helyrajzi szám

Szent Kristóf

Lokál

Botfai Hűvös László gyógyszerész és szobrász 1910-ben készítette el márványból Szent Kristóf szobrát Párizsban, és még elismerő oklevelet is kapott érte.

A márványszobor az év végén érkezett Budapestre, a Műcsarnok őszi tárlatán állították ki, de a kritikusok nem voltak elájulva tőle. Egyesek „roskatag öregemberként” írták le Szent Kristófot, mások azt állapították meg, hogy „iskolás kísérlet a rodinizmus összes fogásaival, de Rodin lelke és nagy művészete nélkül”.

Hűvös egy évvel később a fővárosnak ajándékozta a szobrot, a közgyűlés 1912 márciusában döntött arról, hogy a Városligetben, a Műcsarnok és a Műjégpálya épülete között, a Stefánia úton lévő parkban állítják fel. 1913 nyarán leplezték le a szobrot – mindenféle feltűnés nélkül. De a következő években sem gondolta bárki, hogy Szent Kristóf valaha feltűnést kelt; belesimult a tájba, az arra járó bámészkodókat sem érdekelte.

Szent Kristóf leginkább az utazók, a zarándokok és a hajósok védőszentje, de a húszas évek végétől az autósok védőszentjeként valóságos kultusza lett Magyarországon, leginkább az egyre ijesztőbb baleseti statisztikák hatására. Az autókon és motorokon szinte kötelező felszerelési tárgy lett az egyház által hitelesített „Szent Kristóf plakett”, az ennél is „hatékonyabb” balesetvédelem gondolata Schwartz Elemér egyetemi magántanártól származott, aki 1931 tavaszán javasolta, hogy a városligeti Szent Kristóf-szobornál szenteljék meg „a modern közlekedési eszközöket”. A javaslatot tárt karokkal fogadta a római katolikus egyház, Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás nem csak engedélyt adott az autószentelésre, de azon óhaját is kifejezte, hogy az autószentelés megfelelő ünnepi keretek között történjék, és azon a „gépjáróművek” tulajdonosai lehetőleg teljes számban vegyenek részt. A hercegprímás hozzátette: örömmel látná, ha Szent Kristóf képe díszítené majd az autókat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.