helyrajzi szám

Rottenbiller utcai felüljáró

A Fővárosi Tanács 1965. március 17-én hagyta jóvá a belváros rendezési tervét, amelyben a környék reprezentatív jellegének hangsúlyozása főszerepet kapott.

A Váci utca egy részét sétálóutcának nyilvánították, s külön kiemelték, hogy a belvárosi üzletek portáljait, felszereltségét „világvárosi színvonalra kell emelni”. Nyilvánvaló, hogy e tervvel elsősorban a valutával fizető turisták minél hosszabb idejű magyarországi tartózkodását célozták meg, az ekkor formálódó gulyáskommunizmus számláját – vagyis a nyugati hiteleket – ugyanis csak dollárral lehetett kiegyenlíteni. Ám hiába változott meg a Váci utca arculata, hiába épült fel a Hotel Duna Intercontinental, e reprezentativitás nagyon szűk területre korlátozódott.

A hetvenes évek elején ugyan számos honfitársunk tekintette a közértben kapható Coca-Colát és az Intercontinentalban tanyázó Elizabeth Taylort és Richard Burtont a nyugatosodás csalhatatlan jelének, mindez szemfényvesztés volt, menlevél Kádár Jánosnak. Budapest 20. századi történetében nem a sétálóutcává alakítás jelentette a „nyugatosodást”, hanem a belvárosinál lényegesen nagyobb léptékű városrendezés, amelynek az lehetett volna a mottója, hogy az autózásé a jövő.

A hatalom birtokosai a hatvanas évek elejétől gondolták azt, hogy a „jóléti szocializmus” majd az lesz, ha mindenki saját autóval jár. E téves felfogás onnan eredt, hogy Nyugaton az autó hétköznapi használati tárggyá vált, és a városi közlekedést is ehhez igazították. Budapest tragédiája, hogy a motorizációhoz való alkalmazkodás első műtárgyait épp akkor avatták fel, amikor Nyugaton felismerték, hogy a rendszer működésképtelen, a városon belüli autópályák kiépítése csak károkat okoz. Budapesten viszont épp ekkor követték el az „ősbűnt”: a Rákóczi útról eltakarították a villamosokat, és hatsávos úttestet alakítottak ki, de a sztrádajelleget erősítette a Rákóczi út felett átívelő, a Rottenbiller utcát a Mező Imre (ma Fiumei) úttal összekötő autós-felüljáró is, amelyet 1969 végén adtak át, végzetes tájsebet ejtve a Baross téren. Felismerték ezt a kortársak is, a felüljáró építését nagy sajtóviták előzték meg, azt a látszatot keltve, hogy bárki is beleszólhat abba, amit már rég eldöntöttek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.