Rohonc

  • Kovács Bálint
  • 2015. augusztus 23.

Lokál

„A pokol – az a többiek” – hangzik Jean-Paul Sartre ismert és megcáfolhatatlan bölcsessége a kánikulai strandszezonról. A francia mester mai rokonainak élete nem is áll másból, mint a vízpartok egzisztencialista szemléletű felkutatásából: hol lehet egy jót strandolni anélkül, hogy hatpercenként bucskázna át rajtunk Pecsenyevörösék tündérien labdázó kisfia. Hol az a hely, ahol nem olvad rá a dobhártyánkra a főttkukoricás figyelemfelkeltő biciklicsengettyűjének alattomossága, ahol nem pirul egész nyárra a bőrünkre a lángossütő lehelete? Például a közvetlenül a magyar–osztrák határnál, a Kőszegtől és Szombathelytől is 20-25 percnyi autóútra található, minden túlzás nélkül festői környezetben elterülő rohonci tónál, amelyet bár emberkéz épített, a víz minőségét a tavat tápláló források szavatolják. Ahogy a víz állandó hűvösségét is, de ez a kánikulában direkt jólesik, és legalább elriaszt néhány érdeklődőt.

Nem mintha az öthektáros területen igazán nagy veszélyt jelentene az emberek sokasága, ráadásul a tó egyik fele kevésbé van kiépítve, így oda még az igazán mizantróp napozók is elvonulhatnak. Tényleg érthetetlen, hogy nincs nagyobb tömeg, hiszen a belépő pimaszul olcsó (1,20 euró a gyerekeknek, 3,50 a felnőtteknek), cserébe viszont minden van. És minden alatt nemcsak a növekvő magyar közönség igé­nyeit kiszolgáló – és úgy tűnik, elkerülhetetlen – lángosvásárlási lehetőséget értjük, hanem a tó egyik felén végig kiépített mólórendszert, a sekély részbe telepített vízi játszóteret és az ingyenes csúszdát, az ötméteres ugrótornyot, az árnyékos és a napos részek jó arányát, a vízibicikli-­kölcsönzőt és a tó közepén lebegő mólót. Addig menjenek, amíg el nem kezdődik az elbalatonosodás: a folyamatra legutóbbi ott jártunkkor a teljes büfészemélyzet magyar munkaerőre cserélésével készült a tulajdonos.

Badesee Rechnitz, Faludigasse

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.