Aláírta a Lánchíd felújítására vonatkozó vállalkozási szerződést kedden a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a közbeszerzési eljárás nyertese, az A-Híd Zrt. - közölte a BKK kedden az MTI-vel.
A BKK részéről Walter Katalin vezérigazgató, az A-Híd Zrt. képviseletében Sal László vezérigazgató írta alá a megállapodást, amelynek köszönhetően elkezdődhet a Lánchíd rekonstrukciója.
A korszerűsítés során
a hidat - várhatóan idén nyár elejétől - 18 hónapig teljesen elzárják az autóforgalom elől, míg a gyalogosok idén tavasztól a munkák befejezéséig nem használhatják az átkelőt az odaépülő állványzat miatt.
A műszaki átadás-átvételi eljárás, valamint a munkálatok befejezése 2023 őszére várható. A forgalomzárás és a felújítás részleteiről rövidesen bővebb tájékoztatást ad a BKK - írták.
A közleményben emlékeztettek, a közbeszerzési eljáráson nyertes A-Híd Zrt. újíthatja fel nettó 18,8 milliárd forintért a Lánchidat.
A fővárosi önkormányzat - a kivitelezési feladat mielőbbi megkezdése érdekében - a megvalósításhoz szükséges teljes összeg biztosítását vállalja. A főváros ennek biztosítására a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa tavaly februári határozatában foglalt azon kormányzati ígéretben bízva vállal kötelezettséget, hogy a kivitelezési feladathoz a központi költségvetés az önkormányzatnak 6 milliárd forint támogatást biztosít - írták, hozzátéve, hogy "ezt a vállalását a kormány eddig nem teljesítette, ám a Lánchíd felújításának megkezdése nem tűr halasztást".
A közleményben idézik Walter Katalint, aki elmondta: 32 évvel a legutóbbi felújítás után a Lánchíd megújítását a nemzeti örökség tisztelete követeli meg. Bár a híd felújítása okoz majd némi kényelmetlenséget a fővárosi közlekedésben, bízik abban, hogy a budapestiek osztoznak a városvezetőség elkötelezettségében az ország és Budapest talán legfontosabb szimbóluma iránt.
"Azért dolgozunk, hogy Budapest a 150. születésnapjára 2023-ban méltó ajándékot kapjon: a megszépült Lánchidat" - fogalmazott a BKK vezérigazgatója.
A Lánchíd felújítása során újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, teljesen elbontják kétoldali hídi gyalogos járdákat, majd újjáépítik azokat. A megmaradó acélszerkezeteket javítják és gondoskodnak a rozsdásodás elleni védelmükről, a gyalogos műemléki korlátokat felújítják, restaurálják.
A föld alatti lehorgonyzó kamrákat szigetelik, felújítják, valamint a budai oldalon lévő szellőzőket átépítik, valamint kiépítik a lehorgonyzó kamrák dunai árvízi védekezési rendszerét, ennek része a Duna-meder rendezése, roncs- és lőszermentesítése, a hajózási jelzések korszerűsítése.
A rekonstrukció során a hídfőkben lévő gyalogos aluljárókat kiszélesítik, a hídfők lépcsőit átépítik, valamint a helyiségeket felújítják. A kőoroszlánokat és a hiányzó műemléki elemeket visszaépítik, továbbá új, LED-technológiás közvilágítást és változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel.
A pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat felújítják, gyalogos átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között, valamint kiváltják és átcsoportosítják a hídon lévő közműveket - olvasható a BKK közleményében.
Csak a rozsda biztos
Magyarország egyik legismertebb műemléke az idén 171 éves Széchenyi lánchíd, felújítása pedig évek óta napirenden van. A híd fenntartása a Fővárosi Önkormányzat feladata, azonban Budapest költségvetése régóta nem teszi lehetővé, hogy egy ilyen léptékű beruházást önerőből meg tudjon valósítani.