A lakótelepi építészet megújítása

Óvodaóda

Lokál

Az Archikonnak a Vizafogó óvodát jegyző tervezői kortársaim, így többé-kevésbé tudom, milyen óvodai élményeket hordoznak saját jogon, illetve gyermekeik révén. (Korábban ugyanők terveztek már óvodát Angyalföldön: a 2016-os Meséskert ugyancsak számos elismerést kapott.) Saját emlékeink a szocializmus egyszerű körülményeit idézik: átalakított villák, apró kertek, zsúfolt helyiségek, haragos óvó nénik, a délutáni alvások terrorja. Gyermekeink már a rendszerváltás után jártak óvodába, amikor a pedagógiai hozzáállás alapjaiban változott: már kicsi gyerekkorban nagy hangsúlyt fektettek a kreativitásra és fejlesztésre, de a nevelést szolgáló környezet többnyire a régi maradt – esztétikai megújuláson túl nemigen volt képes felzárkózni a szemléletváltáshoz.

A Vizafogó óvoda eredeti állapotában a szocialista építészet kései generációját képviseli, és mint ilyen, számos értéket hordozott – ahogy ez a bővítést tervező építészek gondos előkészítő elemzéséből ki is derült. Maga a lakótelep a szocialista panelprogram utolsó hullámában épült 1982 és 1989 között, Bene László és Szentmártoni Ferenc tervei alapján. A magas házakkal közrefogott, védett, parkosított belső területen az akkor korszerűnek számító elvek szerint tervezték meg a kiszolgáló létesítményeket, egyebek közt az egyemeletes óvodát, amely 8 termet, illetve csoportot tudott befogadni. Az észszerű tervezést bizonyítja, hogy az eredeti struktúra a felújítás során lényegében megtartható volt. A 2018-as kiegészítés a közben eltelt majd’ négy évtized igényeinek változását tükrözi: az ovisok foglalkoztatását megoldó csoportszobákon kívül az egyéb funkciók – mosdók, öltözők, speciális foglalkoztatók – is nívósan kialakított, tágas terekbe kerültek.

A bővítés képletszerű, és egy laikus számára is beszédesen tükrözi az építészet strukturális gondolkodásmódját. Az eredeti épület U alakját megtartva kicserélték az U két szárát összekötő részt, helyébe korszerű, tágas, az új átriumra és az utca felé is nagy üvegfelületekkel nyíló fogadótér épült. A kert felől az U mindkét karja toldalékot kapott, az így megnövelt területen nagyvonalúbban lehetett bánni a térkapcsolatokkal és a négyzetméterekkel.

A legnagyobb nyereség az U szárait összekötő új, kétszintes, fedett terasz, ahová minden csoportszobából van kijárás. Az eredeti ovinak is volt fedett terasza, de csak a földszinten. A tágas, két szint magas tornác, amelyet függőleges pergola határol, jó időben pluszszobaként funkcionál, ahogy annak idején a hagyományos falusi házak tornáca. Megjelenésében idézi a hazai építészeti divatot, de itt történetesen a környező panelvilág minimalizmusára is rímel, ahogy az új homlokzatok dísztelen, csak a nyílások ritmusával tagolt esztétikája is. A homlokzatfelületek érdekessége a vízzöld színű, fésűsen barázdált vakolat, amely azonban a jelek szerint nem aratott tetszést a környező panelházak lakói között, mert kérésükre garanciális felújítás keretében hamarosan átalakul. Való igaz, hogy mind a szín, mind a struktúra fájón emlékeztet a szocialista építőipar teljesítményére. A víz színének megidézése amúgy jó gondolat, de a választott tónus túlságosan hasonlít a kórházi csempék és a lépcsőházi olajfestés emlékezetes árnyalatára. Ez azonban idővel szerencsére orvosolható.

Az épület az értő kezelésnek köszönhetően fellélegzett, pórusai megnyíltak, az eredetileg is tágas nyílásokon kívül újabb üvegfelületekkel kapcsolódik a külvilághoz és saját „belvilágához” egyaránt. Utóbbinak nyertesei a gyerekek, akik az átriumon keresztül pontosan látják, hogy a Kölönte csoport a cipőjét húzza, a Pisztrángok már a csúszdán ficánkolnak, a Domolykók az aulában komolykodnak, a Csellék a szabadban csellengenek, míg ők, a Razbórák még csak a mosdóban lubickolnak. Egy teljes akvárium kapott helyet a Vizafogó lakótelep közepén, a csoportok ugyanis Magyarországon honos halakról kapták a nevüket. A névválasztás ugyanolyan alapos előkészítés és demokratikus egyeztetés után történt meg, mint az átépítés, az óvodapedagógusok heteken át tanulmányozták a falakra kifüggesztett, a horgász­egyesület adatai alapján összeállított táblázatot, míg eldőlt, melyik lesz a nyolc befutó, jobban mondva révbe úszó kopoltyús. Halak itt-ott jelen vannak az épületben testi mivoltukban is: társaséletet élnek az aula akváriumában, egy magányos sziámi harcoshal úszkál a tanáriban, az átrium tavában pedig békésen telel egy horgász apuka adománya. Nemcsak a halakkal, a vízzel is jó gazdaként bánik a Vizafogó óvoda. Az udvaron egy földbe süllyesztett tartály gyűjti az esővizet, ez az úgynevezett szürke víz a vécék öblítésére szolgál.

A ház felfrissült vérkeringése újabb, speciális funkciójú terek ellátását szolgálja. Akár egy miniatűr wellness-szállodában, mászófal, sószoba szolgálja a gyerekek igényeit. Döbbenetes tény, hogy egyre több a speciális nevelési igénnyel diagnosztizált kisgyerek, ebbe a tag­óvodába jelenleg kilenc autisztikus gyerek jár. Számukra a sószoba nem luxus, hanem szükséglet, a nekik kedvező ingerek tárháza. Ahogyan az óvoda megnyugtató, visszafogottan természetes belsőépítészete is kikötő a 21. század harsány, ingerektől hemzsegő közegében. A natúr fa, fém és fehér színek együttese szintén kortárs trend, és egyúttal megfelelően semleges kerete az oviban zajló, szó szerint is színes tevékenységeknek. Kellemes ellenpontja a már korábban megújult udvar színes világának.

A felújított, kibővített panelépület úgy idomul a környező lakótelep építészeti karakteréhez, hogy megmutatja, mik lehetnek a strukturális tervezés erényei. A paneles lakótelepek kérdése minden bizonnyal a következő évtizedek építészeti kihívása lesz. Első körben a sematikus, tipizált külső oldását célozták a panelfelújítások színes homlokzati kompozíciói, ez azonban csak a felszín, a házak bőre. A lényeg a mélyben van, az organikus működés regenerálásában, az megfelelő beavatkozással még hosszú időre biztosítható akár az egyes épületek, akár a teljes telepek szintjén. A jól működő épület funkcionális esztétikája pedig időtálló érték, ahogy ezt a kívül-belül megújult Vizafogó Tagóvoda szakmai és közönségsikere is bizonyítja.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”