helyrajzi szám

Tudomány–Mikrovilág

Lokál

„Szakmai megítélése számos, nem mindig kedvező kritikát váltott ki a magyar művészeti életben. Sokszínű életművének előnye egyben hátránya is. A stílusok zűrzavarában méltánytalanul elhanyagolt munkássága tulajdonképpen egy végeérhetetlen útkeresést rejt” – írják az egykori Váci Értéktár honlapján Hincz Gyuláról (1904–1986), aki hosszú élete során nemcsak a 20. századi stílusok közt járt-kelt, de technikák és eszközök közt is.

Általában festőművésznek tartják, de mondhatnák grafikusnak, textilesnek, üvegfestőnek, díszlettervezőnek. „Hincz Gyula ahhoz az alkotói típushoz tartozik, akinek stílusa folyamatosan ideológiai, társadalmi és művészi hatásoknak van kitéve” – folytatódik az értéktári elemzés, és csak abból derül ki az olvasó számára, hogy ez nem valamiféle szigorú kritika, amikor az ismeretlen szerző a mestertől vett idézettel zárja sorait: „Az egyéniség varázsa nem az állandóság, hanem a fejlődés.”

Hincz Gyula 18 éves korában iratkozott be a Képzőművészeti Főiskolára, és olyan tanárai voltak, mint Rudnay Gyula és Vaszary János. Tehetségét bizonyítja, hogy a befolyásos műgyűjtő, Rados Ernő nemcsak vásárolni kezdte a képeit, de azt is elintézte, hogy 1926-ban külföldi tanulmányúton vegyen részt – Velencében, Berlinben, Párizsban. Első kiállítása is Berlinben volt, ahol a Der Sturm folyóirat galériájában állították ki a grafikáit 1929-ben, Moholy-Nagy „rendezésében”. „A szürrealizmusból, az orosz avantgardistákból és az úgynevezett francia iskolából tevődött össze az, amivel szerettem élni” – emlékezett vissza Hincz a kezdetekre, de Budapestre visszatérve nem akart próféta lenni, inkább alkalmazkodott. „Én nem láttam, csak éreztem: egy neokonzervatív szemléletnek a kialakulását, amelyben sajnálatos módon rendkívül tehetséges emberek vettek részt és vállaltak vezető szerepet” – próbálta megmagyarázni, hogy miért ácsingózott balos meggyőződése ellenére állami ösztöndíjakra, vagy miért vállalta 1935-ben Mécs László pap-költő kötetének illusztrálását. Mindent elvállalt, és ez művein is meglátszott. „Csak úgy ömlenek a bőbeszédű, sima eleganciájú festői frázisok, amelyekben majdnem minden modern stílusbeli áramlatból van valami” – írta a Korunk Szava című katolikus folyóirat 1938-as budapesti kiállításáról, Hincz művészetét „tetszelgőnek” és „nőiesnek” minősítve. „A magyar festészetnek férfiasabb, magvasabb értékekre van szüksége, hogy a magyar élet súlyos sodrában megállhasson és fáklya lehessen” – ajánlotta a festő „kivételes tehetségét” elismerő kritikus, ám e kívánságot Hincz csak jó tíz évvel később teljesítette, amikor olyan képeket kezdett festeni, amilyen például az 1951-ben készült Olvasztár; a metróállomások díszítésére kiírt pályázaton is sikerrel szerepelt a Vívó és a Labdarúgó című mozaik-terveivel. 1952-ben a Bem és Petőfi című festményéért, 1957-ben gobelinjeiért kapott Munkácsy-díjat, majd egy évvel később a Kossuth-díjat „eddigi műveiért, különösen kiváló könyvillusztrációiért”. És ettől fogva Hincz Gyula a hivatalos modern magyar képzőművészet megtestesítője, megbízható mestere lett, akire szó szerint minden munkát rá lehetett bízni az Élet és Irodalom illusztrálásától kezdve a homlokzatnyi üvegfestményekig. Ipari mennyiségben. Az csak közvetlenül a halála után, a lelkes tanítványok, Gyémánt László és Kass János visszaemlékezéseiből derült ki, hogy mesterük sokkal nagyvonalúbb, önzetlenebb és következetesebb volt annál, mint amit konfliktusmentes pályafutásának tárgyilagos ismertetése alapján gondolnánk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.