A Gellért-hegyi sikló váltaná ki a Citadella turistabusz-forgalmát - mondta Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes budapesti sajtótájékoztatóján pénteken.
Kerpel-Fronius arról beszélt, hogy bár az új fővárosi vezetőségnek fontos a zöldterületek, a közparkok fejlesztése, de a jelenlegi költségvetési helyzetben nem várhatók egyszerre nagyarányú változások, ezért fontos, hogy készüljenek stratégiai tervek a város folyamatos és összehangolt megújulására. Ennek részeként készül a Gellért-hegy megújításának stratégiai terve, amelyet várhatóan a novemberi közgyűlésen fogadnak el. A tervezéskor az ott élőket is megkérdezték, és a felmérésből az derült ki, hogy elégedetlenek a terület, a felszerelések, az utak állapotával, valamint elviselhetetlen a buszforgalom a Gellért-hegyen. Ezt a terhelést váltaná ki a sikló.
A sikló a a főpolgármester-helyettes elmondása szerint nyereségesen üzemeltethető, a haszonból pedig természetvédelmi programokat lehetne finanszírozni.
A konkrét megvalósítási tervekről Bardóczi Sándor főtájépítész beszélt. Ő elmodta, hogy a sikló a Dunától nem messze, a Hegyalja útnál, a Gellért-hegy lábától indulna. Gyalogos alagúton lehetne megközelíteni és az első mintegy száz méteren maga a jármű is a föld alatt haladna, majd valahol az Orom utca, Bérc utca vonalában érne ki a földfelszínre. A jármű óránként mintegy 900 embert szállítana, ekkora kapacitásra van szükség a turistabuszok kiváltásához. A jármű egy vonalon közlekedne, ami félúton két nyomtávúvá válna, hogy a szembejövő járművek kikerülhessék egymást.
A beruházás költsége mintegy 1,5 milliárd forint, de az éves bevétel elérheti az egymilliárd forintot; a projekt pedig közberuházás és közüzemeltetés lesz.
Az építkezés hozzávetőleg két év múlva indulhat, optimális körülmények között 2024-ben indulhat el a Gellért-hegyi sikló.