Térbaj (A bútorokról és egyéb hívságokról)

  • Para-Kovács Imre
  • 1999. június 3.

Lokál

Amikor már a viszonylag könnyen értékesíthető műszaki cikkektől megszabadultunk a sarki orvgazdánál, és a könyvek is szépen bevándoroltak az antikváriumba, nem beszélve a felesleges ruhákról, cédékről és egyebekről, hát bizony akkor sorra kerülnek a bútorok, melyek funkciójukat vesztve ilyentájt pusztán szimbolikus izék, szóval olyan felesleges dolgok (hülye mondat, majdnem beleizéltem).
Amikor már a viszonylag könnyen értékesíthető műszaki cikkektől megszabadultunk a sarki orvgazdánál, és a könyvek is szépen bevándoroltak az antikváriumba, nem beszélve a felesleges ruhákról, cédékről és egyebekről, hát bizony akkor sorra kerülnek a bútorok, melyek funkciójukat vesztve ilyentájt pusztán szimbolikus izék, szóval olyan felesleges dolgok (hülye mondat, majdnem beleizéltem).

Bútorok nélkül élni olyan, a szabadság alapfoka. A Vámház körúton béreltem egy lakást, amiben csak egy hatalmas tükör volt és egy vécécsésze, amikor erre az alapigazságra ráébredtem szó szerint, mivel botrányos körülmények között megszabadulva klinikailag tesztelt elmebeteg ágyasomtól, hónapok óta végre először hajthattam le fejem egyedül.

A viszonylag puritánnak nevezhető berendezést korántsem enyhítette a magammal hozott néhány használati tárgy, úgymint egy darab rövidre vágott szívószál, egy bőrdzseki, egy Chandler-könyv (A kicsi nővér), valamint az elmaradhatatlan fogkefe, amit könyvjelzőként használtam elsősorban.

A bútorok hiánya idővel szinte fel sem tűnik, mivel a dzseki kiválóan funkcionál párnaként, majd hűvös éjszakákon alattomosan átvedlik takaróvá, ilyenkor a fejet a könyvön lehet nyugtatni, vagy a fogkefén, de az macerásabb. Szerencsére ezekben a helyzetekben nincs mit tárolni az egyébként erre szakosodott és hiányzó bútorokban, mondjuk egy szekrénydíler megjelenése kimondottan kacajkeltő, de a fotelügynökök sem járnak sikerrel, mivel a bútor nélküli lét egy idő után szenvedéllyé válik, ilyeténképpen néhány hét után kialakul a bútornélküliség überfílingje, amikor a delikvens - tehát speciel én - elkezdi lenézni, sőt megvetni azokat, akik bútorok között élnek.

Idővel persze óhatatlanul felmerülnek olyan igények, melyek csillapítására első blikkre a bútor tűnik a legmegfelelőbb megoldásnak, ezeket azonban könnyű áthidalni. A nejlonzacskóban tartott ruhadarabok szinte már közhelyszámba mennek, de például kitűnően lehet a lehajtott vécéfedélről enni vagy az ablakpárkányon könyveket tárolni. A mosás utáni teregetésnek kiváló színhelye a kinyitott ablak kerete, de egy ismerősöm például megtanult úgy aludni a sarokban, hogy még a kabátját sem vette le, ami ezenképp egyszerre szolgált párnaként és takaróként.

Persze ezek a megoldások nem kifejezetten családbarátok, tehát kiskorú gyermek esetén érdemes beszerezni legalább egy hűtőszekrények szállítására alkalmazott papundeklidobozt, amiben a gyermek egyrészt biztonságban, másrészt viszonylag izoláltan elvan, míg feleségünk a bojleren melegíti a lencsefőzelék-konzervet.

Amennyiben azonban a sokadikának nevezett jelenség egyszer véget ér (soha nem ér véget), az elsők között érdemes beszerezni az ágy nevű bútordarabot, ami jelentősen megkönnyíti az életet, hogy most egyébről ne is beszéljek. Ágy alatt persze most azt a dolgot értem, ami szivacsból van és lapos, bárcsak meghalhatnék, jó étvágyat kívánok.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.