helyrajzi szám

Palánta utca 17.

Lokál

„A Bauhaus nem jelent az építészetben semmiféle irányt, vagy pláne stílust. A Bauhaus – legyünk ezzel tisztában – egy állami iskola volt, amely nagyszerű szervezői révén egyik kikristályosodási központjává vált annak az új szellemnek, amelyből az új építészet kinőtt s amely, mint minden nagy szellemi mozgalom, nemzetekfeletti, átfogó egész” – írta a Magyarország című lap 1934. július 5-i számában Déman Pál a konzervatív Rózsadomb Egyesületnek címzett válaszcikkében, amelynek tagjai a Közmunkatanácshoz fordultak, hogy ne engedélyezzék, hogy „csúnya épületekkel” tegyék tönkre a panorámát.

De Déman szerint az új építészet elfogadtatását még csak nem is a Rózsadomb Egyesület és a hozzá a hasonlók hangos tiltakozása gátolta, hanem maguk az építészek. „A középszerűek, a bátortalanok és tudatlanok (…) Utánozzák a régit, kényelemből, vagy az újat, divatból. Utóbbi a károsabb, mert a disztingválni nehezen tudó nagyközönség előtt elfedi és meghamisítja az igazi modern építészetet” – állapította meg. Déman szerint a fővárosban alig találni olyan modern épületet, „amelynek alkotója felhasználja mindazokat az eredményeket, amelyeket bárhol, a Bauhausban (a legtöbbet itt) vagy másutt tudatossá tett”, és az a kevés sincsen frekventált helyen, így „a közönség nagy része nem is ismeri”.

A Közmunkatanács ennyire aprólékosan nem foglalkozott a témával, a számos befolyásos taggal is rendelkező Rózsadomb Egyesületet pedig úgy próbálták lehűteni, hogy magassági korlátozást vezettek be az építési engedélyek kiadásakor. Ezért lett a tervezettnél alacsonyabb a Palánta utca 17. szám alatti telken épült ház is, noha azt a megrendelő kívánságára kifejezetten a Bauhaus elvei szerint (és nem „Bauhaus-stílusban”) tervezett egy ifjú tehetség, Révész Zoltán. „A budapesti Műegyetemen végzett 1929-ben, de a világgazdasági válság éveiben nem nagyon jutott munkához. Perspektívákat festett, modelleket készített, majd bútorokat, berendezéseket tervezett. (…) Jaschik Álmos rajziskolájában, majd Madzsar Aliz mozdulatművészeti csoportjában ismerkedett meg azokkal a fiatal hölgyekkel, akik bevonták az illegális kommunista mozgalomba” – írta róla Modern házak című könyvében Ferkai András, részleteket azonban nem közölt. (Madzsar Alice – így helyes a neve – Jászi Oszkár húga, Magyar József felesége volt.) Annyi biztos, hogy 1933 tavaszán Révész neve kétszer is a lapokba került: előbb azért, mert egy nagy presztízsű országos pályázaton első helyezést ért el egy menedékház tervével, pár hét múlva viszont már annak kapcsán, hogy a főkapitányság politikai ügyosztálya őt is letartóztatta, miután „diáklányok kommunista szervezkedését leplezte le”. Az ügynek büntetőjogi következményei nem voltak, ám Révészt ettől kezdve nem szívesen alkalmazták. A Palánta utcai házat még befejezhette, sőt a lakberendezés is az ő feladata volt – így az 1934-ben átadott épület valószínűleg az elsők közt volt Magyarországon, amely nemcsak külsőségeiben tükrözte a modern építészetet. De a ház tulajdonosa, Popper Ágnes nem saját magának, hanem tanítványainak – gyerekeknek – építtette a villát, és nemcsak konkrét elképzelései, hanem a kellő ismeretei is megvoltak a modern építészetről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.