Szilveszter

Jókedv és bőség zavara

  • - legát -
  • - bodoky -
  • 2001. január 4.

Lokál

az összes trombitát, szerencsepénzt, fröccsöntött malacot, pezsgőt megvettük, kifújtuk, fölittuk, betemettük konfettivel a várost, és amikor rákattant az óra mutatója az éjfélre, és a Himnusz könnyeket csalt szemünkbe, azt hittük, lenulláztunk mindent.

Hol vannak már azok a szilveszterek, amelyek csupán arról szóltak, hogy a nép kivonulhatott a Nagykörútra büntetlenül csendet háborítani, aztán mindenki húzott haza a tévéhez, megnézni a műsort, ami egészen biztos, hogy rosszabb volt, mint a tavalyi! Évek óta már az utcákon

sem csak a tömeg zajlik,

hanem meteorológiára fittyet hányva, színpadok nőnek ki az aszfaltból erre az egy éjszakára, és haknibrigáddá változik a teljes magyar szórakoztatóipar. (Az egyik napilapban megjelent, hogy a tévés "személyiségek" 50-120 ezret, egy átlagos playback-diszkókommandó 50-200 ezret, Cserháti Zsuzsa meg 1 millió 400 ezret kér, de ő csak egész estét vállal.) Ráadásul a mostani téli népünnepélyt nem zavarta sem köd, sem hó, és valószínűleg sohasem borította még annyi tűzijáték a főváros egét, mint ezen a mostani éjfélen, amikor a nulla egyesbe fordult. De ne szaladjunk ennyire előre.

Tíz körül az Oktogonnál egy szövegláda taxis negyedórás, egy szuszra elhadart egotripjéből karneváli hangulatba csöppenünk: teli tüdőből fújja az össznépi papírfúvós-zenekar, petárdák durrognak az üvegszilánkkal bőven illusztrált aszfalton hullámzó tömeg lába alatt, az obligát tülkölést fékcsikorgás és tompa csattanások színesítik - a letekert ablakon át pezsgősüveggel és/vagy videokamerával hadonászó szilveszteri sofőrök nézik dodzsempályának a Nagykörutat, ha egyáltalán kilátnak még az arcukból. A szilveszteri gagyikínálatban végérvényesen megszűnt a papírtrombita és a fröccsöntött malacpofa monopóliuma: az idei felhozatalban a metál összes árnyalatában kapható angyalhaj-paróka és a világítós ördögszarv dominál, de az

ilyenkor kötelező jófejkedés

népes táborának nagyobb örömére a globalizáció farvizén beevezett az amerikai típusú, fekete csuklyás, halálfejes álarc és a marslakó-antennás csörgősipka is.

A Tilos az Á színpadán a Szilvási Band mozgat jelentős tömeget, a Divatcsarnok kapujában kialakított alkalmi beksztédzsben Vova barátunk tibeti serpának öltözve topmenedzserkedik, mi pedig eleve kudarcra ítélt kísérletet teszünk a lerészegedésre, miután szervezetünk az előző napok szisztematikus erőfeszítéseinek eredményeképpen az alkoholtartalmú italok teljes skálájára rezisztenssé vált. A kínzó józanság állapotára csupán Lajkó Félix koncertje nyújt gyógyírt az évezred utolsó órájában: ez a cucc amúgy is nagyon bejön, de itt és most még nagyobbat üt. Éjfél közeledtével egyre szürreálisabb a hangulat, a hegedűszó felkúszik az agyba és lelkeket hegeszt, mintha

tényleg álmot alapítana

az eksztázisban ugráló tömeg. A tűzijáték után aztán véget ér a varázs, de a buli folytatódik tovább Miraque és Miro remixeivel.

Mert eközben "hivatalos" rendezvény is akad, augusztus huszadika decemberben, ha kampánynak nézzük, akkor nevezhetjük az új - tapsoló - tenyér ünnepének, Himnusz-szlogenes, szójátékos cirkusznak és kenyérnek is. A szokásos haknikommandók "alapították az álmot" mozgószínpadokon, a város minden fontosabb pontján, mozsárágyús fényorgia tört a Dunára, a jónép mégsem panaszkodhatott, hiszen a legnagyobb főnök kegyesnek bizonyult, nem úgy, mint tavaly, amikor élő egyenesben közvetíthette a tévé a folyóra szakadt ködöt, akik pedig a rakparton ünnepeltek, nem találták el szájukkal a pezsgősüveget.

A körúti, belvárosi apokalipszis azonban szinte tánciskolai lakkcipőcsattogás a Felvonulási téren felhúzott gigasátorban tomboló Hysteria partihoz képest, ahol mindjárt öt legyet lehet egy csapásra, mivel öt színpadon öt különféle ízlésnek megfelelő zenei irányzat tereli egybe az ifjúságot. A program a Szigeten kikísérletezett ipari volumenű, márkaépítős tömegszórakoztatás olyasfajta esszenciáját képviseli, amitől egy marketingszakember már a motozásnál orgazmus közeli állapotba kerül. A középosztály sátrába egy repülőtéri check-int megszégyenítő beléptetőrendszeren keresztül nyerünk bebocsáttatást, az In-Kal kommandót elhagyva pedig

elszabadul a pokol:

tömegnyomor, zajfüggöny és vízcsöpögés - csak remélni merjük, hogy tűzvédelmi óvintézkedésről és nem a sátorlapokon lecsapódott kollektív kipárolgás reciklálódásáról van szó. Szerencsére nincs idő ilyesmiken filozofálni, mert szét- ütött arcok esnek ránk a legváratlanabb irányokból, aranyláncos-izompólós fiatalemberek rángatnak hidrogénszőke csajokat a toi toi-szekció felé, kéken fluoreszkáló fénycsövet szopogató miniszoknyás lány térdel egy acidpartizán slicce előtt, festett arcú idióták tolonganak a kivetítők alatt elhelyezett kameráknál, szereplési lehetőségre várva. Koncertből csak Boban Markovic rézfúvósait sikerül elcsípni, azzal nincs is baj, de aztán inkább menekülőre fogjuk a dolgot, ez a buli nem a mi huszonegyedik századunk volt.

Másnap azonban nincs másnap, csak ragyogó napfény és petárdaszilánkok, mintha nemcsak az éjszakai ámokfutást, de a január elsejékkel járó depressziót is megspóroltuk volna.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.