Százéves házak - Lakossági fórum

Lokál

Az OSA Archívum és a Kortárs Építészeti Központ kezdeményezése a gangra csábította azokat is, akik riadtan rezzennek össze, ha a postás csenget. Majd' ötven budapesti épület ünnepelte százéves születésnapját.

1911-ben adták át a belvárosban a Goldberger-házat, ahol ma az OSA Archívuma található. Az Arany János utcai intézet munkatársai a jeles évfordulóról azonban nemcsak házon belül emlékeztek meg: a "Budapest 100" nevű program keretein belül jó néhány, idén 100 éves fővárosi épület - lakóház és közintézmény - közös ünnepévé vált (az előzményekről bővebben: Napfogyatkozás előtt, Magyar Narancs, 2011. március 31.). Az év századik napjára (április 10.) időzített hétvégi eseménysorozaton lelkes közös képviselők, nosztalgiázó lakók, büszke intézményvezetők és sok-sok látogató igazolta, hogy elég egy jó és "minden gyanú felett álló" civil kezdeményezés, máris szerethetővé válik ez oly sokszor leírt főváros. A programban ismerős és ismeretlen "tereptárgyak" sorakoznak, műsoron van a Párisi Nagyáruház (Divatcsarnok), a margitszigeti víztorony, a Könyves Kálmán körúti Országos Pedagógiai Múzeum és Könyvtár vagy a Palace szálló -, majdnem ötven helyszín a Rózsadombtól a Wekerle-telepig, a teljes kínálat bejárhatatlan. Találomra bökünk rá a térképre.

A Damjanich utca-Dózsa György út sarkán álló ház egyértelműen a "jobbak" közül való: ugyanúgy a Jónás testvérek építették, mint az ötletadó Goldberger-házat, a masszív építmény 1911-nél későbbinek tűnik. Kirakatában valaha kávéház működött, ennek egy része később ortopédcipő-mintabolt lett. A ház "legemlékezetesebb" eleme azonban az a Damjanich tábornok sziluettjét ábrázoló, színes emléktábla, amit leginkább az erre járó 70-es troli törzsutasai véshetnek nap mint nap emlékezetükbe. A ház kívülről most is hétköznapi arcát mutatja, de az udvarban - pontosabban az első szinten kialakított, terasznak is beillő "közös területen" - süteménnyel, üdítővel megrakott, ünnepi asztalok, felvilágosítással Urbán Miklósné közös képviselő, nyugalmazott pedagógus szolgál. Megtudjuk, hogy a telekre először 1863-ban építettek házat, majd a millennium évében egy másikat, ami már háromemeletes volt. Jónásék ezt áldozták be a premodern stílusúnak is mondott bérpalotájuk kedvéért, amelynek "palotasága" cseppet sem túlzás: eredetileg ugyanis emeletenként csak 4-5, 170-180 négyzetméteres lakás volt kiadó. "Ezekben a lakásokban egyebek mellett két szalon, két hálószoba, ebédlő, sőt két vécé is volt" - mondja a közös képviselő, majd hozzáteszi, hogy a tervezők a kiszolgáló személyzetre is gondoltak, hiszen nemcsak a szokásos cselédlépcsővel, de cselédlifttel is felszerelték a házat. A testvérek kultúra iránti elkötelezettségét mutatja, hogy a tetőszintre műteremlakást terveztek, ahol valaha Vajda Lajos alkotott.

A palota a második világháború után nemcsak azért szürkült be, mert a rendelkezésre álló lakásokat előbb társbérletesítéssel, majd leválasztásokkal több mint a duplájára emelték. A későbbi gazda, vagyis az Ingatlankezelő Vállalat (IKV) már cseppet sem volt tekintettel az eredeti elképzelés finomságaira. Az épület történetének a legbrutálisabb lépése azonban minden bizonnyal az egykori Andrássy kávéház (itt ökölvívóterem is működött, amit az ifjú Rejtő Jenő is látogatott egy időben) üvegkupolájának megsemmisítése volt - ehelyett épült az a teraszszerű valami, ahol most ünnepel a ház.

Pékségek

A Király utca és a Hársfa utca sarkán álló épületben egy éppen eladó (irányár: 45 millió forint), ezért kiürített, 167 négyzetméteres lakást járhatunk körbe, ami azért számít ritkaságnak, mert "beosztása" változatlan maradt az elmúlt száz évben. Emellett még a pince játszik, ahol nemcsak egy "gyári állapotban" lévő korabeli szivattyút csodálhatunk meg, de a ház egyik lakójának, Budai Zsolt Jánosnak a világító installációit is. Egy másik szomszéd, Virágh Tibor - a la Galkó Balázs - a kedvenc költő nevének bemondására azonnal elmond egy verset, az esemény "motorja", Juhász úr, a közös képviselő pedig a múltba kalauzol. Megtudjuk: a Király utca 67. azok közé az akkoriban igen gyakori "képződmények" közé tartozik, amikor a tervező, az építtető és a háztulajdonos ugyanaz volt. Hudetz János ragaszkodott a hagyományokhoz, ugyanis ezen a telken épült fel a XVIII. század végén Pest város első péksége, majd üzemelt több mint száz éven át - így hát evidens volt számára, hogy ne szemfelszedő vagy kalapos rendezkedjen be a földszinti üzlethelyiségbe. És igaz, hogy jelenleg végkiárusítással csábító turkáló található az épületben, de a pékség egészen az 1960-as évekig működött.

Azt viszont csak az isten tudja, hogy a Váci út 123. alatt meddig működhetett a Zsemle '93 Kft. péksége, melynek felújítása - a még látható cégtábla szerint - "a Széchenyi Terv által nyújtott támogatással valósult meg". Csak azt tudjuk, hogy száz évvel ezelőtt egy Schneller nevű pék építtetett ide sütödéből, boltból és háromszobás lakásból álló házikót, s a profil a hosszú évtizedek alatt sem változott. Legfeljebb annyit, hogy a "szolgálati lakásból" három "tanácsi" bérleményt alakítottak ki, a pékséget pedig állami kezelésbe vették. A Zsemle '93 Kft. már a rendszerváltás "gyermeke", és a Széchenyi Terv biztosította felújítás ellenére is csak epilógus: a Róth Zsigmond és Tauszig Béla tervezte épületet márciusban lebontották, feltehetően nem a programsorozat beharangozójaként.

Ellenben hiába áll viszonylag masszívan a józsefvárosi Sárkány utca 11-es számú háza, bármelyik európai város részletét eljátszhatná egy második világháborús csatajelenetben. A programfüzet ezt is megemlíti mint "rendezvényhelyszínt", ám az udvarba lépve ennek - és bármilyen életnek - nincs nyoma. Indulnánk kifelé, ám a kapuban három fiatalember állja utunkat, és kérdik, mi járatban vagyunk. Elmondjuk, ők értetlenkednek, majd miután nemleges választ adunk arra, hogy megtekintsük a házban lévő eladó lakást, egyikük táncra perdül: "Végül is csinálhatunk műsort, de akkor belépőt is kell fizetni."

Jó ház, rossz környék

Valamivel beljebb, a Rákóczi térbe futó Német utcában sincs műsor, ellenben a 13-as számú ház legrégebbi lakója, Erdey László a lakásán fogadja az érdeklődőket. A 75 éves férfi édesanyja - gyermekként - 100 évvel ezelőtt költözött az akkor "új építésűnek" számító, 96 négyzetméteres lakásba, Erdey úr életének kezdeti szakasza klasszikus polgári miliőben zajlott, bár a környék, a közeli, Conti utcai nyilvánosházak miatt sosem számított előkelőnek. Az viszont meglepő, hogy ez a Német utcai ház később, a Rákóczi tér fogalommá válása után sem vált igazán kényelmetlenné. "A szemközti általános iskola kimondottan magas színvonalon működött, a házban szobáztatás sohasem volt, és bár igaz, hogy a lányok itt, az utcában is álldogáltak, a botrányok elkerültek bennünket, amióta pedig fölszerelték a térfigyelő kamerákat, már kifejezetten csendes lett ez a környék" - mondja az idős lakó.

Lefelé menet a lépcsőházban megcsodálhatjuk azt a néhány színes ólomüveg ablakot, amely valahogy kijátszotta az elmúlást. A márványos oszlopokkal díszített kapualjban az eredeti kapunak nem volt ekkora szerencséje, a ház tatarozásakor, még a rendszerváltás előtt elvitték, s helyébe randa lemezajtót állítottak. "Akkoriban úgy volt - emlékezett vissza Erdey László, de ugyanezt más házakban is mesélték -, ha tatarozáskor valami megtetszett a főnöknek vagy a munkásoknak, kiszerelték, lebontották, és vitték haza vagy a telekre."

Mi viszont csak az élményeket visszük haza. Igaz, megfordul a fejünkben, vajon hány köbméter fát és hány tonna vasat nyelhettek le a régi Budapestből az IKV-korszak kreatív hobbikert-tulajdonosai, és hogy miként rondítottak - és rondítanak - el fontos részleteket költségkímélés címén, mégis arra jutunk, szerencsére bőven akad még felfedezésre váró látnivaló, és nemcsak a régi fényképeken.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."