helyrajzi szám

Palánta utca 17.

Lokál

„A Bauhaus nem jelent az építészetben semmiféle irányt, vagy pláne stílust. A Bauhaus – legyünk ezzel tisztában – egy állami iskola volt, amely nagyszerű szervezői révén egyik kikristályosodási központjává vált annak az új szellemnek, amelyből az új építészet kinőtt s amely, mint minden nagy szellemi mozgalom, nemzetekfeletti, átfogó egész” – írta a Magyarország című lap 1934. július 5-i számában Déman Pál a konzervatív Rózsadomb Egyesületnek címzett válaszcikkében, amelynek tagjai a Közmunkatanácshoz fordultak, hogy ne engedélyezzék, hogy „csúnya épületekkel” tegyék tönkre a panorámát.

De Déman szerint az új építészet elfogadtatását még csak nem is a Rózsadomb Egyesület és a hozzá a hasonlók hangos tiltakozása gátolta, hanem maguk az építészek. „A középszerűek, a bátortalanok és tudatlanok (…) Utánozzák a régit, kényelemből, vagy az újat, divatból. Utóbbi a károsabb, mert a disztingválni nehezen tudó nagyközönség előtt elfedi és meghamisítja az igazi modern építészetet” – állapította meg. Déman szerint a fővárosban alig találni olyan modern épületet, „amelynek alkotója felhasználja mindazokat az eredményeket, amelyeket bárhol, a Bauhausban (a legtöbbet itt) vagy másutt tudatossá tett”, és az a kevés sincsen frekventált helyen, így „a közönség nagy része nem is ismeri”.

A Közmunkatanács ennyire aprólékosan nem foglalkozott a témával, a számos befolyásos taggal is rendelkező Rózsadomb Egyesületet pedig úgy próbálták lehűteni, hogy magassági korlátozást vezettek be az építési engedélyek kiadásakor. Ezért lett a tervezettnél alacsonyabb a Palánta utca 17. szám alatti telken épült ház is, noha azt a megrendelő kívánságára kifejezetten a Bauhaus elvei szerint (és nem „Bauhaus-stílusban”) tervezett egy ifjú tehetség, Révész Zoltán. „A budapesti Műegyetemen végzett 1929-ben, de a világgazdasági válság éveiben nem nagyon jutott munkához. Perspektívákat festett, modelleket készített, majd bútorokat, berendezéseket tervezett. (…) Jaschik Álmos rajziskolájában, majd Madzsar Aliz mozdulatművészeti csoportjában ismerkedett meg azokkal a fiatal hölgyekkel, akik bevonták az illegális kommunista mozgalomba” – írta róla Modern házak című könyvében Ferkai András, részleteket azonban nem közölt. (Madzsar Alice – így helyes a neve – Jászi Oszkár húga, Magyar József felesége volt.) Annyi biztos, hogy 1933 tavaszán Révész neve kétszer is a lapokba került: előbb azért, mert egy nagy presztízsű országos pályázaton első helyezést ért el egy menedékház tervével, pár hét múlva viszont már annak kapcsán, hogy a főkapitányság politikai ügyosztálya őt is letartóztatta, miután „diáklányok kommunista szervezkedését leplezte le”. Az ügynek büntetőjogi következményei nem voltak, ám Révészt ettől kezdve nem szívesen alkalmazták. A Palánta utcai házat még befejezhette, sőt a lakberendezés is az ő feladata volt – így az 1934-ben átadott épület valószínűleg az elsők közt volt Magyarországon, amely nemcsak külsőségeiben tükrözte a modern építészetet. De a ház tulajdonosa, Popper Ágnes nem saját magának, hanem tanítványainak – gyerekeknek – építtette a villát, és nemcsak konkrét elképzelései, hanem a kellő ismeretei is megvoltak a modern építészetről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.