A Szabadság híd születése

Versenyben Erzsébettel

Lokál

Az idei Budapest 100-at a rakpartok ünnepének mondják, de a rendezvénysorozat kiemelt helyszíne a Szabadság híd is, amely 1945-ig Ferenc József nevét viselte. A legszebbnek tartott fővárosi hídról kevesen tudják, hogy eredetileg teherforgalmat szolgáló műtárgynak épült, és csak másodsorban lakossági átkelőnek.

A millenniumi ünnepségsorozat 1896. május 2-án kezdődött Ferenc József aktív részvételével. A császár és király a következő egy hónapban számos budapesti eseményen megjelent, utazott a kisföldalattin, meglátogatta Munkácsy Mihályt, megnyitotta, majd többször is meglátogatta a városligeti Ezredéves kiállítást, de júniustól más kalandok után nézett. Amikor október 4-én újra Budapestre jött, már éppen lanyhult volna az ünnepi felbuzdulás, ám jövetelének célja, a földalattihoz hasonlóan róla elnevezett, új Duna-híd avató ünnepsége ismét reflektorfénybe állította a millenniumot. Noha az ünnepi beszédekben leg­inkább a névadónak hálálkodtak a szónokok, minden bizonnyal ők is tudták, hogy inkább azokat a képviselőket illene dicsérni, akik több mint tíz évvel korábban bölcs előrelátással lehetővé tették, hogy a költségeket mellényzsebből fizesse a főváros. A Ferenc József híd anyagi hátterét megteremtő 1885-ös törvény lényege az volt, hogy a hídvámokból származó bevételeket kizárólag új hidak építésére szabad fordítani.

 

Egy híd nem híd

A törvény születése idején a Lánchíd (1849), a Margit híd (1876) és az összekötő vasúti híd (1877) már állt, a vámbevételek pedig viszonylag hamar, 1890-re elérték a bűvös 650 ezer forintos határt. Azonnal megkezdődött a tervezgetés, hol épüljön az új híd, és szinte mindenki egyetértett abban, hogy a belváros kapuja, az Eskü (Március 15.) tér és a Rudas fürdő előtti tér között lenne a legjobb. Mégis arra jutottak, hogy „az Eskü téri híd, bármilyen megfelelő legyen is az elhelyezése, a teherforgalom közvetítését egyáltalán nem ölelheti fel”. Ezért döntöttek úgy, hogy a Fővám tér és az akkor még Sáros fürdőnek nevezett Gellért fürdő között is épüljön híd – egyszerre a belvárosival. Ma már nehezen érthető, hogy miért választottak egymáshoz ennyire közel eső területeket, de 120 évvel ezelőtt még teljesen más volt Budapest „elrendezése”; ha nem tekintették is külvárosnak a Fővám tér környékét, de az akkor még csak épülő új vásárcsarnok és a közraktárak közelsége miatt sokkal inkább jelentős teherforgalmú kereskedelmi övezetnek számított, mint belvárosnak.

Ferenc József 1893-ban szentesítette az immár két híd megépítéséről szóló törvényt, pár hónappal később, 1894. január 31-én pedig a hidakkal kapcsolatos tervpályázat is lezárult. Úgy tűnik, a mérnököknek tele volt az asztalfiókjuk budapesti Duna-hidak terveivel, ugyanis a rövid határidő ellenére a világ minden részéről özönleni kezdtek a pályaművek, amelyek közül 74 volt érvényes. A külföldi pályázatok túlsúlyát jelzi, hogy a 15 magyar pályázattal szemben 16 amerikai állt. A jelentkezők fantáziáját többnyire a belvárosi lehetőség izgatta, 53-an választották az Eskü téri hidat.

A pályázatból világosan kiderült, hogy a főváros elsősorban az egynyílású hidakat preferálja, vagyis az olyanokat, amelyeknek nincsenek tartópillérei a folyóban. A kétnyílású megoldást (a folyó középen van egy pillér) hajózási okokra hivatkozva eleve elvetették, viszont háromnyílású terveket elfogadtak. Meghatározták azt is, hogy a Fővám téri híd 17,3, az Eskü téri pedig legalább 16 méter „használható szélességet nyerjen”, sőt előrelátóan azt is, hogy azokon „villamos vasúti vágányok, kábelek, gáz- és vízvezetéki csövek átvezethetők, illetve elhelyezhetők legyenek”. A végeredmény ismeretében egyértelmű, hogy a végső döntést hozó nemzetközi zsűri elsősorban a magyar indulókat támogatta. Noha az első díjat Julius Kübbler stuttgarti mérnök nyerte egynyílású belvárosi hídjával, a második és harmadik helyet magyarok kapták, Feketeházy János, illetve Totth Róbert, ők mindketten háromnyílású Fővám téri híddal neveztek. Ami pedig a megvalósítást illeti, egyértelműen Feketeházy lett a befutó, de nem a nyertes pályázatával. Igaz, hogy mindhárom díjazott megkapta a jelentős pénzjutalmat, ám a zsűri arra jutott, hogy e tervek „nagyobb átalakítások és módosítások nélkül kivitelre alkalmatlanok”. Ezt követően az Eskü téri hídról (amelyet Erzsébet hídként 1903-ban adtak át) a magas költségek miatt kapásból lemondtak, Feketeházyt és vele együtt a MÁV Gépgyárat pedig 1894 júniusában kérték fel, hogy a Fővám téri hídra készítsenek másik tervet, amilyen gyorsan lehet, mivel az új hídnak két és fél éven belül állnia kell. A terv a nyár végére meglett, a munka pedig 1894 szeptemberében elkezdődött, bár a kemény tél miatt néhány hónap után le kellett állítani.

Ha összehasonlítjuk a végleges tervet Feketeházy János pályázati művével, egyértelmű, hogy a zsűri bölcs döntést hozott. Igazán alapvető különbségek nincsenek a két terv között, de a pályamű kevésbé elegáns, egészében „zömökebbnek” tűnik. Ráadásul Feketeházy a kapukra – amelyekre végül a turulok kerültek – afféle kastélytornyocskákat képzelt el, amitől az egész kifejezetten giccsessé vált.

Nem írtak hőskölteményt

Amikor 1895 tavaszán újraindult az építkezés, újabb bonyodalmat okozott, hogy a hídfő alapozása közben melegforrások törtek elő. Az elviselhetetlen hőséget azzal próbálták enyhíteni, hogy a keszonba (a híd- és egyéb mélyépítéseknél használatos, alul nyitott süllyesztőszekrénybe) hideg levegőt áramoltattak a partról, de még így is 30 fok melegben kellett elvégezni az egyre sürgősebb munkát. Nehézségek a későbbiekben is gyakran előfordultak, ennek ellenére a 333 méter hosszú híd nemcsak rekordsebességgel épült meg, de ez lett az addigi leg­olcsóbb is. Ennek ellenére a korabeli sajtó tartózkodott azoktól a hőskölteményektől, amelyek jóval később, a 2. világháború után szinte kötelező újságírói gyakorlattá váltak. Az új hidat azonban buzdítás nélkül is sikerült az év végi határidő előtt felépíteni, így már 1896. szeptember 26-án sort keríthettek a próbaterhelésre, amit akkoriban – nehéz járművek hiányában – úgy oldottak meg, hogy 2000 tonnányi kockakövet hordtak fel rá. A művelet egy hétig tartott, s valószínű, hogy azért is időzítették október 4-re az avatást, hogy a köveket legyen idő elhordani. „A déli 12 órakor nagy fénnyel és pompával végzett szertartás szemléletére több mint százezer főnyi közönség gyülekezett össze a híd két vége körül. A beszédek végeztével a király (…) egy villamos vezeték gombjának megérintésével beillesztette a hídba a jeles alkotást befejező utolsó szöget, melynek ezüstfejét Őfelsége nevének kezdőbetűi ékesítik. Erre Őfelsége nagy és fényes kísérettel gyalog átsétált a hídon a budai oldalra” – írta az ünnepségről a Vasárnapi Újság, másnap pedig már díjfizetés ellenében megindulhatott a forgalom. Akkor még a budai hídfőnél is álltak vámszedő házak, a hídvámot csak az 1918-as forradalom után törölték el.

A megnyitó után másfél évvel, 1898. május 31-én ment át az első villamos a hídon, a pálya akkor még az úttest szélén volt. A következő negyvenhét évben csupán apróbb módosítások történtek, a gázlámpákat kicserélték, 1923-ban felsővezetékes lett a villamosvonal, 1938-ban pedig középre helyezték a pályáját. 1945. január 16-ig – amikor a németek felrobbantották – a Ferenc József hidat a megbízhatóság és az állandóság szimbólumának is tekinthették volna a budapestiek, ha nem válik már a kezdet kezdetén a turulra mászó futóbolondok és az öngyilkos szándékúak kedvelt helyévé. A legnagyobb port kavart eset azonban nem a turulhoz köthető: a híd egyik atyja, az egykori kereskedelmi miniszter, Lukács Béla, akinek nevét aranybetűkkel vésték a budai vámszedőház márvány emléktáblájára, 1901. január 4-én a korláton átlépve innen vetette magát a jeges Dunába, miután sikkasztással gyanúsították meg.

Házak nélkül

A Budapest 100 programsorozat 2011-ben azzal a céllal indult, hogy egy tavaszi hétvégén, az éppen 100 éves budapesti házakat, közintézményeket ismerhessék meg az érdeklődők. A koncepció 2015-ig működött, tavaly azonban már ki kellett találni valami újat, ugyanis 1916-ban, az első világháború harmadik évében már nagyon kevés ház épült a fővárosban, ezért a Budapest 100 függetlenítette magát a centenáriumoktól. 2016-ban a Nagykörút volt fókuszban, idén pedig a rakpartok, illetve a Szabadság híd, ahol április 22–23-án, 10.00, 13.00, 16.00 és 19.00 órakor indulnak az ún. hídséták szakemberek vezetésével, illetve megnyitják a pesti hídfőnél lévő vámszedőházakat is. (Bővebb információk: budapest100.hu)

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.