A lakótelepi építészet megújítása

Óvodaóda

Lokál

Az Archikonnak a Vizafogó óvodát jegyző tervezői kortársaim, így többé-kevésbé tudom, milyen óvodai élményeket hordoznak saját jogon, illetve gyermekeik révén. (Korábban ugyanők terveztek már óvodát Angyalföldön: a 2016-os Meséskert ugyancsak számos elismerést kapott.) Saját emlékeink a szocializmus egyszerű körülményeit idézik: átalakított villák, apró kertek, zsúfolt helyiségek, haragos óvó nénik, a délutáni alvások terrorja. Gyermekeink már a rendszerváltás után jártak óvodába, amikor a pedagógiai hozzáállás alapjaiban változott: már kicsi gyerekkorban nagy hangsúlyt fektettek a kreativitásra és fejlesztésre, de a nevelést szolgáló környezet többnyire a régi maradt – esztétikai megújuláson túl nemigen volt képes felzárkózni a szemléletváltáshoz.

A Vizafogó óvoda eredeti állapotában a szocialista építészet kései generációját képviseli, és mint ilyen, számos értéket hordozott – ahogy ez a bővítést tervező építészek gondos előkészítő elemzéséből ki is derült. Maga a lakótelep a szocialista panelprogram utolsó hullámában épült 1982 és 1989 között, Bene László és Szentmártoni Ferenc tervei alapján. A magas házakkal közrefogott, védett, parkosított belső területen az akkor korszerűnek számító elvek szerint tervezték meg a kiszolgáló létesítményeket, egyebek közt az egyemeletes óvodát, amely 8 termet, illetve csoportot tudott befogadni. Az észszerű tervezést bizonyítja, hogy az eredeti struktúra a felújítás során lényegében megtartható volt. A 2018-as kiegészítés a közben eltelt majd’ négy évtized igényeinek változását tükrözi: az ovisok foglalkoztatását megoldó csoportszobákon kívül az egyéb funkciók – mosdók, öltözők, speciális foglalkoztatók – is nívósan kialakított, tágas terekbe kerültek.

A bővítés képletszerű, és egy laikus számára is beszédesen tükrözi az építészet strukturális gondolkodásmódját. Az eredeti épület U alakját megtartva kicserélték az U két szárát összekötő részt, helyébe korszerű, tágas, az új átriumra és az utca felé is nagy üvegfelületekkel nyíló fogadótér épült. A kert felől az U mindkét karja toldalékot kapott, az így megnövelt területen nagyvonalúbban lehetett bánni a térkapcsolatokkal és a négyzetméterekkel.

A legnagyobb nyereség az U szárait összekötő új, kétszintes, fedett terasz, ahová minden csoportszobából van kijárás. Az eredeti ovinak is volt fedett terasza, de csak a földszinten. A tágas, két szint magas tornác, amelyet függőleges pergola határol, jó időben pluszszobaként funkcionál, ahogy annak idején a hagyományos falusi házak tornáca. Megjelenésében idézi a hazai építészeti divatot, de itt történetesen a környező panelvilág minimalizmusára is rímel, ahogy az új homlokzatok dísztelen, csak a nyílások ritmusával tagolt esztétikája is. A homlokzatfelületek érdekessége a vízzöld színű, fésűsen barázdált vakolat, amely azonban a jelek szerint nem aratott tetszést a környező panelházak lakói között, mert kérésükre garanciális felújítás keretében hamarosan átalakul. Való igaz, hogy mind a szín, mind a struktúra fájón emlékeztet a szocialista építőipar teljesítményére. A víz színének megidézése amúgy jó gondolat, de a választott tónus túlságosan hasonlít a kórházi csempék és a lépcsőházi olajfestés emlékezetes árnyalatára. Ez azonban idővel szerencsére orvosolható.

Az épület az értő kezelésnek köszönhetően fellélegzett, pórusai megnyíltak, az eredetileg is tágas nyílásokon kívül újabb üvegfelületekkel kapcsolódik a külvilághoz és saját „belvilágához” egyaránt. Utóbbinak nyertesei a gyerekek, akik az átriumon keresztül pontosan látják, hogy a Kölönte csoport a cipőjét húzza, a Pisztrángok már a csúszdán ficánkolnak, a Domolykók az aulában komolykodnak, a Csellék a szabadban csellengenek, míg ők, a Razbórák még csak a mosdóban lubickolnak. Egy teljes akvárium kapott helyet a Vizafogó lakótelep közepén, a csoportok ugyanis Magyarországon honos halakról kapták a nevüket. A névválasztás ugyanolyan alapos előkészítés és demokratikus egyeztetés után történt meg, mint az átépítés, az óvodapedagógusok heteken át tanulmányozták a falakra kifüggesztett, a horgász­egyesület adatai alapján összeállított táblázatot, míg eldőlt, melyik lesz a nyolc befutó, jobban mondva révbe úszó kopoltyús. Halak itt-ott jelen vannak az épületben testi mivoltukban is: társaséletet élnek az aula akváriumában, egy magányos sziámi harcoshal úszkál a tanáriban, az átrium tavában pedig békésen telel egy horgász apuka adománya. Nemcsak a halakkal, a vízzel is jó gazdaként bánik a Vizafogó óvoda. Az udvaron egy földbe süllyesztett tartály gyűjti az esővizet, ez az úgynevezett szürke víz a vécék öblítésére szolgál.

A ház felfrissült vérkeringése újabb, speciális funkciójú terek ellátását szolgálja. Akár egy miniatűr wellness-szállodában, mászófal, sószoba szolgálja a gyerekek igényeit. Döbbenetes tény, hogy egyre több a speciális nevelési igénnyel diagnosztizált kisgyerek, ebbe a tag­óvodába jelenleg kilenc autisztikus gyerek jár. Számukra a sószoba nem luxus, hanem szükséglet, a nekik kedvező ingerek tárháza. Ahogyan az óvoda megnyugtató, visszafogottan természetes belsőépítészete is kikötő a 21. század harsány, ingerektől hemzsegő közegében. A natúr fa, fém és fehér színek együttese szintén kortárs trend, és egyúttal megfelelően semleges kerete az oviban zajló, szó szerint is színes tevékenységeknek. Kellemes ellenpontja a már korábban megújult udvar színes világának.

A felújított, kibővített panelépület úgy idomul a környező lakótelep építészeti karakteréhez, hogy megmutatja, mik lehetnek a strukturális tervezés erényei. A paneles lakótelepek kérdése minden bizonnyal a következő évtizedek építészeti kihívása lesz. Első körben a sematikus, tipizált külső oldását célozták a panelfelújítások színes homlokzati kompozíciói, ez azonban csak a felszín, a házak bőre. A lényeg a mélyben van, az organikus működés regenerálásában, az megfelelő beavatkozással még hosszú időre biztosítható akár az egyes épületek, akár a teljes telepek szintjén. A jól működő épület funkcionális esztétikája pedig időtálló érték, ahogy ezt a kívül-belül megújult Vizafogó Tagóvoda szakmai és közönségsikere is bizonyítja.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.