helyrajzi szám

Szent Kristóf

Lokál

Botfai Hűvös László gyógyszerész és szobrász 1910-ben készítette el márványból Szent Kristóf szobrát Párizsban, és még elismerő oklevelet is kapott érte.

A márványszobor az év végén érkezett Budapestre, a Műcsarnok őszi tárlatán állították ki, de a kritikusok nem voltak elájulva tőle. Egyesek „roskatag öregemberként” írták le Szent Kristófot, mások azt állapították meg, hogy „iskolás kísérlet a rodinizmus összes fogásaival, de Rodin lelke és nagy művészete nélkül”.

Hűvös egy évvel később a fővárosnak ajándékozta a szobrot, a közgyűlés 1912 márciusában döntött arról, hogy a Városligetben, a Műcsarnok és a Műjégpálya épülete között, a Stefánia úton lévő parkban állítják fel. 1913 nyarán leplezték le a szobrot – mindenféle feltűnés nélkül. De a következő években sem gondolta bárki, hogy Szent Kristóf valaha feltűnést kelt; belesimult a tájba, az arra járó bámészkodókat sem érdekelte.

Szent Kristóf leginkább az utazók, a zarándokok és a hajósok védőszentje, de a húszas évek végétől az autósok védőszentjeként valóságos kultusza lett Magyarországon, leginkább az egyre ijesztőbb baleseti statisztikák hatására. Az autókon és motorokon szinte kötelező felszerelési tárgy lett az egyház által hitelesített „Szent Kristóf plakett”, az ennél is „hatékonyabb” balesetvédelem gondolata Schwartz Elemér egyetemi magántanártól származott, aki 1931 tavaszán javasolta, hogy a városligeti Szent Kristóf-szobornál szenteljék meg „a modern közlekedési eszközöket”. A javaslatot tárt karokkal fogadta a római katolikus egyház, Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás nem csak engedélyt adott az autószentelésre, de azon óhaját is kifejezte, hogy az autószentelés megfelelő ünnepi keretek között történjék, és azon a „gépjáróművek” tulajdonosai lehetőleg teljes számban vegyenek részt. A hercegprímás hozzátette: örömmel látná, ha Szent Kristóf képe díszítené majd az autókat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.