magyarnarancs.hu: Mennyire súlyos a helyzet?
Marinov Péter: Évek óta küzdünk azzal az Újlipótvárosban, hogy őrült nagy az átmenő forgalom. Mi, az itt lakók régóta mondogatjuk az önkormányzatnak, hogy ezt a forgalmat ki lehetne szorítani a Váci útra és a rakpartokra. Most tekintsünk el attól, hogy a rakpart éppen szét van szedve. Ha kiszorítjuk a forgalmat, valószínűleg a balesetek száma is visszaszorul. E célból tavaly ősszel létrehoztam az Újlipótváros-szuperblokk Facebook-oldalt, szövetkezve újlipótvárosi szülők csoportjával. A hatóságoknak, önkormányzatoknak az a nagy baja, hogy ha egyedül ülsz le velük, akkor úgy is kezelnek: nem vesznek komolyan. Így viszont közösségként lépünk fel, kénytelenek figyelni ránk.
magyarnarancs.hu: És tényleg figyelnek?
MP: Volt már rá példa. Tavaly szeptemberben történt egy baleset, két autó ütközött össze a Radnóti és a Tátra utca sarkán. Az egyik felfutott a járdára és elsodort egy anyukát két gyerekkel. Ennek nyomán kezdődött a helyi lakosok körében egy aláírásgyűjtés, ezer körüli aláírás jött össze. Volt is foganatja, az önkormányzat ennek hatására épített egy forgalomlassító kiemelést, ami az egész kereszteződést lefedi. Azt hiszem, azóta ott nem is történt komolyabb balhé. Volt hatása a helyi fellépésnek.
|
magyarnarancs.hu: Most mivel akcióztok?
MP: Írtunk egy nyílt levelet. Az elmúlt héten két baleset is történt a környéken, az egyik itt, ahol én lakom, a Radnóti és a Pannónia utca sarkán. Két autó ütközött össze, megint nem figyeltek oda az elsőbbségadásra. Mind a két autó a zebrán állt meg. Ez és egy pár nappal korábbi baleset váltotta ki az azonnali lépéseket és átfogó intézkedéseket követelő nyílt levelet. Újlipótváros amúgy is nagy forgalommal terhelt, ezen csak rontottak az úszóvébéhez kapcsolódó, tavaly megkezdett építkezések. Korábban havi 3-4 baleset történt itt, a szűken vett Újlipótvárosban, a Gogol utca és a körút között. Az építkezésekkel járó elterelések óta ez a szám 8-10-re emelkedett. Sok olyan autós halad itt át, aki nem ismerős a környéken, nem figyel oda, és csak nyomja a gázt.
magyarnarancs.hu: Minek kéne történnie akár már holnap?
MP: Azonnali hatállyal rendeljenek el rendőri ellenőrzéseket! Ellenőrizzék, hogy az áthaladó autók betartják-e az elsőbbségadást, a sebességkorlátozást. Ha nincs rendőr, nem lassítanak le. Legyen erős rendőri jelenlét! És ne csak akkor, amikor már megtörtént a baleset. És tegyenek meg mindent az átmenő forgalom kiszorítására. Így most tarthatatlan a helyzet Újlipótvárosban.
magyarnarancs.hu: Azon túl, hogy van egy oldal és van egy nyílt levél, még mit tudnak tenni a lakók?
MP: Forgalmi adatokat gyűjtünk, ezek alapján szakmai javaslattal fogunk előállni, hogy miként lenne érdemes egyes utcák forgalmi irányát megváltoztatni. Oly módon, hogy ne legyen érdemes autóval áthajtani Újlipótvároson. Ez egy hosszabb menet lesz. A Budapest Közút Zrt.-vel kell egyezkednünk. Ők végezték az úszóvébével kapcsolatos, Újlipótvárost érintő eltereléseket. Világosan látszott, hogy térképek fölött ülve hozták a döntéseket, sikerült például beterelniük a forgalmat az amúgy is terhelt Pannónia utcába. Hatalmas káosz lett belőle. Jellemző módon, még mindig nincs megfelelően jelezve, hogy emberek, nem csak a Pannónia utca van: ott a Váci út is, arra is megközelíthető a Margit híd. Vagy ott a rakpart, igaz, az most éppen szét van bombázva.
magyarnarancs.hu: Melyek a legdurvább újlipótvárosi veszélyzónák?
MP: A Hegedűs–Gogol, a Radnóti–Pannónia, a Visegrádi–Csanády és a Tátra–Balzac kereszteződése. Nemrég egy gerillaakció keretében kivasalt figurákat festettek az úttestre. Erős gesztus, de inkább a figurák legyenek kivasalva, mintsem a járókelők. Talán a Gogol–Hegedűs-sarok a legdurvább veszélyzóna, itt ütötték el nemrégiben a környék háziorvosát is. A Radnóti és a Pannónia utca sarka is durva hely. Dacára annak, hogy ez egy védett kereszteződés, a Radnótiról a Pannóniára ráforduló autók hajlamosak figyelmen kívül hagyni az elsőbbségadást és a biciklisávot. Volt már biciklisgázolásunk is ebben a kereszteződésben.