-Kovács Imre
  • 2000. január 27.

Lokál

A távvásárlás legegyszerűbb és egyben legelterjedtebb formája, amikor a gyereket lezavarjuk pálinkáért meg cigiért a sarki közértbe. A módszer sikerét látva, számos cég rámozdult az ötletre, és mostanra már megint szinte mindent lehet távvásárolni, akárcsak a századelőn. Talán csak a forma változott.
A távvásárlás legegyszerűbb és egyben legelterjedtebb formája, amikor a gyereket lezavarjuk pálinkáért meg cigiért a sarki közértbe. A módszer sikerét látva, számos cég rámozdult az ötletre, és mostanra már megint szinte mindent lehet távvásárolni, akárcsak a századelőn. Talán csak a forma változott.

A pofonnal nyomatékosított kérés, miszerint "Imike, húzzál le a Vargáékhoz, oszt´ mint a hasmenéses villám, hozzál két deci cseresznyét", mára hatalmas karriert futott be. Bár a háború utáni években csökkent a távvásárlás aránya, a lustaság utat tör magának bárhol bármilyen rendszerben.

Mindenképpen a hatvanas éveket nevezném meg mint a távvásárlás második röneszánszát, amikor a tanács vagy szakszervezet vagy Közért Vállalat, ki tudja már? minden reggel a küszöbre helyezte a dolgozóknak a tejet és a péksüteményt. A tejet tejesüvegben, aminek felejthetetlen pukkanással lehetett belyukasztani a fedelét. Fogalmam sincs, hogy miért fulladt be ez a kísérlet, talán az emberek elkezdtek lopni, bár ez nem valószínű, hiszen a tejterméket és péksüteményt még a nyolcvanas években is csak úgy kitették a boltok elé hajnalban, és onnan mégis- csak egyszerűbb volt egy tételben elemelni az egész családnak valót, mint hogy rohangálni kelljen az emeletek között vagy a házmester elől hajnalonként.

Az is lehet, hogy a hatvanas évek után már nem érte meg.

Az elnyűhetetlen

Különös érzés markolássza torkomat, amikor felfedezem a telefonkönyvben a Boyszolgálat Bt.-t. Gyermekkoromban, amikor megláttam az emblémát, mindig vágyakozva gondoltam arra a korra, amikor olyan gazdag leszek, hogy ezektől az egyenruhás boyoktól fogom megrendelni a virágot a görlöknek, hétvégén pedig színházjegyet hozatok, esetleg két zsugát a P. Mobil-koncertre. És most tessék, a boyszolgálat még mindig létezik. Igaz, mint elmondták, mostanában már nem szereznek színházjegyet, inkább csak a virág- csomag- és zongoraszállítás maradt nekik, bár arra a kérdésemre, hogy ha esetleg rendelnék egy vödör orosz kaviárt, a hölgy elbizonytalanodott, és azt válaszolta, hogy lehet esetleg bevásárlást is, bár ilyesmi mostanában nem volt.

A másik klasszikus

A Csemege Áruházlánc már elég régen szállít házhoz, és ezt a jó szokásukat máig megtartották. Azt viszont végképp nem értem, miért kellett beszarni attól a kérdésemtől, hogy mióta van ez a szolgáltatás, és mennyibe kerül. Mindenesetre úgy kapcsolgattak körbe a házban, mintha valami rettenetes titkot próbálnék kiszedni belőlük, egészen addig, míg a telefonos kisasszony közölte, a végcélként kijelölt marketingeseket nem lehet kapcsolni.

Szörnyű, de önök most nem fogják megtudni, hogy mennyiért rohan ki Pestlőrincre a Csemege-futár húsz deka szafaládéval, de higgyék el, teljesen mindegy.

Enni

A jelen azonban kétségtelenül az etetőké, akik hihetetlen számban dugítják szórólapjaikkal a postaládákat, és egészen elképesztő dolgokat kínálnak. A már egészen természetes pizzafutárok mellé lassan felzárkóznak a kisvendéglők, akiktől a klasszikus magyar konyha fogásait szállíttathatjuk lakásunkra, és erős nyomulásban vannak a kínaiak, akik ráadásul egy egészen eredeti módját is gyakorolják a házhoz szállításnak. A szakács kimegy a lakásra, és a magával hozott alapanyagokból a konyhában összerántja a vacsorát.

Ételrendeléseknél a legfontosabb szabály, hogy lehetőleg olyan helyről rendeljünk, ahol már jártunk. Ha nem, akkor próbáljunk információkat szerezni az intézményről, mert néha érhetnek meglepetések állag és frissesség tekintetében; noha eddigi kísérleteim során csak egyetlen alkalommal találkoztam elfogyaszthatatlan étellel. A tonhal ledobta magáról a panírbundát, és hangos káromkodás közepette lement az udvarra sétálni. Ezt leszámítva sikerült megvacsorázni ezer forint körüli összegből. Az ezres egyben a bűvös határ is, efölött már csak a bélszínek és a kínai különlegességek vannak, valamint néhány óriási pizza, ami viszont már nem számít egyszemélyes adagnak.

Hülye TV

Kétségtelen, hogy a leghülyébb és teljesen felesleges dolgokat leginkább a televíziós hirdetések alapján megismert kereskedelmi cégektől szerezhetjük be. Sláger a lejárt jogdíjú cédékollekció, legalább öt darabbal, a bibliai témájú videók, a testépítő és/vagy súlycsökkentő szerek. A taktika ugyanaz, mint a reklámoknál, csak itt, kihasználva a hirdetési holt időt, erősebb a sulykolás, hosszabb a meggyőzés, és ötlettelenebb az egész.

A videofilmeknél a következő szempontokat érdemes alkalmazni a vásárlás előtt vagy helyett: a film rövid, a filmben két filmszerű jelenet van, amit bemutattak a reklámban, illetve hogy a filmet egy mosókonyhában forgatták szlovák segédszínészek közreműködésével.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a televízióban ajánlott termékek egytől egyig használhatatlan szemetek, de azért érdemes ezen is elgondolkodni alkalomadtán. Nekem például sokáig kedvencem volt az a dzsungelgyökér-kivonat, amitől a statiszták húsz centit fogytak negyven perc alatt, azonban még ennek ismeretében sem merném azt állítani, hogy minden ilyen termék forgalmazóját arcon kéne csapkodni egy lengőajtóval, inkább csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy egy olyan országban, ahol az üzletben szemtől szembe is hazudnak nekünk, és megpróbálnak eladni valamit, amire semmi szükségünk, ami ronda, és már minden műúttal rendelkező helyen betiltották a forgalmazását, nem valószínű, hogy távvásárlás esetén nem próbálnak ránk sózni valamit, amit persze kínos, kényelmetlen, és fáradságos visszavásároltatni velük.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.