helyrajzi szám

Rottenbiller utcai felüljáró

A hetvenes évek elején ugyan számos honfitársunk tekintette a közértben kapható Coca-Colát és az Intercontinentalban tanyázó Elizabeth Taylort és Richard Burtont a nyugatosodás csalhatatlan jelének.

A Fővárosi Tanács 1965. március 17-én hagyta jóvá a belváros rendezési tervét, amelyben a környék reprezentatív jellegének hangsúlyozása főszerepet kapott. A Váci utca egy részét sétálóutcának nyilvánították, s külön kiemelték, hogy a belvárosi üzletek portáljait, felszereltségét „világvárosi színvonalra kell emelni”. Nyilvánvaló, hogy e tervvel elsősorban a valutával fizető turisták minél hosszabb idejű magyarországi tartózkodását célozták meg, az ekkor formálódó gulyáskommunizmus számláját – vagyis a nyugati hiteleket – ugyanis csak dollárral lehetett kiegyenlíteni. Ám hiába változott meg a Váci utca arculata, hiába épült fel a Hotel Duna Intercontinental, e reprezentativitás nagyon szűk területre korlátozódott.

A hetvenes évek elején ugyan számos honfitársunk tekintette a közértben kapható Coca-Colát és az Intercontinentalban tanyázó Elizabeth Taylort és Richard Burtont a nyugatosodás csalhatatlan jelének, mindez szemfényvesztés volt, menlevél Kádár Jánosnak. Budapest 20. századi történetében nem a sétálóutcává alakítás jelentette a „nyugatosodást”, hanem a belvárosinál lényegesen nagyobb léptékű városrendezés, amelynek az lehetett volna a mottója, hogy az autózásé a jövő.

A hatalom birtokosai a hatvanas évek elejétől gondolták azt, hogy a „jóléti szocializmus” majd az lesz, ha mindenki saját autóval jár. E téves felfogás onnan eredt, hogy Nyugaton az autó hétköznapi használati tárggyá vált, és a városi közlekedést is ehhez igazították. Budapest tragédiája, hogy a motorizációhoz való alkalmazkodás első műtárgyait épp akkor avatták fel, amikor Nyugaton felismerték, hogy a rendszer működésképtelen, a városon belüli autópályák kiépítése csak károkat okoz. Budapesten viszont épp ekkor követték el az „ősbűnt”: a Rákóczi útról eltakarították a villamosokat, és hatsávos úttestet alakítottak ki, de a sztrádajelleget erősítette a Rákóczi út felett átívelő, a Rottenbiller utcát a Mező Imre (ma Fiumei) úttal összekötő autós-felüljáró is, amelyet 1969 végén adtak át, végzetes tájsebet ejtve a Baross téren. Felismerték ezt a kortársak is, a felüljáró építését nagy sajtóviták előzték meg, azt a látszatot keltve, hogy bárki is beleszólhat abba, amit már rég eldöntöttek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.